تاثیر برنامه درسی مبتنی بر واقعیت مجازی در مهارت تفکر خلاق و بار شناختی دانش آموزان دوره ابتدایی
الموضوعات : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogicalسجاد پورباغبان 1 , سیما موسوی اقدم بناب 2
1 - دانش آموخته دانشگاه تبریز، دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز
الکلمات المفتاحية: واقعیت مجازی, برنامه درسی مبتنی بر واقعیت مجازی, مهارت تفکر خلاق, بار شناختی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه درسی مبتنی بر واقعیت مجازی در مهارت تفکر خلاق و بار شناختی دانش آموزان دوره ابتدایی در درس علوم انجام شد. روش تحقیق حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره ششم ابتدایی شهر تبریز بودند و نمونه آماری با توجه به ماهیت نیمه آزمایشی بودن آن شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) بود. گروه آزمایش شامل دانش آموزانی بود که در معرض آموزش براساس الگوی برنامه درسی مبتنی بر واقعیت مجازی قرار گرفتند و گروه کنترل شامل دانش آموزانی بود که در معرض آموزش رایج مدارس قرار داشتند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مهارت تفکر خلاق ولچ و داول (2010) و پرسشنامه سنجش بارشناختی پاس (1994) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد، آموزش مبتنی بر واقعیت مجازی بر مهارت تفکر خلاق تأثیر مثبت و بر میزان بار شناختی تاثیر منفی دارد. لذا میتوان با بهره گیری از برنامه های درسی مبتنی بر واقعیت مجازی میزان مهارت تفکر خلاق دانشآموزان را افزایش و میزان بارشناختی را کاهش داد.
