بررسی و رتبه بندی نقش عناصر آمیخته بازاریابی در رضایت مندی مصرف کنندگان ماهی پرورشی در شهرستان خرمشهر
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیمهدی نداف 1 , ریحانه گسکری 2 , مصطفی زمانی 3
1 - گروه مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - استاديار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد آبادان، آبادان
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز آموزش ای بین المللی .خلیج فارس
الکلمات المفتاحية: آمیخته بازاریابی , رضایتمندی , ماهی پرورشی , شهرخرمشهر,
ملخص المقالة :
مصرف سرانه ی آبزیان 8/7 کیلوگرمی کشور ایران در مقایسه با کشورهای صنعتی پیشرفته (حدود 30 کیلوگرم) و مصرف سرلنه ی جهانی (16/3 کیلوگرم) مبین آن است که فقر مصرف گوشت ماهی در بین مردم کشور ما در مقایسه با خیلی از کشورهای دیگر وجود دارد. با توجه به مزایای غذایی و پزشکی گوشت ماهی نسبت به سایر گوشت ها بویژه گوشت قرمز، تحقیق حاضر در راستای بهبود مصرف و رضایت مندی مصرف کنندگان ماهی پرورشی در شهر خرمشهر اجرا شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه ی آماری تحقیق خانوارهای ساکن در شهر خرمشهر بوده و 400 نفر (خانوار) به عنوان نمونه آماری تعیین و پرسشنامه برای آن ها تکمیل شده است. از آزمون اسپیرمن برای آزمون فرضیات تحقیق، از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی متغیرهای فرعی متغیرهای اصلی(آمیخته بازاریابی) و از نرم افزار آماریspss برای انجام عملیات آماری استفاده شده است. مهم ترین نتایج تحقیق این بود که با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن تمام فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفت. به عبارت دیگر از نظر مصرف کنندگان، به کارگیری عناصر آمیخته ی بازاریابی شامل محصول، قیمت، توزیع، فعالیت های تشویقی(ترفیع) و متغیرهای فرعی مربوط به آنها بر رضایتمندی مصرف کنندگان ماهی پرورشی در شهر خرمشهر موثر است. همچنین از طریق آزمون فریدمن مشخص شد که از نظر مصرف کنندگان تفاوت معناداری بین متغیرهای فرعی لحاظ شده برای متغیرهای اصلی محصول، قیمت، توزیع و فعالیت های تشویقی وجود دارد. پیشنهاد می شود که در جهت افزایش رضایت مندی مصرف کنندگان به آموزش روش های پخت، بهبود قیمت نسبت به کیفیت، روش های نگهداری و حمل و نقل ماهی و اجرای الگوی بازاریابی مناسب توجه شود.