ابعاد گردشگری ورزشی حلال در سواحل ایران (تحلیل کیفی با رویکرد فرهنگی و اجتماعی)
علی رضا اللهیاری
1
(
گروه مدیریت ورزشی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
)
سیدحمید سجادی هزاوه
2
(
گروه مدیریت ورزشی ،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
)
سیده زهرا حاجی انزهایی
3
(
گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
)
الکلمات المفتاحية: گردشگری حلال, امنیت, سواحل, اسلامی,
ملخص المقالة :
هدف: شناسایی و تحلیل چالشهای موجود در زمینه نظم و امنیت سواحل ایران و نقش گردشگری ورزشی حلال در بهبود این وضعیت، موضوعی بسیار مهم است که با توجه به رشد روزافزون گردشگری ورزشی ساحلی، نیاز به شناسایی الزامات و ضوابط شرعی، فرهنگی و اجتماعی در طراحی و پیادهسازی گردشگری ورزشی حلال ضروری به نظر می رسد.
روششناسی: پژوهش حاضر به روش کیفی و با رویکرد گرانددتئوری انجام شد. مصاحبه ها به صورت هدفمند با 20 نفر از صاحب نظران حوزه گردشگری، ورزشی و علوم اسلامی با سابقه اجرایی و پژوهشی بود. مصاحبه ها به صورت نیمه ساختاریافته تا حد اشباع انجام شد. تحلیل اطلاعات به روش کدبندی باز، محوری و انتخابی که اساس رویکرد اشتراوس وکوربین است و با کمک نرم افزار مکس کیودی ای نسخه 2020 انجام شد. برای بررسی روایی از روش صوری و محتوایی و برای بررسی پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد؛ که میزان توافق 78/0گزارش شد.
یافتهها: باتوجه به یافته های پژوهش، توسعه گردشگری ورزشی حلال سبب منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی برای جوامع ساحلی می شود و در نهایت به بهبود نظم و امنیت این مناطق منجر خواهد شد.
نتیجهگیری: دراین راستا ارائه راهکارهای عملی و کاربردی برای پیادهسازی موفق این نوع از گردشگری از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به منافع مادی و معنوی حاصل از اجرای این مدل پیشنهاد می شود مسئولان قانون گذاری و اجرایی گام های اساسی و جدی دراین خصوص بردارند.
1. Aghajani, M., & Farahanifard, S. (2015). Religious Tourism and Effective factors on it (Case Study Iran). Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies, 3(Vol 3- No9), 43-66. [Persian]
2. Ahadi, P., Saberisn, F., & Pani, B. (2019). Investigating the Mental Image of Halal Brand Consumers using Neural Network Analysis Technique. New Marketing Research Journal, 9(3), 61-78. [Persian]
3. Blancas, J. F., Gonzalez. M., Lozano-Oyola. M., Perez. F. (2010). The assessment of sustainable tourism: Application to Spanish coastal destinations”, Ecological Indicators, 10 (2).484-492.
4. Ebrahimi, M., Yavarigohar, F., & Hasankashi, M. (2019). Prioritizing Iran's Competitiveness Factors in Halal Tourism. Journal of Tourism Planning and Development, 8(28), 113-137. Doi: 10.22080/jtpd.2019.2271. [Persian]
5. Haji Ismaili, L., Kianpour, M. (2014). Tourism security
6. its problems from the perspective of managers of tourism services offices in Isfahan province, Journal Strategic Research on Security and Social Order,13 (2), 45-60. [Persian]
7. Hezar Jaribi, J. (2011). Feeling Social Security from the Viewpoint of Tourism Expansion. Geography and Environmental Planning, 22(2), 121-143. [Persian]
8. Hsu, C. H., Kang, S. K., & Wolfe, K. (2002). Psychographic and demographic profiles of niche market leisure travelers. Journal of Hospitality & Tourism Research, 26(1), 3-22.
9. Kaplanidou, K., & Vogt, C. (2007). Do sport tourism events have a brand image?. In In: Burns, R.; Robinson, K., comps. Proceedings of the 2006 Northeastern Recreation Research Symposium; 2006 April 9-11; Bolton Landing, NY. Gen. Tech. Rep. NRS-P-14. Newtown Square, PA: US Department of Agriculture, Forest Service, Northern Research Station: 2-7. (Vol. 14).
10. Karimi, H., amere, M., hassandvand, I., & seyfpour, K. (2020). Sports tourism development strategies. Journal of motor and behavioral sciences, 3(3), 361-371. [Persian]
11. Kianpour, M., & Hajiesmaeeli, L. (2014). Tourism Security and its challenges in Isfahan according to The View of Travel Agency Managers. Strategic Research on Social Problems, 3(2), 45-60. [Persian]
12. Kodirovna, B. S., Atoevna, T. S., & Oktyamovna, A. S. (2020). Main features of advertising in tourism. Economics, 4 (47), 38-40.
13. Lau, E. R., Kabu, M., & Putro, B. H. (2022, March). Sport Tourism Development in Mali Beach Alor Regency-Indonesia. In International Conference on Applied Science and Technology on Social Science 2021 (iCAST-SS 2021) (pp. 123-126). Atlantis Press
14. Li, L., & Yan, J. (2019). Feasibility Evaluation Model for Coastal Leisure and Entertainment Resources Brand Marketing Development from the Perspective of Ecological Perspective. Ekoloji, 28(108), 1123-1128.
15. Liang, H., Yasmeen Iqbal, D., & Khan, S. (2022). Strategies and Suggestions for the Development of Sports Tourism in Pakistan. Journal of Positive School Psychology, 10864-10875.
16. Malchrowicz-Mośko, Ewa. (2021). “Can She Run or Scream while Travelling?” Is Sports Tourism Halal or Haram? Management of Sports Travel of Muslim Women in the Era of West-East Dichotomy. EUROPEAN RESEARCH STUDIES JOURNAL. XXIV.
17. Mishra, S., Malhotra, G., Johann, M., & Tiwari, S. R. (2022). Motivations for participation in active sports tourism: a cross-national study. International Journal of Event and Festival Management, 13(1), 70-91.
18. Najjarzadeh, M., Ebrahimi, S. A., & Golestaneh, R. (2019). Using Tourism Brand to Generate Travel Motivation with Mediator Role of Attitude toward Tourism Destination. Tourism Management Studies, 14(45), 139-166. [Persian]
19. Nakhaei Moghadam, M. A., Kafashpor, A., & Noami, A. (2024). Explaining the role of factors affecting the demand for religious tourism. Regional Planning, 13(52), 193 – 208. [Persian]
20. Nami, Nasim. (2014). the position of tourism in Iran's economy. The first national conference on tourism, geography and clean environment. [Persian]
21. O’Reilly, N., Nadeau, J., & Warwick, L. (2022). Adventure tourism and the place brand of Argentina. Journal of Sport & Tourism, 26(3), 297-313.
22. Perić, M., Durkin, J., & Vitezić, V. (2018). Active event sport tourism experience: the role of the natural environment, safety and security in event business models. International Journal of Sustainable Development and Planning, 13(5), 758-772.
23. Rahimpour, A. (2004). Tourism, Security and Development. Marketing Monthly, 17 (2), 33- 45. [Persian]
24. Rahman, M. K., Zailani, S., & Musa, G. (2017). What travel motivational factors influence Muslim tourists towards MMITD? Journal of Islamic Marketing, 8(1), 48-73.
25. Safaeipour, Massoud (2017) A Study of the Development of Halal Tourism in Iran, Heritage and Tourism: July-September 2017, Volume 2, Number 6, p234. [Persian]
26. Said, M. F., Adham, K. A., Muhamad, N. S. A., & Sulaiman, S. (2022). Exploring halal tourism in Muslim-minority countries: Muslim travellers’ needs and concerns. Journal of Islamic Marketing, 13(4), 824-842. [Persian]
27. Sarirafraz, M. (2009). An Analysis of the Effect of Security on the Dimensions of Tourism Industry Economics in Iran, Collection of Articles. The First National Conference on Security and Sustainable Development of Tourism, Isfahan (pp. 45-34), Isfahan: Publication of the Applied Disciplinary Research Office of Isfahan Province. [Persian]
28. Sarikhani Sarikhan Biglou, A., rezaei, M. R., Pashapour, H., & Rahimi, A. (2024). Analyzing the effect of brand equity of a tourism destination on the loyalty of its tourists with the mediating role of Brand experience: the Case study of Sarein city. urban tourism, 11(2), 35-56. [Persian]
29. Sarvari, R., & Nourani, S. (2012). Marketing Strategies and Brandism of Halal Tourism in Islamic Countries. Scientific- Research Quarterly of Geographical Data (SEPEHR), 21(81), 86-90. [Persian]
30. Shakibrokh, F. (2021). Factors and contexts of the spread of Shafi'i religion in Indonesia. miqat hajj, 30(118), 73-95. [Persian]
31. Sudari, S., Tarofder, A., Khatibi, A., & Tham, J. (2019). Measuring the critical effect of marketing mix on customer loyalty through customer satisfaction in food and beverage products. Management Science Letters, 9(9), 1385-1396.
32. Taghvai, Massoud; Taghizadeh, Mohammad Mahdi; Kyomurthi Hossein. (2010). Assessment the Effect of Halal Tourism in Iran's Tourism. )Using Weighted Sum Model(. [Persian]
33. Yazdani, H., Sarvar, R., & Khaliji, M. A. (2022). Analysis of halal tourism in Qom Province. Geographical Engineering of Territory, 6(4), 899-916. [Persian]