اثر بخشی ذهنآگاهی بر احساس انسجام و تفکر خلاق دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی
الموضوعات : Educational Psychology
مریم حسینی اصل نظرلو
1
,
سمیرا دمیا
2
1 - گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز/ آموزش و پرورش، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: ذهنآگاهی, احساس انسجام, تفکر خلاق, پایه ابتدایی,
ملخص المقالة :
انتقال از هر مرحله زندگی به نوعی تغییر محسوب میشود و نیازمند سازگاری با شرایط جدید است. با آغاز آموزش رسمی در دوران ابتدایی کودکان با انتظارات و مسئولیتهای زیادی مواجه میگردند که موجب تنشهایی روانی در آنان میگردد. آموزش مهارتهای سازگارانه میتواند در کاهش فشارهای روانی و فراهم نمودن بستر مناسب برای رشد فکری مؤثر باشد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر احساس انسجام و خلاقیت دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان ارومیه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم ناحیه یک شهر ارومیه بودند که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به شیوه خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. شرکتکنندگان در مراحل پیشآزمون و پس آزمون مقیاسهای احساس انسجام و تفکر خلاق را تکمیل کردند. گروه آزمایش طی ده جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش ذهنآگاهی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان دادند که آموزش ذهنآگاهی باعث افزایش احساس انسجام گردید در حالیکه بر تفکر خلاق تأثیری نداشت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش ذهنآگاهی میتواند به عنوان روش مناسبی برای بهبود احساس انسجام و به تبع آن کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
