رابطه سبك¬هاى هويت با مسئوليت¬يذيرى: نقش میانجی ادراک شایستگی
الموضوعات :نسرین مظفرثانی آذر 1 , تورج هاشمی 2 , فاطمه نعمتی 3
1 - دانش آموخته دانشگاه تبریز، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2 - استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز ، تبریز ، ایران.
3 - استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز ، تبریز ، ایران.
الکلمات المفتاحية: هويت اطلاعاتی, هويت هنجاری, هویت اجتنابی, ادراک شايستگى, مسئوليت¬پذيرى,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای ادراک شایستگی در ارتباط سبکهای هویت و مسئولیتپذیری در دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ انجام شد. از این جامعه تعداد ۳۷۸ نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای سبک هویت (برزونسکی، 1992)، ادراک شایستگی (هارتر، 1982) و مسئولیتپذیری (گاف، 1986) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد؛ سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با مسئولیتپذیری رابطه مثبت دارند p < 0/05))، سبک هویت اجتنابی با مسئولیتپذیری رابطه منفی دارد p < 0/05))، سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با ادراک شایستگی رابطه مثبت دارند p < 0/05)) و سبک هویت اجتنابی با ادراک شایستگی رابطه منفی دارد p < 0/05)). بررسی اثرات واسطهای نشان داد که سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری از طریق تقویت ادراک شایستگی بهطور غیرمستقیم مسئولیتپذیری را افزایش میدهند (p < 0/05)؛ در حالی که سبک اجتنابی از این طریق مسئولیتپذیری را کاهش میدهد (p = 0/05). این تحقیق بر اهمیت ادراک شایستگی در تقویت مسئولیتپذیری و پرورش ویژگیهای مثبت شخصیتی از طریق سبکهای هویت تأکید دارد. نتایج نشان میدهد که تقویت این ادراک میتواند رشد فردی دانشجویان را بهبود داده و تعاملات اجتماعی و روابط بینفردی آنان را ارتقا دهد. این یافتهها مبنایی برای طراحی برنامههای آموزشی و درمانی در دانشگاه تبریز فراهم میکند و تأکید دارد که ایجاد محیطهای حمایتی و برنامههای مبتنی بر تقویت ادراک شایستگی برای دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اکبری، مریم و باقری، زهرا (1401). مقایسه ادراک شایستگی، مسئولیت¬پذیری و سازگاری اجتماعی تحصیلی، عاطفی در دانش آموزان دور دوم ابتدایی با مادران شاغل و خانه دار. دهمین کنفرانس بین المللی پژوهش¬های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
الهی، اکرم (1397). نقش واسطه¬گری یا تعدیل¬کنندگی سبک اسناد در ارتباط بین سبک هویتی و انگیزه پیشرفت در میان دانش¬آموزان دختر پایه هشتم تا دهم شهر کرج. پایان¬نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خوارزمی.
بای، نرگس؛ حسن آبادی، حمیدرضا و کاووسیان، جواد (1394). مدل ساختاری باورهای شایستگی و درک کلاس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان: نقش رفتارها و باورهای پیشرفت. روانشناسی کاربردی، 11(2)، 83ـ67.
بهرامی، ژیلا؛ زندی، فرزاد؛ اکبری، مریم و جدیدی، هوشنگ (1399). تدوین مدل علی رفتارهای پرخطر براساس سرمایه اجتماعی و مسئولیت¬پذیری با نقش میانجی هویت اخلاقی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه(. مطالعات راهبری ورزش و جوانان، 19(49)، 72ـ53.
جوکار، بهرام. حسین چاری، مسعود و مهر پور، آناهیتا (13۹3). پیش¬بینی مسئولیت¬پذیری اجتماعی بر اساس سبک¬های هویت در دانشجو یان دانشگاه شیراز. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(1)، 22ـ3.
حسینی مهر آبادی، حکیمه السادات و عبدی زرین، سهراب (1400). پیش¬بینی بهزیستی روانشناختی و مسئولیت¬پذیری اجتماعی بر اساس عملکرد خانواده و سبک هویت در دانشجویان دختر دانشگاه قم. پژوهشنامه زنان، 12(35)، 68 – 43.
رضایی، پروین (1378). رابطه بین مسئولیت¬پذیری و خشنودی شغلی با انگیزه پیشرفت و سلامت روانی در مربیان تربیتی زن شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
سبزی، ندا و فولاد چنگ، محبوبه (1397). اثر بخشی آموزش مهارت¬های ارتباطی بر ادراک شایستگی و شادکامی دانش¬آموزان پسر مقطع ششم ابتدایی شهر شیراز. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردي، 19(4)، 123ـ114.
سعادتی شامیر، ابوطالب (1383). بررسی ارتباط بین سبک¬های هویت با سلامت عمومی و مسئولیت¬پذیری در دانشجویان دانشگاه¬های تهران، پایان¬نامه کارشناسی¬ارشد، دانشگاه تربیت¬معلم تهران.
شبانی شاد، نعیمه، حسینی المدنی، سید علی، و متولی، سعید (۱۳۹۹). تدوین مدل حمایت اجتماعی و سبکهای هویتی با نقش واسطهای خودپنداره در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. *رویش روانشناسی، ۹*(۵)، ۸۳-۹۴.
طاهر سلطانی، فروغ؛ جمهری، فرهاد و باقری، فریبرز (1400). پيش بينی پيشرفت و مسئوليت¬پذيری براساس ادراک شایستگی، تاب¬آوری و نوجویی در بین دانشجویان. علوم روانشناختی، 20(18)، 921 – 911.
طیاری کلجاهی، بهرنگ؛ پناه علی، امیر و آزموده، معصومه (1401). تأثیر آموزش حل مسئله برکیفیّت زندگی و مسئولیت¬پذیری دانشجویان علوم پزشکی. تصویر سلامت، 13(3)، 285 ـ 272.
عسگری، پرویز؛ عنایتی، میرصلاح الدین، عسگری، مانا و روشنی، خدیجه (1390). رابطه¬ی مسئولیت-پذیری، ریسک پذیری و هیجان خواهی با تیپ D، فصلنامه اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی، 5(20)، 24ـ17.
غضنفری، احمد (1383). اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه سبک هویت(ISIـ6G). مطالعات تربیتی و روان شناسی، 6(4)، 81ـ94.
محمدزاده، مهسا (1400). رابطه مکانیزم های دفاعی و مسئولیت¬پذیری با اعتیادپذیری. مطالعات کاربردی درعلوم اجتماعی و جامعه شناسی، 4(4)، 51 – 43.
مدرس یزدی، الناز؛ جلالی، سیداحمد و تجلی، پریسا (13۹6). رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با مسئولیت¬پذیری دانش¬آموزان. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(3/1)، 53ـ59
مرادی، پرستو و پرندین، شیما (1399). اثربخشی تنظیم هیجان برخلاقیت و مسئولیت¬پذیری نوجوانان شهرکرمانشاه. پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 5(46)، 55 – 43.
موسوی، سیده فاطمه، بنیسی، پریناز، و شهرکی پور، حسن (1401). ارائه مدل مسئولیت¬پذیری براساس سبک های هویت با نقش میانجیگری خودپنداره در دانشجویان دانشگاه های تهران. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 10(1) ، 102ـ90
ناصرالحسین، زیدالطالب (1399). رابطه شایستگی ادراک شده بر تعهد و هویت ورزشی در مسابقات انتخابی چهاردهمین المپیاد دانشجویان منطقه 9. پایان¬نامه کارشناسی¬ارشد. دانشگاه بینالمللی امام¬رضا علیهالسلام.
منابع انگلیسی
Berger, K. S (2001). The developing person through the life span, New York worth publishers.
Berzonsky MD, Papini DR. (2021). Crossـlagged Associations between Cognitive Dispositions, Identity Processing Styles, and Identity Commitments. Self and Identity. 24:1ـ7.
Berzonsky, M. D. (1990). Selfـconstruction over the lifeـspan: A perspective on identity formation. In G, J. Niemeyer & R. A. Niemeyer (Eds.), Advances in personal construct psychology: A research annual, Vol. 1, 155–186. Elsevier Science/JAI Press.
Berzonsky, M. D. (2003). Identity style and wellـbeing. Dose commitment matter? Journal of Theory and Research,3, 131ـ142.
Berzonsky, M. D., & Sullivan, C. (1992). Socialـcognitive aspects of identity style: Need for cognition, experiential openness, & introspection. Journal of Adolescent Research,7, 140 ـ155.
Berzonsky, M. D., Nurmi, J.ـE., Kinney, A., & Tammi, K. (1999). Identity processing orientation and cognitive and behavioral strategies: Similarities and differences across different contexts. European Journal of Personality, 13, 105 – 120.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985a). The general causality orientations scale: Selfـdetermination in personality. Journal of Research in Personality, 19, 109ـ 134.
Deyassa., K. (2019). Using our competence when we incorporate social responsibility. Journal of Positive Management, 9(2):56ـ73. doi: 10.12775/JPM.2018.142
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.
Farmaki, A., Stergiou, D., & Kaniadakis, A. (2022). Selfـperception of Airbnb hosts responsibility: a moral identity perspective. Journal of Sustainable Tourism 30 (5), 983ـ 1003.
Granjo, M. Castro Silva, J & Peixoto, F (2021) Teacher identity: can ethical orientation be related to perceived competence, psychological needs satisfaction, commitment and global selfـesteem? European. Journal of Teacher Education, 44:2, 158ـ179,
Harter, S. (1982). The perceived competence scale for children. Child Development, 83, 87ـ97.
Jaakkola, T., YliـPiipari, S., Watt, A., & Liukkonen, J. (2016). Perceived physical competence towards physical activity, and autonomous motivation and enjoyment in physical education as longitudinal predictors of adolescents' self – reported physical activity. Journal of Science and Medicine in Sport, 19(9), 750ـ754
Jagger, J & Fifka, M. (2020). A comparative study of corporate social responsibility in English and German professional football. Soccer & Society; 21:7, 802ـ820.
Kara’s, D., & Cieciuchm, J. (2018). The relationship between identity processes a wellـbeing in various life domains. Personality and Individual Differences, 121, 111–1
Kont, A; Kohan, S, (2017), "Path analysis of organizational commitment, Job Involvement and Job satisfaction in Turkish hospitality industry", Journal of Tourism Review, 64(1), 4ـ16.
Langenhoff AF, Wiegmann A, Halpern JY, Tenenbaum JB, Gerstenberg T. (2021). Predicting responsibility judgments from dispositional inferences and causal attributions. Cogn Psychol.129.
Nobre, G. C., & Valentini, N. C. (2019). SelfـPerception of Competence: Concept, Changes in Childhood, and Gender and AgeـGroup Differences. Journal of Physical Education, 30 (1).
Shen, B., Centeio, E., Garn, A., Martin, J., Kulik, N., Somers, C., & McCaughtry, N. (2016). Parental social support, perceived competence and enjoyment in school physical activity. Journal of Sport and Health Science, xx, 1ـ7.
Shevchenko, N. (2022). The Relationship between Internality and Selfـdevelopment of Psychology Students: The Effect of Optimistic Attributional Style. Social welfare.56ـ70.
Usher, E. L., & Pajares, F. (2008). Sources of selfـefficacy in school: Critical review of the literature and future directions. Review of Educational Research, 78(4): 751ـ796
Vartanian LR, Hayward LE, Carter JJ. (2022). Incorporating physical appearance into one’s sense of self: Selfـconcept clarity, thinـidea internalization, and appearanceـself integration. Self and Identity. 28:1ـ6.