بررسی عوامل موثر بر گرایش به مد در بین دختران 15تا20 سال شهرکرد
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهآلهه قلی پور 1 , روشنک داوری 2 , پینکی چادها 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس، دانشگاه هنر و معماری پارس
2 - استادیار، گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
3 - هیات علمی پژوهشکده هنرهای سنتی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
الکلمات المفتاحية: مدگرایی, ویژگی¬های شخصیتی, اعتقادات مذهبی, طبقه اجتماعی, فرهنگ, زنان جوان,
ملخص المقالة :
هدف: کشف دلایل گوناگون گرایش جوانان، بهویژه دختران به انواع مد و جهتبخشی به مسیر انتخاب پوششِ مناسب عرف و فرهنگ جامعه، همواره از دغدغههای امروزینِ کشور است. این مسئله در شهرهای کوچکتر به دلیل قدرت بیشتر عواملی مانند سنت، مذهب و فرهنگ بومی، نسبت به کلانشهرها اهمیت زیادی پیدا میکند؛ لذا هدف این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر گرایش به مد لباس در دختران است.
روش: این پژوهش کاربردی، توصیفی - پیمایشی است. تأثیر عواملی چون «ویژگیهای ظاهری لباس»، «مسائل فرهنگی»، «ویژگیهای شخصیتیِ فرد»، «اعتقادات مذهبی» و «طبقه اجتماعی» را بهعنوان نمونه، بر انتخاب نوع لباس جوانان مورد تحلیل قرار داده است. جامعه آماری پژوهش، دختران سنین 15 تا 20 سال شهرکرد بوده و از بین آنها با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران برای جامعه نامحدود تعداد 384 نفر، به شیوه تصادفی، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته بوده است. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاري و رویکرد کمترین مربعات جزئی استفاده گردید
.یافته ها: ویژگیهای ظاهری و فرم لباس، با ضرب مسیر 3/0، تاثیرگذارترین عامل بوده است. بدین معنی که علی چند تمام تغییرات موجود در جامعه، در نهایت این فرم، رنگ، سبک، دوخت و برش است که مهمترین عامل در تعیین پوشش سطوح تلقی می شود. شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه با 275/0 ضریب مسیر، دومین عامل تأثیرگذار بر انتخاب مد توسط دختران است. سومین عاملِ تأثیرگذار، با 217/0 ضریب مسیر، ویژگیهای شخصیتیِ فرد بوده است. اعتقادات مذهبی با 186/0 ضریب مسیر، چهارمین عامل تاثیرگذار؛ و طبقه اجتماعی با 139/0 ضریب مسیر آخرین عامل انتخاب مد توسط دختران جوان شهری بوده است.
1. Abbasi esphanjani H. Designing the commercialization model of academic research with partial least square with structural equation method. Commercial Research Quarterly. 2017;21(82):1–21.
2. Afrasiabi H, Sayar Khalaj H, Shokohifar K. Social Factors relative to the Fashion Victim among Youth in City of Yazd. Sociological Cultural Studies. 2016;7(1):1–22.
3. Afrough A, Mehrabani Far H. Porioritizing the Media Policy on Clothing Fashion Based on the problems of its Cycle in Iranian society. Religion & Communication. 2018;24(2):9–44.
4. Davari A, Rezazadeh A. Structural equation modeling with PLS software. 1st ed. Tehran: Jahad Daneshgahi; 2014.
5. Farhadi F, Seifinia M. The effect of enterprise resource planning (ERP) on the quality of decision-making in the general veterinary department of Chaharmahal and Bakhtiari province. Studies of Industrial Engineering & Production Management. 2021;7(1):19–40.
6. Ghobadi T, Dehdashti Shahrokh Z, Saleh Ardestani A. Impact of personal insecurity on the behavior of purchasing nostalgic products. Management Research in Iran. 2021;22(2):179–203.
7. Jahanbakhshganjeh S, Jafari N. The Sociological Explanation of Fashionism, From the Female Students’ Viewpoint in Kharazmi University. Intercultural Studies Quarterly. 2018;13(34):87–112.
8. Koohestani Bahr Aseman F, Mohammadi A, Jahanbakhsh E. The Relationship between Modeling and Social Identity among Young Girls Aged 15-29 Years in Kerman. Quarterly Journal of Woman and Society. 2019;10(39):215–38.
9. Kademian T, Kalhori M. The Relationship between Instagram and the Tendency of the Youth Toward Modern Lifestyle (Case: Tehran’s Youth). Communication Research. 2020;27(101):55–74.
10. Kahlili M. Investigating the effect of the Instagram social network on the clothing of children and teenagers (case study: teenage girls of secondary schools in Urmia city). In:The first national conference on clothing, textile and clothing design. Shiraz; 2020.
11. Khodam-Mohammadi Z, Rasekh K. Social factors affecting youth fashion in Shiraz. Sociological Researches. 2021;15(2):172.
12. Maddahi J, Ghobadi A. Fashionism and Youth: An Emerging Social Problem. Research of deviance Social Problems. 2022;1(1):97–127.
13. Moeini H, Moradi F, Jahromi F. Identify causes and consequences of women’s fashion Orientation using grounded theory. Quarterly Journal of Woman and Society. 2020;11(43):259–78.
14. Mohiuddin Z. Effect of Lifestyle on Consumer Decision Making: A Study of Women Consumer of Pakistan. Journal of Accounting, Business and Finance Research. 2018;2(1).
15. Mosavi N, Moghassem A, Hoseinpour A. Analysing factors affecting the choice of unconventional clothing by youth [Case study: Tehran, District No. Two]. Journal of Textile Science and Technology. 2021;10(3):87–102.
16. Nurani L, Adinugraha HH. Consumer Preferences in the Selection of Muslim Fashion Products in Indonesia. Journal of Islamic Economic and Business Research. 2022;2(2):104–13.
17. Piltan F, Talebi H. A Study on the Effective Social Factors Involving in Fashion among the Youth (A Case Study in Minab Schools). Journal of Sociological Studies of Youth. 2013;11(4):49–64.
18. Shaari A, Noor Hamidia NHS, Ahmad SNB. Does Social Media Moderates Factors that Influence Perceived Value and Personal Value on Purchase Intention of Modest Apparel? Webology. 2021;18(Special Issue):57–73.
19. Wetzels M, Odekerken-Schröder G, Van Oppen C. Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly Management Information Systems. 2009;33(1):177–95.
20. Yaghobeyan N, Bakouei F, ghanbari M. Causes of tendency to the improperly dressed (Bad Hijabi) from the girl student’s perspective, Babol University of Medical Scienses. Islam Heal J. 2014 Dec 10;1(3):17–22.
21. Yaghoubi F. Investigating the role of virtual social networks in girls’ tendency towards fashion and self-dressing. [Kashan]: University of Kashan; 2019.
22. Zahed S, Kaveh M. National Discourses on Dress in Iran. Quarterly of Social Studies and Research in Iran. 2013;1(4):49–74.