بررسی عوامل و ارائه راهبردهای مؤثر در توسعه بازارچههای کسبوکار دانشآموزی در مدارس متوسطه زاهدان
الموضوعات : Management
حمید شاهکرم
1
,
مهدی باقری
2
,
کلثوم نامی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی،واحد بندرعباس، دانشگاه ازاد اسلامی، بندر عباس، ايران.
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, کسب و کار, بازارچه های دانش آموزی.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل و راهبردهای موثر و ارائه مدلی جهت توسعه بازارچههای کسبوکار دانشآموزی با رویکرد کارآفرینانه در مدارس متوسطه دوره دوم زاهدان بوده است. این پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از نظر نوع داده، آمیخته (کیفی و کمی) با رویکرد اکتشافی بوده که جامعه مشارکتکنندگان شامل خبرگان کارآفرینی در سال 1403-1402 بودند. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و مدیران مدارس متوسطه دوره دوم تعداد 854 نفر بود و نمونه آماری این پژوهش با روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع نظری به تعداد 24 نفر بود. طبق نظریه پایه تحقیق موجبات علی، شرایط محیطی و ویژگیهای زمینهای، مقولههای هرکدام به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. مهمترین شاخصهای شناسایی شده نگرش کارآفرینانه مسئولان و تصمیم گیرندگان مدرسه؛ انگیزش دانش آموزان؛ فرایند یاددهی- یادگیری؛ سنجش کیفیت مدرسه؛ پایش مستمر بازارچههای کسب و کار؛ مشارکت دانش آموزان؛ تأمین و تخصیص منابع مالی؛ آموزش مهارتهای کارآفرینی؛ ارائه دورههای توانمندسازی؛ حمایت آموزش و پرورش؛ تشویق والدین؛ تدوین قوانین تخصصی؛ جو کار آفرینانه مدرسه؛ طراحی کسب و کار جذاب؛ ساختار و زیرساختهای مدرسه؛ اجتماعی- فرهنگی؛ اقتصادی مالی؛ آموزشی فنآوری؛ سیاسی قانونی؛ ارتقای سطح کارآفرینی؛ خلق ارزش جدید؛ افزایش توانمندی تجربه دانش آموزان و در نهایت بهبود سطح اشتغال در آینده کاری شناسایی شد.
Arasti, Z., Ghoddosi, S., & Bagheri, A. (2017). The effect of entrepreneurship education by storytelling on entrepreneurial attitude of primary school students. Journal of Entrepreneurship Development, 9(4), 593-612. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.22059/jed.2017.61547 [In Persian]
Babaei, H. (2016). Entrepreneurship Status in the Iranian Press. Social Development & Welfare Planning, 7, 185-223. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.7889 [In Persian]
Bauman, A., & Lucy, C. (2021). Enhancing entrepreneurial education: Developing competencies for success. The International Journal of Management Education, 19(1), 100293. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.03.005
Boldureanu, G., Ionescu, A. M., Bercu, A.-M., Bedrule-Grigoruță, M. V., & Boldureanu, D. (2020). Entrepreneurship education through successful entrepreneurial models in higher education institutions. Sustainability, 12(3), 1267. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/su12031267
Clark, D. N., Reboud, S., Toutain, O., Ballereau, V., & Mazzarol, T. (2021). Entrepreneurial education: an entrepreneurial ecosystem approach. Journal of Management & Organization, 27(4), 694-714. https://doi.org/https://doi.org/10.1017/jmo.2020.26
Davari, A., Jafari, E., & Madadi, R. (2014). Evaluation of indicators of ease of starting a business in order to develop entrepreneurship in Iran National conference to improve the business environment. [In Persian]
Furdui, A., Lupu-Dima, L., & Edelhauser, E. (2021). Implications of entrepreneurial intentions of Romanian secondary education students, over the Romanian business market development. Processes, 9(4), 665. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/pr9040665
Gholam Ghasemi, M., Alirezanjad, M., & Khodabandeh, P. (2021). the role of knowledge management in business, The 5th International Conference on Global Studies in Computer. Electrical, and Mechanical Engineering, Tehran. [In Persian]
Guerrero, M., Urbano, D., & Gajón, E. (2020). Entrepreneurial university ecosystems and graduates' career patterns: do entrepreneurship education programmes and university business incubators matter? Journal of Management Development, 39(5), 753-775.
Khorsandi, P. S., Mehrabi, J., & Davari, A. L. I. (2022). Designing a Knowledge-Based Business Development Model in the Condition of Sanctions with Entrepreneurial Approach: A mete-synthesis Study. [In Persian]
Majidi, D., Yasbolaghi, S. B., & Alimohammadi, M. (2012). Impact of entrepreneurship training on entrepreneurial attitude and spirit of the students of the faculty of educational science and psychology of Kharazmi University. [In Persian]
Maleki, R., Yelaghcheghikhor, H., & Ahmadvand, M. (2016). An Investigation into the Features of Social Entrepreneurship in Governmental Organizations: A Case Study of the Organization for Nomadic Peoples Affairs, Kohgiluyeh & Boyer-Ahmad Province. Social Development & Welfare Planning, 6(25), 41-62. https://doi.org/https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.3852 [In Persian]
Mehrabani, F., Abdollahi, F., & Basirat, M. (2016). Considering the effects of doing business on economic growth for Iran, MENA and OECD countries by GMM method. Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies, 4(13), 65-96. https://doi.org/https://www.jmsp.ir/article_12953_f0730bb6fcb6641d214302c3d6b9668d.pdf [In Persian]
Mirzaeian Kalvari, Y., & Sharifi, M. (2016). The Study and Comparison of Entrepreneurship Factors among Senior Students of High School in Delfan. Journal of Management and Planning In Educational System, 9(2), 131-158. https://doi.org/https://mpes.sbu.ac.ir/article_98430_3ce994deafa7336e294ac95b6a4e09c4.pdf [In Persian]
Najarian Kakhki, M., Amirkhani, A. H., Ashrafi, M., & Saeedi, P. (2023). Designing a student business school model for developing entrepreneurship in high school. Political sociology of Iran, 5(12), 1655-1667. https://doi.org/https://doi.org/10.30510/psi.2022.296173.2026 [In Persian]
Pourshahabi, V., Pourkiani, M., Zayande Roodi, M., & Sheikhi, A. (2019). Prioritization of Higher Education Groups for Realization Sustainable Development in Sistan and Baluchestan Province. Journals of Environmental Education and Sustainable Development, 8(1), 49-72. https://doi.org/10.30473/ee.2019.6325 [In Persian]
Rezaei, G., Kavyanei, E., Eslampanah, M., & Layei, S. (2019). design and validation of feasibility model for the development of business schools. School Management Journal, 8(1), 136-159. [In Persian]
Salun, M., Zaslavska, K., Vaníčková, R., & Šindelková, K. (2021). Formation of entrepreneurial skills in students in a changing world. SHS Web of Conferences,
Williamson, B. (2021). Making markets through digital platforms: Pearson, edu-business, and the (e) valuation of higher education. Critical Studies in Education, 62(1), 50-66. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/17508487.2020.1737556
Zivodar, M., & Salari, J. (2022). A conceptual study of entrepreneurial orientation in the business environment The Second International Conference on Challenges and New Solutions in Industrial Engineering, Management and Accounting, Damaghan, Iran. [In Persian]
