تاثیر فرم هندسی سقف بر روی پارامترهای آکوستیک سالن موسیقی
الموضوعات :سپیده مصطفائی 1 , وحدانه فولادی 2 , مهتیام شهبازی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه معماری، واحد بینالملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادیار گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: طراحی آکوستیکی, نرم افزار ODEON , آکوستیک معماری, سالن موسیقی,
ملخص المقالة :
از زمان اولین تمدنها، موسیقی یک قسمت جداییناپذیر از زندگی انسانها بوده و به عنوان یک نوع ارتباط میان آنان و حیات محسوب میشده. در این مقاله به طراحی و آنالیز آکوستیک معماری در سالن موسیقی با استفاده از نرمافزار Odeon شده است. در طراحی داخلی این سالن 2 طرح معماری صورت گرفته؛ طرح اول سقف سالن به صورت قوسدار و طرح دوم، سقف به صورت شکستهایی منظم با احتساب فرکانسهای صدایی طراحی شده است. پس از طراحی سالن و خروجی گرفتن از نرمافزارهای آکوستیکی پارامترها به ترتیب در سقف قوسدار و سقف شکستدار به قرار زیر است. زمان واخنش 1.65 و 1.3، انتقال وضوح گفتار 0.66 و 0.84، پارامتر EDT 1.15 و 1.2، از بین رفتن حروف صدا دار %3.1 و %1.86، تراز فشار صوتی 107.5 دسیبل و 105.7 دسیبل بوده است. نتیجه گیری میتوان کرد که سقف دارای شکست در شرایط آکوستیکی بهتر از سقف قوسدار میباشد.
1. رحمت آبادی، سید سجاد؛ چالیش، بهار؛ و رحمت آبادی، طاهره. (1392). موانست پارادایم¬ها درساختار و آرایه¬های معماری نمونه موردی اتاق موسیقی عالی قاپوخانه شیخ صفی الدین. نشریه سیویلیکا.
2. رضایی، محمد مهدی؛ و رهایی، امید. (1393). بررسی ضوابط آکوستیکی در طراحی جداره سالن های نمایش. نشریه سیویلیکا.
3. سخندان، زهرا؛ نصرالهی، فرشاد؛ و غفاری، عباس. (1397). بهینهسازی عملکرد آکوستیکی جذبکنندههای صوتی با تاکید بر تناسب و ارتفاع فضا. هویت شهر، 13(37)18-5.
4. غفاری، عباس. (1392). بهبود شرایط آکوستیک در مساجد با نگرش تحلیلی وضوح گفتار در مساجد دوره قاجار تبریز با رویکرد تاثیر آجر و تزئینات آجری بر زمان واخنش. پایاننامه دکتری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
5. فیضی، محسن؛ حسینی، سیدباقر؛ مجیدی، وحید؛ و احمدی، جواد. (1396). ارزیابی مولفههای موثر بر ارتقا کیفیت فضای معماری در کتابخانههای عمومی. هویت شهر، 11 (31)54-43.
6. قلیزاده، فرزانه؛ غفاری، عباس؛ و کینژاد، محمدعلی. (1400). واکاوی شرایط آکوستیکی مساجد تاریخی تبریز از منظر گونهبندی حجمی و فرمی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، 10(20)84-105
7. قیابکلو، زهرا. (1391). طراحی آکوستیک سالن همایش چند منظوره با الهام از پوسته صدف دریایی. دانشکدگان هنرهای زیبا.
8. قیابکلو، زهرا. (1393). مبانی فیزیک ساختمان (آکوستیک)، (ویرایش هشتم.) انتشارات جهاد دانشگاهی.
9. میرزابابالو، مریم؛ حسینی، بهشید؛ غفاری، عباس؛ و ایروانی، هوتن. (1402). ارتقاء حس مکان در کتابخانه مرکزی شهر تبریز با بررسی متغیرهای آکوستیک در معماری. فصلنامه مطالعات فضا و مکان، 2(1)14-5
10. Barron, M. (2010). Auditorium acoustics and architectural design. 2nd ed. London: Spon Press.
11. Barron, M., & Kissner, S. (2021). A possible acoustic design approach for multi-purpose auditoria suitable for both speech and music. Arch Acoustic. 46:121–33.
12. Beranek, L. (2012). Concert halls and opera houses: music, acoustics, and architecture.
13. Berati, C., Belloni, E., Merli, F., Ambrosi, M., Shtrepi, L., & Astolfi, A. (2022). From Worship Space To Auditorium: “Acoustic Design And Experimental Analysis Of Sound Absorption Systems For The New Auditorium Of San Francesco Al Prato In Perugia (Italy); 45 :121-33.
14. Blaszczak, P., Berdowska, S., & Berdowski, J. (2021). Analysis of sound field distribution in architecturally diverse temple. Arch Acoustic, 46:121–33.
15. BlZeng, X., Christensen, C.L., & Rindel, J.H. (2006). Practical methods to define scattering coefficients in a room acoustics computer model. Appl Acoust, 67 (8):771_86.
16. Cairoli, M. (2020). Ancient shapes for modern architectural and acoustic design: Large interiors formed by curved surfaces. Appl Acoustic. 170:107497.
17. Cairoli, M. (2021). The architectural acoustic design for a multipurpose auditorium:Le Serre hall in the Villa Erba Convention Center. Appl Acoustic. 173:107695.
18. Chiles, S. (2004). Sound behavior in proportionate spaces and auditoria Ph.D. University of Bath.
19. D’Orazio, D., Fratoni, G., & Garai, M. (2017). Acoustics of a chamber music hall inside a former church by means of sound energy distribution. Can Acoustic, 45(4):7–17.
20. Fuchs, H., & Lamprecht, J. (2013). Covered broadband absorbers improving functional acoustic tics in communication rooms. Applied Acoustics, 74(1), 18-27.
21. Kissner, S., Barron, M., & Blau, M. (2010). Limits of intelligible speech in medium sized multi purpose spaces. Fortschritte der Akustik – DAGA. 951–2.
22. Marbjerg, G., Brunskog, J., & Jeong, C.H. (2018). The difficulties of simulating the acoustics of an empty rectangular room with an absorbing ceiling. Applied Acoustics,141, 35 45.
23. Merli, F., & Bevilacqua, A. (2020). Using a church as a temporary auditorium. Acoustical design of S. Domenico of Imola. J Physics: Conf Series, 1655:012146.
24. Peisheng, Zhu., Wanqi, Tao., Fangshuo, Mo., Fei, Guo., Xiaodong, Lu., & Xidong, Liu. (2020). Experimental comparison of speech transmission index measurement in natural sound rooms and auditoria. Appl acoustic. 165:107326
25. Reinten, J., Braat-Eggen, PE., Hornikx, M., Kort, HSM., & Kohlrausch, A. (2017). The indoor sound environment and human task performance: A literature review on the role of room acoustics. Build Environ. 123:315–32.
26. Rossing, T. (2010). Springe Hand book of Acoustic.
27. Shtrepi, L. (2019). Investigation on the diffusive surface modeling detail in geometrical acoustics based simulations. J Acoustic Soc Am, 145(3):EL215–21.
28. Shtrepi, L., Astolfi, A., Puglisi, G.E., & Masoero, M.C. (2017). Effects of the distance from a diffusive surface on the objective and perceptual evaluation of the sound field in a small simulated variable-acoustics hall. Appl Sci, 7(3):224.