تاثیر فرم هندسی سقف بر روی پارامترهای آکوستیک سالن موسیقی
سپیده مصطفائی
1
(
)
وحدانه فولادی
2
(
استادیار گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
)
مهتیام شهبازی
3
(
استادیار گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: طراحی آکوستیکی, نرم افزار ODEON , آکوستیک معماری, سالن موسیقی,
ملخص المقالة :
از زمان اولین تمدنها، موسیقی یک قسمت جداییناپذیر از زندگی انسانها بوده و به عنوان یک نوع ارتباط میان آنان و حیات محسوب میشده است.هدف این مقاله نیز بالا بردن کیفیت صدای سالنهای موسیقی با تکیه بر روشهای معماری میباشد. در این مقاله به طراحی و آنالیز آکوستیک معماری یک سالن موسیقی چند منظوره پرداخته شده است. ظرفیت سالن 1000 نفر در نظر گرفته شده است و پارامترهای SPL، RT، STI، EDT و ALCONES مورد تحلیل قرار گرفتهاند. تحلیلهای مورد نظر توسط نرمافزار Odeon صورت گرفته است. در طراحی داخلی این سالن 2 طرح صورت گرفته؛ در طرح اول سقف سالن به صورت کرو و در طرح دوم، سقف به صورت شکستهایی منظم با احتساب فرکانسهای صدایی طراحی شده است. پس از بررسی دادهها، مشاهده شده که تقریبا تمامی پارامترهای آکوستیک در طرح دوم بسیار بهتر از طرح اول بوده و سالن در شرایط آکوستیکی بسیار مناسبی قرار خواهد گرفت.
1. سخندان، زهرا. نصرالهی،فرشاد. غفاری،عباس (1397) بهینهسازی عملکرد آکوستیکی جذبکنندههای صوتی با تاکید بر تناسب و ارتفاع فضا. هویت شهر،13(37)18-5
2. میرزابابالو،رقیه.حسینی،بهشید.غفاری،عباس.ایروانی، هوتن (1402) ارتقاء حس مکان در کتابخانه مرکزی شهر تبریز با بررسی متغیرهای آکوستیک در معماری. فصلنامه مطالعات فضا و مکان،2(1)14-5
3. فیضی،محسن. حسینی،سیدباقر. مجیدی،وحید. احمدی،جواد(1396). ارزیابی مولفههای موثر بر ارتقا کیفیت فضای معماری در کتابخانههای عمومی. هویت شهر،11(31)54-43
4. غفاری، عباس (1392). بهبود شرایط آکوستیک در مساجد با نگرش تحلیلی وضوح گفتار در مساجد دوره قاجار تبریز با رویکرد تاثیر آجر و تزئینات آجری بر زمان واخنش. پایاننامه دکتری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علو و صنعت ایران، تهران.
5. قلیزاده، فرزانه. غفاری، عباس. کینژاد،محمد علی(1400) واکاوی شرایط آکوستیکی مساجد تاریخی تبریز از منظر گونهبندی حجمی و فرمی، نشریه علمی صوت و ارتعاش10(20)84-105
5. رحمت آبادی، سید سجاد. چالیش،بهار.رحمت آبادی، طاهره. (1392). موانست پارادایم¬ها درساختار و آرایه¬های معماری نمونه موردی اتاق موسیقی عالی قاپوخانه شیخ صفی الدین.
6. رضایی، محمد مهدی.، رهایی، امید. (1393). بررسی ضوابط آکوستیکی در طراحی جداره سالن های نمایش.
7. قیابکلو، زهرا. (1393). مبانی فیزیک ساختمان (آکوستیک) ویرایش هشتم، انتشارات جهاد دانشگاهی.
8. قیابکلو، زهرا. (1391). طراحی آکوستیک سالن همایش چند منظوره با الهام از پوسته صدف دریایی.
[9]
Rossing, Thomas. (2010). Springe Hand book of Acoustic [10]
D’Orazio D, Fratoni G, Garai M. Acoustics of a chamber music hall inside a former church by means of sound energy distribution. Can Acoustic 2017;45(4):7–17. [11]
Beranek, Leo, “Concert halls and opera houses: music, acoustics, and architecture”, Springer Science & Business Media, 2012. [12]
Merli F, Bevilacqua A. Using a church as a temporary auditorium. Acoustical design of S. Domenico of Imola. J Physics: Conf Series 2020; 1655:012146. [13]
Blaszczak P, Berdowska S, Berdowski J. Analysis of sound field distribution in arhitecturally diverse temple. Arch Acoustic 2021; 46:121–33. [14]
Beratti C, Belloni E, Merli F, Ambrosi M, Shtrepi L, Astolfi.A , From Worship Space To Auditorium: “Acoustic Design And Experimental Analysis Of Sound Absorption Systems For The New Auditorium Of San Francesco Al Prato In Perugia (Italy) ” 2021; 46:121–33. [15]
Shtrepi L, Astolfi A, Puglisi GE, Masoero MC. Effects of the distance from a diffusive surface on the objective and perceptual evaluation of the sound field in a small simulated variable-acoustics hall. Appl Sci 2017;7(3):224. [16]
Shtrepi L. Investigation on the diffusive surface modeling detail in geometrical acoustics based simulations. J Acoustic Soc Am 2019;145(3):EL215–21. [17]
BlZeng X, Christensen CL, Rindel JH. Practical methods to define scattering coefficients in a room acoustics computer model. Appl Acoust 2006;67 (8):771–86. [18]
BKissner S, Barron M, Blau M. Limits of intelligible speech in medium sized multi purpose spaces. Fortschritte der Akustik – DAGA 2010:951–2. [19]
Barron M. Auditorium acoustics and architectural design. 2nd ed. London: Spon Press; 2010. [20]
Chiles S. Sound behavior in proportionate spaces and auditoria Ph.D. thesis. University of Bath; 2004. [21]
mike barron, sven kissner. A possible acoustic design approach for multi-purpose auditoria suitable for both speech and music. Arch Acoustic 2021; 46:121–33. [22]
Reinten J, Braat-Eggen PE, Hornikx M, Kort HSM, Kohlrausch A. The indoor sound environment and human task performance: A literature review on the role of room acoustics. Build Environ 2017;123:315–32. [23]
Fuchs, H. V., & Lamprecht, J. (2013). Covered broadband absorbers improving functional acous tics in communication rooms. Applied Acous tics, 74(1), 18-27. [24]
20. Marbjerg, G., Brunskog, J., & Jeong, C.H. (2018). The difficulties of simulating the acous tics of an empty rectangular room with an absorbing ceiling. Applied Acous tics, 141, 35