الگوی مناسب تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
1 - دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال، تهران، تهران ( نویسنده مسئول)،
الکلمات المفتاحية: تجارت الکترونیک, کشاورزی, خشکبار, بازاریابی الکترونیک, بازاریابی نسل چهارم,
ملخص المقالة :
بازاریابی نسل چهارم یا بازاریابی دیجیتالی، با تاکید بر بازاریابی افقی، مراحل نگرش به مشتری را آگاهی، جذب، پرسش، اقدام و حمایت توصیف میکند. استراتژیهای پیشنهادی، برای هدایت مشتری بین مراحل مذکور شامل جذابیت، کنجکاوی، تعهد و وابستگی است. این پژوهش به شناخت مولفههای موثر در جذابیت، تولید محتوی، شناخت کانالهای ارتباطی و تاثیر آنها بر خرید اینترنتی محصولات کشاورزی و در آخر بررسی امکان حمایت مشتری پرداخته است. دادههای تحقیق در سال 1402، از طریق پرسشنامه الکترونیکی جمعآوری شد و به منظور تحليل ساختار دروني پرسشنامه و كشف عوامل تشكيل دهنده هر سازه یا متغیر مکنون، از ابزار تحليل عاملي تأييدي، و آزمون فرضیهها، به روش حداقل مربعات جزئی (Partial Least Square) و نرمافزار Smart PLS استفاده شد. آزمون فرضیات تحقیق نشان میدهد که تضمینکیفیت خشکبار، تولید مبتنی بر سفارش و فعالیتهای عامالمنفعه در جذابیت سایت، موثر است. همچنین جذابیت سایت، خلق محتوی توسط کارشناس تولید و حضور در رسانه های اجتماعی در خرید اینترنتی موثر است و در صورت رضایت از خرید، مشتری از سایت حمایت خواهد کرد.
Abbattista, F., Degemmis, M., Licchelli, O., Lops, P., Semeraro, G., & Zambetta, F. (2002). Improving the usability of an e-commerce web site through personalization. Recommendation and Personalization in eCommerce, 2, 20-29.
Afsharkohan, J., & Sharafi, B. (2016). Media, audience socio-economic status, and highlighting health-related lifestyle knowledge. Applied Sociology (Isfahan University of Humanities Research Journal), 27 (1 (61) # E0058), Retrieved from https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=316903.
Azizi, J. (2007). Economic evaluation of rice marketing strategies in guilan province. Journal of agricultural sciences, 12(4), 715-728.
Azizi. J., and Aref Eshghi T., (2011). The Role of Information and Communication Technology (ICT)in Iranian Olive Industrial Cluster. Journal of Agricultural Science (CANADA). 3, 228-240.
Azizi, J., & Rahmani, S.M., (2024). Analysis of the Data Flow Diagram in the Market of Agricultural Products. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4825687 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4825687
Azizi, J., and Yazdani, S., (2007). Analysis of Competition Power for Export of IRANIAN Almond. Journal of Agricultural Science . 13, 25-37. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=101462
Ali, A., & Bhasin, J. (2019). Understanding Customer Repurchase Intention in E-commerce: Role of Perceived Price, Delivery Quality, and Perceived Value. Jindal Journal of Business Research, 2278682119850275.
Barclay, D., Higgins, C., & Thompson, R. (1995). The partial least squares (PLS) approach to casual modeling: personal computer adoption ans use as an Illustration.
Havlícek, Z., Lohr, V., Šmejkalová, M., Grosz, J., Benda, P. J. A. o.-l. P. i. E., & Informatics. (2013). Agritourism Farms-Evaluation . Websites Quality and Web 2.0. 5(1), 31.
Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2016). Marketing 4.0: Moving from traditional to digital: John Wiley & Sons.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2001). A framework for marketing management (Vol. 2): Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
Liu, Z., Chou, P. A., & Zhang, Z. (2008). Personalized e-coupons for mobile communication devices. In: Google Patents.
Naidoo, P., & Sharpley, R. (2016). Local perceptions of the relative contributions of enclave tourism and agritourism to community well-being: The case of Mauritius. Journal of Destination Marketing Management, 5(1), 16-25.
Naseri, Z., Norouzi, A., Fahimnia, F., & Amir, M. (2017). Content Marketing: Identifying the key components and dimensions to provide a conceptual model. Journal of Library and Information Science, 7 (1), 280-303.
Phelan, C., Sharpley, R. J. T. P., & Development. (2011). Exploring agritourism entrepreneurship in the UK. 8(2), 121-136.
Sedaghat, R. (2018). Investigation of Factors Affecting Consumption in the Internal Market of Pistachio, Iran Pistachio Science and Technology, 2 (3), 116-193. Retrieved from http://pistachio.vru.ac.ir/article_62740_660c3e58c1a82efddbab2ae6ffff6ee5.pdf
Zhang, K., Xu, Y., & Liu, W. (2019). Empirical analysis of the intelligent influence factors of social network services effectiveness in e-commerce based on human learning behaviors. Psychology research and behavior management, 12, 417.