تاثیر تیپهای شخصیتی مختلف MBTI بر روی بازدهی و روند پیشرفت دانشجویان حسابداری: مورد مطالعه دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع).
الموضوعات : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداریمهدی فیل سرائی 1 , سید علی میرحسینی 2
1 - استادیار حسابداری موسسه آموزش عالی حکیم طوس مشهد
2 - گروه حسابداری، دانشگاه امام رضا، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: تیپهای شخصیتی, بازدهی دانشجویان, پیشرفت دانشجویان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تیپهای شخصیتی مختلفMBTI برروی بازدهی و روند پیشرفت دانشجویان میباشد. بدین منظور اثر تیپهای شخصیتی بر روند پیشرفت دانشجویان برای هر یک از مقیاس های ذهن، انرژی، طبیعت و تاکتیک بررسی گردید. در این پژوهش پرسشنامه برای تعیین تیپ شخصیتی دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفته است. قلمرو زمانی انجام پژوهش، سال 1403، جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان حسابداری دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) و نمونه آماری 69 دانشجو و بصورت میدانی و با نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS تحلیل و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که معدل دانشجویان درونگرا تفاوت معناداری با معدل دانشجویان برونگرا داشته است (افزایش نمره شاخص ذهن، یعنی حرکت به سمت درونگرایی بیشتر در شخصیت فرد، موجب افزایش میزان معدل شده است). با توجه به این که معدل سه ترم اول بیش از معدل سه ترم دوم است در نتیجه در گروه دانشجویان جزئینگر و دانشجویان کلینگر کاهش معدل مشاهده میشود (افزایش نمره شاخص انرژی، یعنی حرکت به سمت جزئینگری بیشتر در شخصیت فرد، موجب افزایش میزان معدل شده است). همچنین معدل در دانشجویان منطقی تا حدودی بیش از دانشجویان احساسی است (افزایش نمره شاخص طبیعت، یعنی حرکت به سمت منطق بیشتر در شخصیت فرد، موجب افزایش میزان معدل شده است). از طرفی، معدل دانشجویان برنامهریز بیش از افراد بداههپرداز بوده است (افزایش نمره شاخص تاکتیک، یعنی حرکت به سمت برنامهریزی بیشتر در شخصیت فرد، موجب افزایش میزان معدل شده است
Abdulkareem, M. D. (2019). Impact of Ethical Codes on Professional Accounting Practices in Nigeria: Professional Accountants Perceptions (Master's thesis, Kwara State University (Nigeria)). Abu-Shamaa, R., Al-Rabayah, W. A., & Khasawneh, R. T. (2015). The effect of job satisfaction and work engagement on organizational commitment. IUP Journal of Organizational Behavior, 14(4). Alanezi, F. S., Alfraih, M. M., & Haddad, A. E. (2016). Factors Influencing Students’ Choice of Accounting as a Major: Further Evidence from Kuwait, Global Review of Accounting and Finance, 7(1), 165-177. Alseitova, A., Oliveira, W., Li, Z., Shi, L., & Hamari, J. (2024, July). The Relationship between Students’ Myers-Briggs Type Indicator and Their Behavior within Educational Systems. In 2024 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (pp. 3-7). IEEE. Atashafrouz, A., & Araban, S. (2017). The Causal Relationship between Personality Traits and Academic Performance with Mediating Role of Study Strategies in Students. Psychological Achievements, 24(1), 78-98. doi: 10.22055/psy.2017.17251.1490. (In Persian) Bayne, R. (1997). The Myers-Briggs Type Indicator: A critical review and practical guide. Boyle, G. J., Matthews, G., & Saklofske, D. H. (2008). Personality theories and models: An overview. Personality theory and assessment. Personality theories and models, 1, 1-29. Burleson, M. L., & Smatresk, N. J. (2000). Branchial chemoreceptors mediate ventilatory responses to hypercapnic acidosis in channel catfish. Comparative Biochemistry and Physiology Part A: Molecular & Integrative Physiology, 125(3), 403-414. Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2003). Personality predicts academic performance: Evidence from two longitudinal university samples. Journal of research in personality, 37(4), 319-338. Chiu, F. C., Hsu, C. C., Lin, Y. N., Liu, C. H., Chen, H. C., & Lin, C. H. (2019). Effects of creative thinking and its personality determinants on negative emotion regulation. Psychological Reports, 122(3), 916-943. Dalcı, I., Araslı, H., Tümer, M., & Baradarani, S. (2013). Factors that influence Iranian students’ decision to choose accounting major. Journal of Accounting in Emerging Economies, 3(2), 145-163. Fandos-Herrera, C., Jiménez-Martínez, J., Orús, C., Pérez-Rueda, A., & Pina, J. M. (2023). The influence of personality on learning outcomes and attitudes: The case of discussants in the classroom. The International Journal of Management Education, 21(1), 100754. Furnham, A., & Chamorro-Premuzic, T. (2004). Personality and intelligence as predictors of statistics examination grades. Personality and individual differences, 37(5), 943-955. Hsiao, J., & Nova, S. P. D. C. C. (2016). Generational approach to factors influencing career choice in accounting. Revista Contabilidade & Finanças, 27(72), 393-407. Ibrahimoglu, N., Unaldi, I., Samancioglu, M., & Baglibel, M. (2013). The relationship between personality traits and learning styles: a cluster analysis. Asian journal of management sciences and education, 2(3), 93-108. Kim, M. R., & Han, S. J. (2014). Relationships between the Myers-Briggs Type Indicator personality profiling, academic performance and student satisfaction in nursing students. International Journal of Bio-Science and Bio-Technology, 6(6), 1-12. Kinman, G. D. (2022). The Postsecondary Experiences of Latinas from a Low-Income, Single-Sex Urban Catholic High School in Los Angeles, California. University of California, Los Angeles. Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT press. Myers, I. B. (1985). A guide to the development and use of the Myers-Briggs type indicator: Manual. Consulting Psychologists Press. Nasr, S., Polimeni, J. R., & Tootell, R. B. (2016). Interdigitated color-and disparity-selective columns within human visual cortical areas V2 and V3. Journal of Neuroscience, 36(6), 1841-1857. Nirokar, M., rezvani, Z., & banisi, V. (2024). Investigating the relationship between personality types and academic achievement in second year elementary school students. School education in the third millennium, 1(3), 1-5. doi: 10.22034/jsetm.2023.429326.1023 . (In Persian) Peeters, M. A., Van Tuijl, H. F., Rutte, C. G., & Reymen, I. M. (2006). Personality and team performance: a meta‐analysis. European Journal of Personality: Published for the European Association of Personality Psychology, 20(5), 377-396. Razavi, N., Tabatabaei, O., Salehi, H., & Fotovatnia, Z. (2021). Relationship between Cognitive Styles in Online Courses and Personality Traits among Iranian Male and Female EAP Students (Research Paper). Iranian Journal of English for Academic Purposes, 10(2), 23-36. (In Persian) Ross, S. R., & Krukowski, R. A. (2003). The imposter phenomenon and maladaptive personality: Type and trait characteristics. Personality and individual differences, 34(3), 477-484. Saghafi, M. J., & Tahery sayyah, F. (2017). Architecture and MBTI; Investigation of How the Use of The Characterology and Personality Type of the Space User in Housing Design. Journal of Fine Arts: Architecture & Urban Planning, 22(1), 75-88. doi: 10.22059/jfaup.2017.62267. (In Persian) Saklofske, D. H., Austin, E. J., Mastoras, S. M., Beaton, L., & Osborne, S. E. (2012). Relationships of personality, affect, emotional intelligence and coping with student stress and academic success: Different patterns of association for stress and success. Learning and Individual Differences, 22(2), 251-257. Schultz, D. P. (2013). Sensory restriction: Effects on behavior. Elsevier. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). The theory of successful intelligence as a basis for gifted education. Gifted Child Quarterly, 46(4), 265-277. Wijnia, L., Noordzij, G., Arends, L. R., Rikers, R. M., & Loyens, S. M. (2024). The effects of problem-based, project-based, and case-based learning on students’ motivation: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 36(1), 29. Wilson, S. M. (2006). Theories of learning and teaching: What do they mean for educators?. National Education Associatio