تأثیر رسانهها برجذب منابع مالي و ارتباط بین هزینه و موفقیت در ورزش قهرمانی
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
1 - استادیار، گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: رسانهها, ورزش قهرمانی, منابع مالي, بازاريابي, صنعت ورزش,
ملخص المقالة :
امروزه رسانهها بهعنوان مركز عصبي جامعه محسوب میشوند و مهمترین و مؤثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهیها در تحقق فرآيند ارتباطات میباشند. هدف از انجام اين پژوهش تأثیر رسانهها برجذب منابع مالي در ورزش قهرمانی بود. روش پژوهش اين تحقيق از نوع توصیفی تحلیلی میباشد كه ازنظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردي میباشد. روش گردآوری اطلاعات در اين پژوهش مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روانی محتوای این پرسشنامه از چندین تن از اساتید رشته تربیتبدنی نظرخواهی شد که پس از اعمال نظرات آنها، پرسشنامه مورد تائید آنها قرار گرفت و بهمنظور اندازهگیری قابلیت پایایی، از روش آلفای کرونباخ در بخش کوچکی از جامعه آماری (18 نفر) 90/0 محاسبه گرديد. جامعه موردمطالعه در این پژوهش شامل حامیان ورزشی بخش خصوصی، حامیان مالی در بخش دولتی، هیئتهای ورزشی استان قم، کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان قم و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای استان قم بودند در این پژوهش نمونه برابر جامعه قرار گرفت كه از مجموع 80 نفر نمونه پژوهش 71 پرسشنامه بهصورت صحیح و کامل دریافت و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت همچنین برای بررسی ارتباط بین هزینه و موفقیت در ورزش قهرمانی از کلیۀ باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران در فصل جاری به تعداد 16 باشگاه بود استفاده شد. براي تجزیهوتحلیل آماري دادهها از آمار توصيفي و استنباطي استفاده شد. كه در بخش آمار استنباطی از آزمونهای فریدمن برای رتبهبندی کردن موارد، آزمون پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد. درنهایت نتايج اين پژوهش نشان داد که در كشور ما نقش رسانههاي جمعي در تأمین منابع مالي، شيوه بازاريابي و رشد صنعت ورزش در رتبههای مياني قرار دارد، كه لزوم تجدیدنظر در شیوههای بازاريابي و تأمین منابع مالي توسط رسانههاي گروهي و اصلاحات قانون حق پخش تلويزيوني ضروري به نظر میرسد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد بین دو متغیر هزینه و رتبه لیگ برتر فوتبال کشور رابطه معنادار معکوس وجود دارد بدن معنا که هرچه هزینههای تیمها در لیگ بالاتر رفته است رتبه تیمها در لیگ کاهش پیداکرده است و پیشبینیها نشانگر این است که حدود 24 درصد تغییرات در رتبه در لیگ برتر فوتبال مرتبط با هزینههای لیگ میباشد. بهطورکلی نتایج نشان داده متغیر استفاده منابع مالی در تیمهای لیگ برتر فوتبال میتواند بخشی از موفقیت تیمهای لیگ برتر را پیشبینی نماید (تا 24 درصد) اما جهت افزایش کارایی تأمین منابع مالی میبایست از طریق فعالیتهای جانبی و خصوصی باشگاهها صورت گیرد که متأسفانه تحقیقات کتابخانهای این پژوهش نشان داده است تأمین هزینههای مالی باشگاهها صرفاً و عمدتاً از طریق دولت صورت میگیرد این در حالی است منابع مالی باشگاههای کشورهای پیشرفته در ورزش از شیوههای غیردولتی میباشد. نتایج این پژوهش نشان داد بین دو متغیر هزینه و رتبه لیگ برتر فوتبال کشور رابطه معنادار معکوس وجود دارد بدن معنا که هرچه هزینههای تیمها در لیگ بالاتر رفته است رتبه تیمها در لیگ کاهش پیداکرده است و پیشبینیها نشانگر این است که حدود 24 درصد تغییرات در رتبه در لیگ برتر فوتبال مرتبط با هزینههای لیگ میباشد و درواقع هزینههای لیگ میتواند تا حدود 24 درصد تغییرات در رتبه لیگ برتر فوتبال را پیشبینی نماید
سانی محمد و همکاران (1387). بررسی علل عدمحمایت اسپانسرها از ورزش حرفهای بانوان شهر اصفهان، نشریه علوم حرکتی و ورزش، شماره.
احسانی، محمد، (1387). بررسی وضعیت ورزش حرفهای کشور، چکیده مقالات همایش ملی مدیریت ورزشی با تأکید بر سند چشمانداز 20 ساله کشور، کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.
جکسون راجرز، پالمر ریچارد (1383). راهنمای مدیریت ورزشی، ترجمه گروه مترجمان، چاپ سوم، کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.
جمشيديان، ليلا (1385). وضعيت و روش بازاريابي ورزشي در ايران و چند کشور منتخب و ارائه الگوي کاربردي، پایاننامه دوره دکتري، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات.
خدادادی، محمدرسول، دهقانپوری، حوریه، صادری، مهدی. (1398). نقش ارتباطات رسانهای و تبلیغات مؤثر در جذب حامی مالی برای ورزش (مطالعهی موردی: هیأت تنیس روی میز استان آذربایجان شرقی). مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 6(3), 89-102. doi: 10.30473/jsm.2019.41853.1274
رهبر، فرهاد و همکاران (1386). موانع سرمایهگذاری و تأثیران بر رشد اقتصادی در ایران، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 81.
سازمان تربیتبدنی (1382). طرح جامع ورزش کشور: مطالعات تفصیلی توسعه منابع مالی.
ساعتچیان وحید، الهی، علیرضا (1389). اولویتبندی و شناخت ارتباط بین انگیزهها و عوامل مؤثر بر حضور هواداران: مطالعه موردي شهرآورد تهران، نشریه مطالعات مدیریت ورزشی پژوهشکده تربیتبدنی، تابستان 90، تهران.
سلیمانی دامنه جهانگیر، حمیدی مهرزاد، سجادی سید نصرالله (1393). ارزیابی عملکرد تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از مدل تلفیقی AHP و.DEA مطالعات مدیریت ورزشی، 6 (22): 105-126.
صامتی، مجید، فرامرز پور، بیتا، (1383). بررسی موانع سرمایهگذاری خصوصی در بخش کشاورزی ایران، اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 45.
صداقتی و همکاران (1389). بررسی مزایا و معایب خصوصیسازی و جذب سرمایه در ورزش سهگانه ایران. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی ورزش سهگانه.
طرح جامع ورزش کشور، (1382). مطالعات تفصیلی توسعه منابع مالی، سازمان تربیتبدنی.
فلاحی، احمد (1388). مقایسه عوامل مؤثر بر حضور تماشاچیان گاهگاهی، منظم و متعصب در مسابقات لیگ برتر فوتبال، نشریه حرکت، شماره 2، ص: 247-270.
قره، محمدعلی، قلي پور، نگار، زينب، آنت، (1392). بررسي نقش رسانههاي جمعي در گرايش دانشجويان دانشگاه الزهرا به ورزش همگاني، مديريت ارتباطات در رسانههاي ورزشي، سال اول، شماره 2، ص 44-39.
كشكر سارا، سليماني مجتبي، (1391). نقش برنامه خصوصیسازی بر توسعه ورزشهای همگانی از دیدگاه کارشناسان پژوهشهای کاربردي مدیریت و علوم زیستی در ورزش شماره 2.
کارکن، حجتالله، (1390). بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران تیمهای تبریزی در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
گروه مطالعاتي صداوسیما (1381). پخش مستقيم ماهواره در قرن 21، تهران: نشر سروش. ص.111
مستحفظیان، مینا، موحد، محمد امین، سلیمی، مهدی، زاهدی، حمید. (1403). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر عملکرد بهینه رسانه های ورزشی با رویکرد توسعه فوتبال حرفه ای. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، (), . doi: 10.22080/jsmb.2024.17849.3264
معماری، ژاله (1386). تحلیل و مدلسازی آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور با رویکرد تصمیم محور، رساله دکتری، دانشگاه تهران- دانشکده تربیتبدنی.
معماری، ژاله (1386). تحلیل و مدلسازی آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور با رویکرد تصمیم محور، رساله دکتری، دانشگاه تهران- دانشکده تربیتبدنی.
میرزائی، ایمان، مهدی پور، عبدالرحمن، ازمشا، طاهره. (1396). تحلیل عوامل مؤثر برجذب حمایت مالی شرکتهای صنعتی بزرگ در ورزش جنوب غرب ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 13(26), 39-52. doi: 10.22080/jsmb.2017.1864
الهی، علیرضا (1387) موانع و راهکارهاي توسعه اقتصادي صنعت فوتبال ایران. رساله دکتري، دانشگاه تهران.
Albert, P. Koning. R.H. (2008). “Statistical thinking in sports”. New York. Chapman and Hall / CRC. Taylor and Francis Group.
Barros C, Assaf A, Earp F. S, (2009). Brazilian Football League Technical Efficiency: A Bootstrap Approach, School of Economics and Management, (27), working paper
Chang, Y. M., Sanders, S. (2010). “Pool revenue sharing, team investments and competitive balance in professional sports: a theoretical analysis”. Journal of sport economics, 10(4), PP: 409-428.
Halicioglu. F. (2006). “The impacts of football point systems on the competitive balance: evidence from some European football leagues”. Rivista di diritto economic dello sport, Vol. 2, No. 2, PP: 67-76.
Huda. H, Al-Khaja(2001). Investors opinions about sports marketing in Bahrain, The sport journal, Vol. 4, No. 4.
Madox, (2003). Sponsorship now part of media mix, Business Source Premier,88:11, p16.
Michie, J. and C. Oughton. (2005). “Competitive balance in football: an update”. London: the sports Nexus.
Pitts BG, & Stotlar DK. (2002). Fundamentals of Sport Marketing. Fitness Information Technology: USA
Ray S.C, (2004). Data envelopment Analysis, Cambridge University press, PP: 20-32.