تحلیل ارتباط بین ابعاد دینداری با همذات پنداری هواداران تیم های لیگ برتر فوتبال ایران
الموضوعات :
داود نصر اصفهانی
1
,
محسن شریعتی کمال آبادی
2
1 - مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - مدیریت آموزشی، دانشکده حکمرانی اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: دینداری, همذات پنداری, هواداران, لیگ برتر, فوتبال, ایران,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق، تحلیل ارتباط بین ابعاد دینداری با همذات پنداری هواداران تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیتی از نوع تحقیقات همبستگی- علّی بود که به صورت پیمایشی انجام گرفت. از آنجایی که تعداد دقیقی از جامعه آماری تحقیق در دسترس محققان نبود، حجم نمونه آماری برابر با 384 نفر از هواداران تیم های فوتبال بعنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه استاندارد، پرسشنامه ابعاد دینداری باقری و خلیلی (1388) و پرسشنامه همذات پنداری جابری و همکاران (1393) بود که روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفت. از ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه ها استفاده شد که برای پرسشنامه ها به ترتیب برابر با 89/0 و 83/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های آماری و نرم افزارهای spss نسخه 23 و pls نسخه 3 استفاده شد. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که میزان ابعاد دینداری و همذات پنداری هواداران تیم های لیگ برتر فوتبال ایران مطلوب بود. به علاوه، یافته ها حاکی از این است که دینداری با همذات پنداری هواداران تیم های لیگ برتر فوتبال ایران رابطه مثبت و معناداری داشت. از این رو مشخص شد ارتقاء ابعاد دینداری (بُعد اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی) در میان هواداران فوتبال می تواند سبب توسعه و بهبود همذات پنداری در آنها شود. بنابراین، به مدیران و مسئولان باشگاه های فرهنگی ورزشی حرفه ای ایران پیشنهاد می شود توجه ویژه ای به ابعاد دینداری و مفاهیم مرتبط در بین هواداران فوتبال داشته باشند تا بتوانند از مزایا و اثرات مثبت و بلندمدت آن مانند پشتیبانی و وفاداری از تیم، حضور پرشور در ورزشگاه ها، بروز رفتارهای مناسب و حمایتی هواداران و در نهایت ارتقاء جایگاه باشگاه در صنعت فوتبال به خوبی بهره مند شوند. توجه به دینداری در ابعاد مختلف می تواند باعث توسعه و ارتقاء آن مجموعه شود و لذا دینداری یکی از مؤلفههای مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا با ایجاد یک روح جمعی، شور و شوق مذهبی و گسترش احساسات همگانی از طریق مناسک و مراسم جمعی میتواند زمینههای لازم برای پیوند بین اعضا و انسجام اجتماعی را فراهم آورد. با توجه به نتایج پزوهش حاضر مشخص شد که توجه به ابعاد مختلف دینداری از قبیل بعد اعتقادی، بعد مناسکی، بعد تجربی یا عواطف دینی و بعد پیامدی یا آثار دینی مهم می باشد. که در این راستا بعد اعتقادی به معنی باورهایی که انتظار می رود پیروان آن دین به انها اعتقاد داشته باشند. بعد مناسکی شامل اعمالی دینی مشخصی همچون عبادت، نماز، شرکت در آئین های دینی خاص، روزه گرفتن و... است که انتظار می رود پیروان هر دین آن را به جا آورند از طرفی بعد تجربی ناظر بر عواطف تصورات و احساسات مربوط به داشتن رابطه با جوهری ربوبی همچون خدا یا واقعیتی غایی یا اقتدار متعالی است. و در نهایت بعد پیامدی تاظر بر اثرات باورها، اعمال، تجارب و دانش دینی بر زندگی روزمره پیروان است. که لازم است برای تقویت دینداری در افراد به این ابعاد توجه شود. از سوی دیگر يكي از مفاهيم كليدي در حوزه تقويت برندهاي تيمي، توسعة سطح همذات پنداری هواداران با تیمهای ورزشي است كه در نتيجة آن هواداران از نزديك در مسائل مربوط به تيم محبوب خود درگير و سهيم میشوند و جهت ارتقاء و توسعه همذات پنداری هواداران در این پژوهش مشخص شد که یکی از عامل های کلیدی که باید به آن توجه نمود توسعه دینداری در هواداران لیگ های برتر فوتبال ایران می باشد. در نهایت، به مدیران و مسئولان سازمان لیگ و باشگاه های فرهنگی ورزشی پیشنهاد می شود با برنامه ریزی و اجرای طرح های خلاقانه در طول فصل مسابقات و تقویت کانون های هواداری در باشگاه ها، با ارتقاء بعد اعتقادی دینداری هواداران موجبات همذات پنداری آنها را فراهم کنند. ضمناً بایستی به سایر عوامل مؤثر بر همذات پنداری هواداران توجه نمود.
Abalkhail, T. S. (2021). The impact of religiosity on luxury brand consumption: the case of Saudi consumers. Journal of Islamic Marketing, 12(4), 763-775.
Abdulmohammadi, A; Nawabakhsh, M; Haqiqtian, M; Razavi, (2015). Investigating the social and cultural factors affecting the feeling of social security with an emphasis on religiosity dimensions (study case: citizens over 18 years of age in Tehran). Disciplinary order and security research. Number 4. P. 120. (Persian)
Afshani S A, Shiri Mohammadabad H. The Relationship between Religiosity and Social Health among Women in the City of Yazd. payavard 2017; 11 (S1) :66-74. (Persian)
Afshani, Seyed Alireza, Khorampour, Yasin, & Mombini, Sajad. (2014). Examining Relationship Between Religiosity And Self-Actualization: Case Study: Yazd University. Journal Of Studies Of Socio-Cultural Development, 3(1), 29-52. (Persian)
Bagheri Khalili, Ali Akbar. (1388). Investigating the dimensions of Hafez Shirazi's religiosity based on Gluck and Stark's model based on religion, a multidimensional phenomenon, Journal of Literary Studies, 42(4), 27-52. (Persian)
Brewer G, Robinson S, Sumra A, Tatsi E & Gire N. The influence of religious coping and religious social support on health behaviour, health status and health attitudes in a British Christian sample. Journal of Religion and Health 2015; 54(6): 225-34.
De, Amorim, B. de, Almeida, C. (2015). "The effect of simultaneous sponsorship of rival football teams". Brazilian Administration Review (BAR), 12(1), pp: 63-87.
Donahue, J. M. and Benson, P. L. (2010). Religious and well-being of Adolescents. Journal of Social Issues. 51(2), 145- 160.
Fasangri J, Bansbardi A, Shushi Nesab P.Investigating the Relationship between Brand Identity and Team Identity of Fans in Iran Football Premier League Teams. 3 2017; 5 (16) :35-47. (Persian)
Francis, L. J., & Kaldor, P. (2002). The relationship between religion and Rosenberg’s measure of self-esteem in an Australian population sample. Transpersonal Psychology Review, 6(1), pp 53-59.
Ganji, M., Nematollahe, Z., & Taheri, Z.. (2011). Relationship Between Religious Identity And Social Capital In The Kashan City. Journal Of Applied Sociology, 21(4 (40)), 123-144. (Persian)
Ghamat Afzar, N., & Saljoghi, M. J. (2019). Investigating the effect of brand personality on the loyalty of the sports team's fans due to their identification (Case study: Karam Payam Ghouchan). Journal of Accounting and Management Vision, 2(9), 1-20. (Persian)
Glock C. and Stark, R. (1970). Religion and Society in Tension, US, Rand McNally & Company.
Godarzi, A; Farahani, M (2008). Investigating the religious and national identity of young wrestlers and football players in Tehran. Olympic Quarterly. 1389. 3(51). Volume 51. 3. (Persian)
Hazrati Someeh, Z. (2016). The degree of university female students piety and social factors affecting it (A Case Study of Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran). Women's Strategic Studies, 19(73), 125-151. doi: 10.22095/jwss.2016.44404. (Persian)
Hosseini, FS; Mazidi, M. (2009). Prediction of identity styles based on religious orientations among Shiraz University students. New educational ideas. (In persion)
Jaberi, A., Naderian Jahromi, M., Khazaei Pool, J., & Salimi, M. (2014). The Comparison of the Factors Affecting Fan Identification with Established and New Sport Teams (Case Study of Isfahan Sepahan Football Fans and Isfahan Gitipasanad Futsal Fans). Sport Management Journal, 6(2), 191-213. doi: 10.22059/jsm.2014.50462. (Persian)
Lock, D. Funk, D. C. Doyle, J. P. McDonald, H. (2014). "Examining the longitudinal structure, stability, and dimensional interrelationships of team identification". Journal of Sport Management, 28(2), pp: 119-135.
Lock, D. Darcy, S & Taylor, T. (2009). “Starting with a clean slate: An analysis of member identification with a new sport team.” sport management review, 12(1), pp: 15-25.
Makarem S, Zanjani Z. The relationship between individual and family religiosity with substance abuse. etiadpajohi 2014; 7 (28) :75-88. (Persian)
Masoodipoor, S., & mohammadi, F. (2023). Investigating the Impact of Muslim Consumer Religiosity on Brand Attitude, Personal Desire and Intent to Buy Luxury Products. Consumer Behavior Studies Journal, 10(3), 143-166. doi: 10.22034/cbsj.2023.62781
Moyer, C. Pokrywczynski, J. Griffin, R. J. (2015). "The relationship of fans’ sportsteam identification and Facebook usage to purchase of team products". Journal of Sports Media, 10(1), pp: 31-49
Parsamehr M, Rasoulinejad S P. Relationship between Religiosity and Sport Participation. scds 2015; 4 (2) :59-84. (Persian)
Prebish, C. S (1993) Religion and sport: The meeting of the sacred and the profane, Westport, CT: Greenwood Press.
Rashid Lamir, A., Montazeri, A., & Feizi, S. (2018). The Role of Team Identification in Fans Loyalty of Iranian Football Industry. Applied Research in Sport Management, 7(1), 57-68. (Persian)
Theodorakis, N. D. Koustelios, A. Robinson, L. Barlas, A. (2009). "Moderating role of team identification on the relationship between service quality and repurchase intentions among spectators of professional sports". Managing Service Quality, 19(4), pp: 56-73.
Tehran. Management and Entrepreneurship in Sport, 2(2), -. doi: 10.48301/jmes. 2024.440669.1047. (Persian)
Wann, D. L. Waddill, P. J. Brasher, M. Ladd, S. (2015). "Examining sport team identification, social connections, and social well-being among high school students". Journal of Amateur Sport, 1(2), pp: 15-26.
Yonker, J. E. Schnabelrauch, C. A. & DeHaan, L. G. (2012). The relationship between spirituality and religiosity on psychological outcomes in adolescents and emerging adults: A meta-analytic review. Journal of Adolescence, 35(2), 299-314.
Zare, R., Shariati Feizabadi, M., Bahmani, M., & Nazemi, M. (2024). The Relationship between Religious and Risky Behaviors among Body Building Athletes of
Zafari, M., & nasimi, M. A. (2022). The Impact of Self Congruity and Reliability on Brand and Product Attachment and Customer Loyalty to Sports Brands. Sports Marketing Studies, 3(2), 205-178. (Persian)