شناسایی راهبردهای توسعه ی گردشگری خلاق کلان شهر اهواز
الموضوعات : Crisis Management
جمیله کریمی حاتمی
1
,
محمدحسین رامشت
2
,
محمدرضا نوجوان بشقیان
3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه¬ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
3 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامه¬ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: راهبرد, توسعه¬ی گردشگری, گردشگری خلاق, کلان¬شهر اهواز, Metaswot.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت گردشگری خلاق و شناسایی راهبردهای دستیابی توسعهی گردشگری خلاق کلان شهر اهواز است. مطالعه حاضر به لحاظ هدف کاربردی، ازنظر ماهیت تحلیلی اکتشافی و مبتنی بر روش پیمایشی و میدانی میباشد. دادههای مورد نیاز از طریق روشهای اسنادی، کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است. شناسایی ابعاد و مؤلفههای پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته صورت گرفت که از طریق روایی صوری و پایایی آلفای کرونباخ به میزان (816/0) تایید شد. جامعهی آماری شامل مدیران و متولیان سازمانهای مرتبط و کارشناسان متخصص و خبره در حوزه مسائل گردشگری خلاق کلانشهر اهواز است که 20 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه بر اساس نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و جهت تدوین استراتژی توسعه گردشگری خلاق از تکنیک تحلیلی Metaswot استفاده شده است. نتایج نشان میدهد این شهر از لحاظ توسعهی گردشگری خلاق و دستیابی به سطح پایداری اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی نسبت به کویت در مرتبهی پایینتری قرار دارد، اما در مقایسه با شهرهای خرمآباد، شهرکُرد و بصره از جایگاه مناسبتری برخوردار است. مواردی نظیر برندسازی گردشگری از طریق اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده، تصویر ذهنی مناسب گردشگران از شهر و وجود اقوام هم مذهب و هم زبان در دو سوی مرزهای مشترک کشورهای ایران و عراق که بیشترین تناسب با اهداف گردشگری خلاق کلانشهر اهواز را دارند به عنوان استراتژی های توسعهی گردشگری آن مطرح هستند.
