شناسایی ابعاد و مؤلفههای توسعهای آموزش فنی و حرفهای متناسب با ظرفیتهای صنایع
الموضوعات :زهره پاكدل 1 , کلثوم نامی 2 , محمود صباحی زاده 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران
الکلمات المفتاحية: فنی و حرفهای, بازار کار, ظرفیت های صنایع.,
ملخص المقالة :
هدف: مطالعه حاضر باهدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای توسعهای آموزش فنی و حرفهای متناسب با ظرفیتهای صنایع شهر بندرعباس انجام گرفت.
روش: این مطالعه بهصورت کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون به ارائهی مدل پرداخت. جامعهی آماری شامل 6 نفر عضو هیئتعلمی دانشگاه در رشته مدیریت آموزشی، 14 نفر نیز خبرگان و متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریت فنی حرفهای (روسا، متخصصان، مدرسان و پژوهشگران) و صنایع بودند. پساز انجام 20 مصاحبه، کدها به حد اشباع نظری رسیدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبهی نیمه ساختاریافته با خبرگان بود که الگوی استخراجی با استفاده از دو شاخص تناسب و کاربردی بودن که یکی از روشهای ارزیابی اعتبار کیفی است و همچنین نظر دهی در مورد پایههای تجربی پژوهش به تائید رسید.
یافته ها: نتایج نشان داد مدل ارائهشده دارای 9 مضمون فراگیر (بررسی بازار هدف؛ نحوه جذب مشتری؛ تعیین هدف و برنامهریزی؛ ارزیابی و کنترل؛ توجه به تجربه و تخصص؛ آموزش؛ ظرفیت و توسعه و زیرساخت؛ قوانین و برنامهریزی؛ نیروی انسانی متخصص) و 18 مضمون سازمان دهنده (1. جمعآوری اطلاعات 2. برنامهریزی پرسنل 3. ارزیابی 4. دستهبندی اطلاعات 5. تجربه 6. توسعه و زیرساخت 7. مطلوبیت و توانمندی آموزشی 8. کنترل 9. ترغیب و توافق 10. برنامهریزی جذب و گسترش 11. برنامهریزی توسعه 12. شایستگی 13. ظرفیت 14. قوانین 15. توانایی 16. نیازهای آموزشی 17. تخصص 18. مذاکره) بر اساس 56 مضمون پایه بود.
نتیجه گیری: آموزش فنی و حرفهای زمانی به شکلی اثربخش توسعه پیدا می کند که از ظرفیت ها صنایع شهری بخوبی بهره برداری کند.
Abbas Zadeh, S., Shahi, S., & Mehralizadeh, Y. (2017). Compatibility of technical and vocational high school education with the educational needs of small industries in Ahvaz city. Biannual Journal of Educational Planning Studies. 7(14), 48-70.
Ahmadi, H., & Ateshak, M. (2013). Needs assessment of technical and vocational education related to biotechnology in Iran's Technical and Vocational Education Organization. Educational planning studies, 1(1): 35-51.
Aiti, M., & Fathi, M. (2013). Examining the relationship between the curriculum (general skills) of technical and vocational education with the needs of the labor market of Birjand city. Skill Education, 2(8), 93-110.
Aminbidokht, A. A., Najafi, M., & Shariati, F. (2018). Identifying and Exploring the Factors Affecting the Quality of Technical and Vocational Education: A Mixed-Method Study. Journal of Teaching Research, 6(3), 23-38.
Anderson, A. (2018). A View on the most Change in Vocational and Technical Education in England for a Generation Higher Education Skills and Work- Based. Learning, 8(2), 113-116.
Ansari, A., & Ghasemzadeh, A. (2020). The Paradigm Model of the Relationship between the Labor Market and Technical and Vocational Education from the Perspective of Managers of Technical and Vocational Training Centers, Managers and Industrialists in West Azerbaijan Province. Skill Training, (33), 7-24.
Attarnia, A., Abbasi, H., & Alimohammadi, R. (2021). Evaluation of the educational needs of the labor market in relation to graduates of the fields operating in technical and vocational education in Qom province. Human Capital Empowerment, (12), 43-54.
Bagheri Khalili, Z., & Mirkamali, S. M. (2005). Evaluating the job competence of graduates of technical and vocational fields employed at Iran Khodro Company from the perspective of production unit managers. Journal of Educational Innovation, 4(13), 85-110.
Balasooriya, B.M.C.N., & Kulathunga, I.D.J. (2020). A Study to Identify Ways of Enhancing Industry Partnership towards Technical Education - The Sri Lankan Context. Scholarly Technical Education Publication Series (STEPS), 4, 32-54.
Bhurtel., A. (2021). Technical and Vocational Education and Training in Workforce Development. Journal of Training and Development, 1(1), 77-84.
Forster, A.G., & Bol, T. (2018). Vocational education and employment over the life course using a new measure of occupational specificity. Social Science Research. 70, 176-197.
Haji Aliakbari, F. (2020). Designing a model for the development of technical and vocational education and training in line with the needs of the labor market and regional capacities: A case study, the insurance industry. Skill Training Quarterly, 8, 81-102. Jahonga, W. M., Canute, B., & Murey, E. J. (2016). Collaborative and Linkage Programs Between TVET Institutions and the Industry. A Case of TVET Institutions in North Rift Region, Kenya. IOSR-Journal of Economics and Finance, 7(4), 1-5.
Khaje Shokoohi, A., Abbasi, M., & Khoshfar, G. (2012). Examining the effectiveness of technical and vocational training in employing the trained personnel in Golestan province. Skill Training Quarterly, 1(1), 103-116.
Khaledi, M., & Refaati, M. (2019). Comparing the effectiveness of formal and informal technical and vocational training on employment. Skill Training Quarterly, 1(1), 71-86.
Maghsudi, F. (2014). The role of technical and vocational education in the country's economy and business development. Monthly Social, Economic, Scientific and Cultural Magazine of Work and Society, 2(173), 40-47.
Oviawe, J. I., Uwameiye, R., & Uddin, P.S. (2020). Bridging Skill Gap to Meet Technical, Vocational Education and Training School-Workplace Collaboration in the 21 st Century. Education, 9(2), 38-52.
Rabiee, A., & Khademi Varnamkhasti, N. (2014). Obstacles and solutions for the development of entrepreneurship in the country's Technical and Vocational Training Organization (A case study of the General Department of Technical and Vocational Training of Tehran Province). Skill Training Quarterly, 7, 25-51.
Rahimi, Z., Amirian Zadeh, M., & Ahmadi, E. (2020). Evaluating the strategic management model in technical and vocational training. A New Approach in Educational Management, (46), 47-70.
Salehi Omran, E., & Ghasemzadeh, A. (2019). Examining the general skills related to the quality of technical and vocational training from the perspective of stakeholders. Quarterly Journal of Innovation and Value Creation, 4(2), 23-42.
Salimi, J. (2014). Technical and vocational training, human resources and entrepreneurship (A case study of technical and vocational training in Kurdistan province). Skill Training Quarterly, 8, 7-24.
Seifollahi, N., & Beigi, A.(2020). Development of technical and vocational training in line with the needs of the labor market and regional capacities (Case study: Developing related standards for beekeeping, silkworm, and beneficial insects professions according to the modified DICUM guidelines). Skill Training Quarterly, (31), 43-66.
Veselá, D., & Klimová, K. (2014). Knowledge-based economy vs. creative economy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 413-417.