آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطه¬اي سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان ممسنی
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت آموزشی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
2 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
الکلمات المفتاحية: ادراک از محیط یادگیری, احساس تعلق به مدرسه, سرزندگی تحصیلی, دانش¬آموزان.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر که با هدف آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی در بین دانش آموزان انجام شد، از جملهی پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهیآماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دورهی ابتدایی شهرستان نورآباد ممسنی در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای، تعداد 285 نفر (139 دختر و 146 پسر) به عنوان اعضای نمونهی آماری انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای ادراك دانش آموزان از محيط يادگيري حقايقي و كارشكي (1394)، پرسشنامهی سرزندگي تحصيلي حسینچاری و دهقانیزاده (1391) و پرسشنامهی احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد)، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان رابطهی آماری معناداری وجود دارد. همچنین، بین ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطهی آماری معناداری وجود دارد. از طرفی، بين سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان رابطهی معنادار آماری وجود دارد. به طور کلی، یافتهها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی رابطهی آماری معناداری وجود دارد و الگوی ارایه شده از برازش مناسبی برخوردار است.ژوهش حاضر که با هدف آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی در بین دانش آموزان انجام شد،
اكبري¬بورنگ م. رحيمي¬بورنگ ح. 1395. تبيين سرزندگي و انگيزش تحصيلي دانشجويان بر اساس ادراك آنان از محيط يادگيري در دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 16(27)، ص ص 230-22.
بهرامی ف. بدری م. 1396. رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه¬ای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، ص ص 212-189.
توسلی¬نیا س. عظیمی د. صمدی¬بزچلوئی ع. ۱۳۹۸. رابطه بین خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی با میانجی گری احساس تعلق به مدرسه، اولین همایش ملی مدرسه فردا، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی.
حقايقي م. كارشكي ح. 1394. ساخت و اعتباريابي پرسشنامة ادراك دانش آموزان از محيط يادگيري سازند هگراي اجتماعي، فصلنامه مطالعات اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي، 5(11)، ص ص 118-91.
دهاز ر ا. 1401. بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری و نگرش به مدرسه با بیگانگی تحصیلی: نقش میانجی مشغولیت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور کرمانشاه.
سراج م. 1401. ارائه مدل ساختاری تاثیر ادراک از محیط یادگیری و معلم تنظیمی تحصیلی بر درگیری تحصیلی با میانجی گری هیجان تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه باهنر کرمان.
صدری¬دمیرچی ا. کریمیان¬پور غ. جلیلیان س. 1396. پیش¬بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(5)، ص ص 374-364.
فخاریان ج. یعقوبی ا. ضرغام¬حاجبی م. محققی ح. 1398. تدوین مدل علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس جوعاطفی خانواده، محیط یادگیری سازندهگرای اجتماعی و درگیری تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، تدریس پژوهی، 7(3)، ص ص 28-1.
محمدي آ. 1396. رابطه¬ي کیفیت زندگی در مدرسه و ادراك از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه محقق اردبيلي.
میرکمالی س م. هماینی، ا. امیری،م. 1394. بررسی رابطه بین ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانشجویان، مورد مطالعه: دانشکده¬های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران، فصلنامه آموزش عالی، 8(31)، ص ص 76-63.
Booker, K. (2016). Connection and Commitment: How Sense of Belonging and Classroom Community Influence Degree Persistence for African American Undergraduate Women. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 28(2): 218-229.
Gokler, R, Gurgan, U. Tastan, N. (2015). The effect of quality of school life on sense of happiness: A study on University students. Educational research and Reviews, 10 (7): 967- 974.
Guo, J. (2018). Building bridges to student learning: Perceptions of the learning environment, engagement, and learning outcomes among Chinese undergraduates. Studies in Educational Evaluation. 59: 195-208.
Ham, S. H. Yang, K. E. Cha, Y. K. (2017). Immigrant integration policy for future generations? A cross-national multilevel analysis of immigrant-background adolescents’ sense of belonging at school. International Journal of Intercultural Relations. 60: 40-50.
Hoferichter, F. Hirvonen, R. Kiuru, N. (2021). The development of school well-being in secondary school: High academic buoyancy and supportive class- and school climate as buffers. Learning and Instruction. In press.
Li, C. Jiang, S. (2018). Social exclusion, sense of school belonging and mental health of migrant children in China: A structural equation modeling analysis. Children and Youth Services Review. 89: 6-12.
Wong, T. K. Y. Parent, A. M. Konishi, C. (2019). Feeling connected: The roles of student-teacher relationships and sense of school belonging on future orientation. International Journal of Educational Research. 94: 150-157.
آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان ممسنی
چکیده
پژوهش حاضر که با هدف آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی در بین دانش آموزان انجام شد، از جملهی پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهیآماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دورهی ابتدایی شهرستان نورآباد ممسنی در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای، تعداد 285 نفر (139 دختر و 146 پسر) به عنوان اعضای نمونهی آماری انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای ادراك دانش آموزان از محيط يادگيري حقايقي و كارشكي (1394)، پرسشنامهی سرزندگي تحصيلي حسینچاری و دهقانیزاده (1391) و پرسشنامهی احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد)، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان رابطهی آماری معناداری وجود دارد. همچنین، بین ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطهی آماری معناداری وجود دارد. از طرفی، بين سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان رابطهی معنادار آماری وجود دارد. به طور کلی، یافتهها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی رابطهی آماری معناداری وجود دارد و الگوی ارایه شده از برازش مناسبی برخوردار است.
کلمات کلیدی: ادراک از محیط یادگیری، احساس تعلق به مدرسه، سرزندگی تحصیلی، دانشآموزان.
مقدمه
یادگیری به عوامل متعددی بستگی دارد؛ اما یکی از گامهای اساسی، مشارکت دادن یادگیرنده در فعالیتهای آموزشی و یادگیری است. این مسأله تحت تأثیر انگیزه و ادراک او قرار دارد؛ آن هم بهنوبه خود به تجارب قبلی یادگیرندگان، سبکهای یادگیری، محیط و زمینهای که در آن آموزش اتفاق میافتد، بستگی دارد. بر همین اساس، میتوان گفت، عوامل مختلفی موجب تفاوت در یادگیری انسانها میشود؛ که یکی از این آنها، محیط است (محمدي، 1396). محیط یادگیری به بافت فیزیکی، اجتماعی، روانی، آموزشی و فرهنگی اشاره دارد که یادگیری در آن صورت میگیرد و برداشتهای صورت گرفته از محیط یادگیری، یادگیرنده، شرایط یادگیری، رشد و توسعه یادگیرنده را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین، محیط یادگیری به عنوان شرایط، نیروها و محرکهای بیرونی میباشد که فرد را به چالش میکشاند. این نیروها ممکن است شرایط فیزیکی، اجتماعی، فکری و ذهنی باشند (لیو و ژو1، 2023). مدارس از جمله محيطهاي اجتماعي بزرگي به شمار ميروند كه دانشآموزان از سنين شش تا هفت سالگي در آنها پا مينهد و تعاملات اوليه خود را از اين مكان آغاز ميكنند. اين محيط آموزشي نقش تأثيرگذاري در فرآيند جامعهپذيري، آموزش و پرورش دانشآموزان خود برعهده دارد و به هر ميزان كه آنان در اين محيط فعالتر و باانگيزهتر به فعاليت بپردازند، به نتايج مفيدتري دست خواهند يافت (دهاز، 1401). دانش آموزان در شرایطی که خود را با مدرسه بیگانه بدانند هرچند در مدرسه حضور داشته باشند و درس بخوانند و از حقوق قانونی خود برخوردار باشند، با تعاریف اجتماعی، دانشآموز تلقی نمیشوند. از دیدگاه اجتماعی، دانشآموزی زمانی تحقق مییابد که دانشآموز نسبت به مدرسه و زیر ساختهای آن احساس تعلق کند و در توسعه و تحولات مدرسه مشارکت جوید (سراج، 1401). حس تعلق در محیطهاي آموزشی به عنوان حس مورد پذیرش واقع شدن، ارزشمند شمرده شدن و مورد تشویق قرار گرفتن توسط دیگران (معلمان و همسالان) در محیط کلاس درس و حس یک قسمت مهم از زندگی و فعالیت کلاسی تعریف شده است (توسلی نیا و همکاران، 1398). با توجه به اینکه مفهوم احساس تعلق به مدرسه دارای کاربردهایی در حیطههای مختلفی از علوم مانند جامعه شناختی، روانشناسی و پزشکی می باشد، لذا تعاریف متعددی از احساس تعلق به مدرسه وجود دارد و توافق چندانی روی مفهوم آن وجود ندارد. تعاریف موجود درباره احساس تعلق به مدرسه به چندین دسته تقسیم می شود که یکی از عمومی ترین دسته ها تعاریف زیست بوم شناسانه با مبتنی بر بعد اجتماعی است. در این رویکرد احساس تعلق به مدرسه به صورت عمومی برای توصیف کیفیت ارتباطات در سطح جامعه و به صورت اختصاصی به عنوان دیدگاه افراد که باعث افزایش پیوند آنها با محیط مدرسه تعریف میگردد (بوکر2، 2016). لی و جیانگ3 (2018) معتقد است که محيط مدرسه در صورتي كه نيازهاي اصلي نوجوان را در اين سن برآورد نمايد، باعث ايجاد تعلق خاطر يا احساس تعلق به مدرسه4 در نوجوانان ميشود. چنانچه نوجوانان در مدارسی حضور داشته باشند که با نیازهای رشدی آنها توجهی نشود احتمال خیلی کمی وجود دارد که آنان نسبت به مدرسهی خود احساس تعلق داشته باشند. هنگامی این احساس افزایش مییابد که محیط اجتماعی مذکور به نیازهای رشدی دانشآموزان همچون نیاز به خودمختاری، نیاز به بروز توانمندیها و نیاز به مورد حمایت و پذیرش قرار گرفتن توسط گروه همسالان توجه کافی نمیاید. از آنجایی که دانشآموزان وقت زیادي را در مدرسه میگذرانند و فرصت زیادي براي تعامل با معلمان و دانش آموزان دارند، حس تعلق به مدرسه زمینه مناسبی را براي یادگیري و سلامت دانشآموزان ایجاد میکند (هام و همکاران5، 2017).
یادگیرندگان در زندگی تحصیلی خود در مدارس و دیگر محیطهای آموزشی، با انواع چالشها، موانع و فشارهای خاص این دوران مواجه میشوند. برخی از یادگیرندگان در برخورد با این موانع و چالشها موفق عمل ميكنند، اما گروهي دیگر در این زمینه ناموفق هستند (وانگ و همکاران6، 2019). عوامل شناختی و انگیزشی مختلفی با موفقیت نظام آموزشی ارتباط دارند و با توجه به اینکه سرزندگی تحصیلی نیز با موفقیت نظام آموزشی ارتباط دارد، لذا با طراحی و آموزش سرزندگی تحصیلی7 میتوان تا حدودی موفقیت نظام آموزشی را تضمین کرد. سرزندگی تحصیلی به عنوان یکی از مولفههای بهزیستی روانی است که تابآوری تحصیلی را در چارچوب زمینه روانشناسی مثبت منعکس میکند (فخاریان و همکاران، 1398). سرزندگی تحصیلی به پاسخ مثبت، سازنده و انطباقی به انواع چالشها و موانعی که در عرصهی مداوم و جاری تحصیلی، تجربه میشوند؛ اشاره دارد (کامرفورد و همکاران8، 2016). همچنین سرزندگی تحصیلی را به عنوان مجموعه واکنشهایی که به کمك آنها فرد آماده میشود تا پاسخی درست و هماهنگ با محیط یادگیری و فعالیتهایی که آن محیط از وی میخواهد نیاز به بررسی میداند. فخاریان و همکاران (1398) طی پژوهشی به تدوین مدل علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس جوعاطفی خانواده، محیط یادگیری سازندهگرای اجتماعی و درگیری تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، پرداختند. نتایج این پژوهش نشان داد که بین سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری سازندهگرای اجتماعی رابطهی معناداری وجود دارد. صدریدمیرچی و همکاران (1396) پژوهشی با عنوان پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، انجام دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. یورک و فرناندز9 (2019) پژوهشی با عنوان بررسی اثر مثبت محیط یادگیری بر احساس تعلق دانشجویان، یک تحلیل چندوجهی، انجام دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که محیط یادگیری ارتباط معناداری با احساس تعلق دانشجویان دارد و محیط یادگیری نقش مهمی در احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه دارد.
بنابراین ضرورت ایجاد حس تعلق و پیوندی هویت مدار با محیط یادگیری برای رشد کلی دانش آموزان مورد تأیید روانشناسان این حوزه است . در نتیجه بدیهی است که شرایط و محیط کلاس (محیط یادگیری) بر یادگیری و توانمندی یادگیرندگان تأثیر دارد. یکی از این شرایط، جو اجتماعی و روانشناختی حاکم بر کلاس درس است که نقش مهمی در احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه دارند. از سوی دیگر، دوجین و همکاران10 معتقدند که موفقیت در محیطهای آموزشی و یادگیری، مستلزم احساس انرژی و سرزندگی است. در نتیجه، سرزندگی تحصیلی با تحت تأثیر قرار دادن احساسات و هیجانات مرتبط با حس تعلق دانشآموزان به محیط یادگیری، میتواند نقش مهمی در رابطهی بین ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و احساس تعلق آنان به مدرسه داشته باشد. از آنجا که احساس تعلق به مدرسه از عوامل مهم در زندگی تحصیلی دانشآموزان میباشد و این موضوع میتوانند نقش اساسی در پیشرفت تحصیلی آنان داشته باشد، لذا، یکی از مسائل مهم، شناسایی متغیرهای مرتبط با احساس تعلق به مدرسه میباشد. بنابراین، این پژوهش درصدد پاسخگويي به اين سؤال است كه آیا بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد؟
روش تحقیق
این تحقیق از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعۀ آماری این تحقیق، تمامی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان ممسنی ممسنی در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای، تعداد 285 نفر (139 دختر و 146 پسر) به عنوان اعضای نمونهی آماری همکاری کردند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد 45 سوالیادراك دانش آموزان از محيط يادگيري حقایقی و کارشکی(1394)، پرسشنامه 9 سوالی سرزندگي تحصيلي حسینچاری و دهقانیزاده (1391) و پرسشنامهی27 سوالی احساس تعلق به مدرسه مكيان و كلانتركوشه(1394) بود. روایی صوری پرسشنامهها توسط چند نفر از استادان متخصص مدیریت آموزشی که سابقۀ فعالیت در زمینۀ متغیرهای این تحقیق را نیز داشتند، مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول محاسبۀ كرنباخ، محاسبه گردید و پایایی همۀ پرسشنامهها بالاتر از 7/0 بود، که این نشاندهندۀ پایایی قابلقبول پرسشنامهها بود. برای توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیۀ استنباطی دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسيون و تحلیل مسیر استفاده شد و همۀ تجزیهوتحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزارهای spss و PLS Smart انجام گرفته است.
یافتهها
بر اساس جدول 1 مشاهده میشود که ضریب همبستگی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان، برابر با 395/0 میباشد که در سطح 001/0 همبستگی معنادار وجود دارد. همچنین، هشت بعد؛ 1- دادن تملك فرايند يادگيري به فراگير، 2- تشويق كار گروهي و تبادل انديشه بين افراد، 3- يادگيري اصيل، 4- تأكيد بر آموختههاي پيشين، 5- توجه به ديدگاههاي مختلف، 6- مسئله محوري 7- خودارزيابي و 8- نقش تسهيلگري معلم همبستگی معناداری با احساس تعلق به مدرسه در سطح 001/0 دارند.
جدول1- نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین ادراک از محیط یادگیری و ابعاد آن با احساس تعلق به مدرسه
متغیرها | احساس تعلق به مدرسه |
ادراک از محیط یادگیری | **395/0 |
دادن تملك فرايند يادگيري به فراگير | **391/0 |
تشويق كار گروهي و تبادل انديشه بين افراد | **341/0 |
يادگيري اصيل | **387/0 |
تأكيد بر آموختههاي پيشين | **380/0 |
توجه به ديدگاههاي مختلف | **398/0 |
مسئله محوري | **389/0 |
خودارزيابي | **340/0 |
نقش تسهيلگري معلم | **342/0 |
* معنیداری در سطح 05/0 ** معنیداری در سطح 001/0
بر اساس جدول 2 مشاهده میشود که ضریب همبستگی بین ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان، برابر با 421/0 میباشد که در سطح 001/0 همبستگی معنادار وجود دارد. همچنین، هشت بعد؛ 1- دادن تملك فرايند يادگيري به فراگير، 2- تشويق كار گروهي و تبادل انديشه بين افراد، 3- يادگيري اصيل، 4- تأكيد بر آموختههاي پيشين، 5- توجه به ديدگاههاي مختلف، 6- مسئله محوري 7- خودارزيابي و 8- نقش تسهيلگري معلم همبستگی معناداری با سرزندگی تحصیلی در سطح 001/0 دارند.
جدول2- نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین ادراک از محیط یادگیری و ابعاد آن با سرزندگی تحصیلی
متغیرها | سرزندگی تحصیلی |
ادراک از محیط یادگیری | **421/0 |
دادن تملك فرايند يادگيري به فراگير | **424/0 |
تشويق كار گروهي و تبادل انديشه بين افراد | **418/0 |
يادگيري اصيل | **409/0 |
تأكيد بر آموختههاي پيشين | **410/0 |
توجه به ديدگاههاي مختلف | **423/0 |
مسئله محوري | **407/0 |
خودارزيابي | **420/0 |
نقش تسهيلگري معلم | **425/0 |
* معنیداری در سطح 05/0 ** معنیداری در سطح 001/0
بر اساس جدول 3 مشاهده میشود که ضریب همبستگی بین سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان، برابر با 462/0 میباشد که در سطح 001/0 همبستگی معنادار وجود دارد. همچنین، شش بعد؛ 1- احساس تعلق به همسالان، 2- حمايت معلم، 3- احساس رعايت احترام و عدالت در مدرسه، 4- مشاركت در اجتماع، 5- ارتباط فرد با مدرسه و 6- مشاركت علمي همبستگی معناداری با سرزندگی تحصیلی در سطح 001/0 دارند.
جدول3- نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین سرزندگی تحصیلی با احساس تعلق به مدرسه و ابعاد آن
متغیرها | سرزندگی تحصیلی |
احساس تعلق به مدرسه | **462/0 |
احساس تعلق به همسالان | **460/0 |
حمايت معلم | **463/0 |
احساس رعايت احترام و عدالت در مدرسه | **459/0 |
مشاركت در اجتماع | **441/0 |
ارتباط فرد با مدرسه | **460/0 |
مشاركت علمي | **452/0 |
* معنیداری در سطح 05/0 ** معنیداری در سطح 001/0
همانطوری که در جدول 4مشاهده میشود، اثر مستقیم، اثر غیرمستقیم و اثر کل ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری بر احساس تعلق به مدرسه معنادار شده است. بنابراین، بين ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی، رابطهی معنادار آماری وجود دارد.
جدول 4- اثر مستقیم، اثر غیر مستقیم و اثر کلی ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری بر احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی
متغیر برونزاد | متغیر واسطهای | متغیر درونزاد | اثر مستقیم | اثر غیرمستقم | اثر کل |
ادراک از محیط یادگیری | سرزندگی تحصيلي | احساس تعلق به مدرسه | ** 395/0 | ** 194/0 | ** 589/0 |
* معنیداری درسطح 05/0 ** معنیداری درسطح 01/0
شكل 1- نمودار مسیر مدل رابطهي بين ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی دانشآموزان
همانطوری که در جدول 5 و شکل 1 مشاهده میشود، بر اساس شاخصهاي برازش بدست آمده، ميتوان نتيجه گرفت كه مدل آزمون شده از برازش مناسب برخوردار است؛ بنابراين قدرت تبيين روابط تعريف شده در قالب اين سوال را دارد.
جدول 5- شاخصهاي برازندگي مدل پژوهش
شاخص | نام شاخص | دامنهي قابل قبول | مقدار بدست آمده |
NFI | شاخص نُرم شده برازندگي | 80/0 ≤ NFI | 84/0 |
CFI | شاخص برازش تطبيقي | 90/0 ≤ CFI | 91/0 |
IFI | شاخص برازندگي فزاينده | 90/0 ≤ IFI | 92/0 |
RMSEA | ريشه ميانگين مربعات تعقيب | 08/0 ≥ RMSEA | 070/0 |
PNFI | شاخص برازش هنجارشده مقتصد | 1 ≥ PNFI ≥ 50/0 | 68/0 |
GFI | شاخص نيكويي برازش | 1 ≥ GFI ≥ 90/0 | 93/0 |
AGFI | شاخص نيكويي برازش اصلاح شده | 1 ≥ AGFI ≥ 90/0 | 91/0 |
RMR | ريشه ميانگين پس ماند | 05/0 ≥ RMR | 039/0 |
Chi-Square | كاي دو | وابسته به حجم نمونه | 94/309 |
P-value | سطح معناداري | وابسته به حجم نمونه | 0001/0 |
بحث و نتیجهگیری
در تحقیق حاضر به توجه به اینکه بین ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که هرچه ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری در سطح مطلوبتری قرار داشته باشد، احساس تعلق آنان به مدرسه نیز بیشتر خواهد بود. برعکس، هرچه ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری در سطح پایینتری باشد، احساس تعلق آنان به مدرسه نیز کمتر خواهد بود. نتیجهی بدست آمده با نتایج پژوهش بوکر (2016) همسو میباشد. دانشآموزان اغلب ساعات حضور در مدرسه را در کلاس میگذرانند. کیفیت و چگونگی گذراندن حضور در کلاسها یک نقش مهم و تعیینکننده در یادگیری دانشآموزان دارد و عکسالعملها و ادراک دانشآموزان را نسبت به تجربیات مدرسه تحت تأثیر قرار میدهند. دانشآموزان وقتی بهتر یاد میگیرند که محیط یادگیری و فضای حاکم بر کلاس را مثبت و مناسب ارزیابی کنند (گیو، 2018). در تبیین این یافتهها، دانشآموزان دورهي ابتدایی شهرستان نورآباد ممسنی، مطالبی که در کلاس درس میآموزند را بخشی از زندگی دانسته و به اعتقاد آنان، این مطالب از مسائل کاربردی زندگی واقعیشان هستند. در این فضا، در کلاس درس، به سؤالها و مسائلي كه دانش آموزان در مورد جهان دارند، توجه شده و مورد بحث و گفتگو قرار میگیرند. دانشآموزان با وارد شدن به مدرسه و قرار گرفتن در جریان یادگیری بیشتر موضوعات درسی خود را به عینه در جریان زندگی عادی و روزمرهی خود مشاهده میکنند و ضرورت کاربرد مطالبی که در کلاس درس مطرح میشود را در بیرون از مدرسه به خوبی درک مینمایند. در این فضا، در کلاس درس، به سؤالها و مسائلي كه دانش آموزان در مورد زندگی دارند، توجه شده و مورد بحث و گفتگو قرار میگیرند. بنابراین، كلاس درس این فرصت را برای دانشآموزان فراهم میکند تا درباره مسائل زندگي و علائق و رغبتهای خود توجه کرده و با آنها بیاندیشند. این شرایط، رغبت به کلاس و مدرسه را در دانشآموزن تقویت کرده و باعث میشود تا حس تعلق به مدرسه در آنان افزایش یابد. از این رو، هرچه ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری در سطح مطلوبتری قرار داشته باشد، احساس تعلق آنان به مدرسه نیز بیشتر خواهد بود.
به توجه به اینکه بین ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که هرچه ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری در سطح مطلوبتری قرار داشته باشد، سرزندگی تحصیلی آنان نیز بیشتر خواهد بود. برعکس، هرچه ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری در سطح پایینتری باشد، سرزندگی تحصیلی آنان نیز کمتر خواهد بود. نتیجهی بدست آمده با نتایج پژوهشهای فخاریان و همکاران (1398)؛ محمدي (1396)؛ صدریدمیرچی و همکاران (1396)؛ بهرامی و بدری (1396)؛ میرکمالی و همکاران (1394) همسو میباشد. در تبیین این این یافتهها، دانشآموزان در کلاس درس با کمک همکلاسیهایش و با راهنمایی معلمان تكاليف خود را انجام داده و مسائل درسی خود را حل مینمایند. این فعالیتها مستلزم همکاری گروهی در کلاس میباشد که برای این کار تیمهای درسی در کلاس تشکیل میشود. هر دانشآموز به راحتی ایده و نظر خود را در تیم بيان کرده و آنان دربارهی ايدهها و عقايد خود، بحث گروهی میکنند. همچنین، حضور در کلاس و ارتباط با همسالان زمینهی دوستی و همدلی دانشآموزان را فراهم میآورد که به اشتیاق دانشآموزان برای حضور در محیط کلاس کمک زیادی میکند. بنابراین، با این شرایط، محيط كلاسي یا محيط یادگیری، جذابتر شده و انگيزه دانش آموزان براي تحصيل بيشتر ميشود كه همين امر باعث ميشود تا سرزندگي تحصيلي دانش آموزان افزايش يابد. به سخن ديگر، وقتی که ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری مثبت و مطلوب باشد، این محیط یادگیری مطلوب با فراهم آوردن محيطي پويا و برانگيزاننده براي دانش آموزان به افزايش سرزندگي تحصيلي آنان منتهي ميشود. بنابراین، هرچه ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری در سطح مطلوبتری قرار داشته باشد، سرزندگی تحصیلی آنان نیز بیشتر خواهد بود.
به توجه به اینکه بین سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که هرچه سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بیشتر باشد، احساس تعلق آنان به مدرسه نیز بیشتر خواهد بود. برعکس، هرچه سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در سطح پایینتری باشد، احساس تعلق آنان به مدرسه نیز کمتر خواهد بود. نتیجهی بدست آمده با نتایج پژوهش توسلینیا و صمدیبزچلوئی (۱۳۹۸) همسو میباشد. در تبیین این نتیجه میتوان گفت بر اساس پاسخ دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان نورآباد ممسنی، علاقهمندی دانشآموزان به فعالیتهای کلاسی، احساس خشنودی از حضور در کلاس و مدرسه، هیجانانگیز بودن ارتباط با دوستان و همکلاسیها و جو مناسب و دوستانه حاکم بر مدارس، باعث شد تا شرایط در مدارس به گونهای باشد که دانشآموزان، شور و شوق بیشتری برای حضور در مدرسه و تحصیل داشته باشند. در چنین شرایطی، دانشآموزان با اعتماد به نفس بالایی با تکالیف مدرسه مواجه شده و با چالشها و مشکلات مدرسه سازگار میشوند و بیشک میزان سرزندگی و علاقهی آنها به مدرسه حس تعلق به مدرسه در دانشآموزان را زنده نگه میدارد. برعکس دانشآموزان با سرزندگی تحصیلی پایین، علاقهي چندانی به تحصیل نشان نمیدهند و برای حضور در مدرسه و پرداختن به تکالیف آموزشی خود تلاش کمتری میکنند. بر همین اساس، هرچه سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بیشتر باشد، احساس تعلق آنان به مدرسه نیز بیشتر خواهد بود. برعکس، هرچه سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در سطح پایینتری باشد، احساس تعلق آنان به مدرسه نیز کمتر خواهد بود.
در نهایت با توجه به اینکه بين ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی، رابطهی معنادار آماری وجود دارد. از اين رو، ميتوان نتيجه گرفت كه سرزندگی تحصیلی ميتواند بر رابطهي بين ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه اثر گذاشته و اندازهي اين رابطه را دستخوش تغييرات نمايد. پژوهشی که به طور مستقیم رابطهی بين ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی را مورد بررسی قرار داده باشد یافت نگردید تا نتایج این سؤال را با نتایج آن مقایسه کرد. اما در این بین برخی از پژوهشها مانند بوکر (2016) رابطهی بین ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه را تأیید قرار دادند.
و برخی از پژوهشها مانند فخاریان و همکاران (1398)؛ محمدي (1396)؛ صدریدمیرچی و همکاران (1396)؛ بهرامی و بدری (1396) و هافریشتر و همکاران (2021) نیز رابطهی بین ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی را تأیید کردند. در تبیین این یافته میتوان گفت؛ هنگامي كه دانشآموزان دورهي ابتدایی شهرستان نورآباد ممسنی در کلاس درس حاضر میشوند، در تصميم گيري و حل مسائل كلاسي مشاركت میكنند و به آنان فرصت داده میشود تا در تدوين فعاليتهاي كلاسي خود سهيم باشند؛ قادر خواهند بود پيشنهادها و ايدههاي جديد ارائه كنند و احساس كنند كارشان در كارهاي گروهي کلاس و مدرسه مورد توجه و قدرداني واقع میشود. از سوی دیگر، استفاده از معلمان مجرب با روابط اجتماعي مطلوب به تقويت رابطه معلم و دانشآموز كمك کرده است. تأكيد بيشتر معلمان بر موضوعهاي درسي مورد علاقهی دانشآموزان، طرح تكاليف فردي و گروهي جذاب مربوط به درس، به كارگيري روشهاي متنوع تدريس و ارتباط موضوعات اصلي و مهم درس به عناوين فرعي و كم جاذبه، استفاده از دانشآموزان در تصميمات و امور كلاس توانسته است اثرات قابل توجهي را در ايجاد یک جو مناسب یادگیری در مدارس به همراه داشته باشد. این موارد که نمونهی یک محیط یادگیری مناسب و حمایتگر میباشد، توجه مثبت دانشآموزان را جلب کرده و باعث ایجاد تعلق به مدرسه در آنان میشود. بنابراین، ادراک مثبت دانشآموزان از محیط یادگیری میتواند احساس تعلق آنان به مدرسه را تقویت نماید. از سوی دیگر، دانشآموزان در مدارس دورهی ابتدایی شهرستان نورآباد ممسنی، از روحيهی همكاري بين همكلاسيهايشان راضي میباشند و فرصت فعاليت مشاركتي در كلاس درس به آنها داده میشود. همچنین، معلمان به فعاليتهاي كلاسي دانشآموزان توجه زيادي میکنند و رفتار آنها با دانشآموزان از روی احترام میباشد. در این محیط، دانشآموزان پس از ارائه پاسخ هاي مناسب بازخوردي مثبت از معلم دريافت میکنند، در نتیجهی این تعامل مثبت معلم-دانشآموز، انگيزش دروني دانشآموزان افزايش مييابد. همین انگیزش درونی، سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را افزایش میدهد. این سرزندگی باعث میشود تا دانشآموزان شور و اشتیاق بیشتری به مدرسه داشته باشند و خود را جزئی از مدرسه بدانند و احساس تعلق بیشتری به مدرسه داشته باشند. بنابراین، تعامل مطلوب محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی میتواند باعث افزایش احساس تعلق دانشآموزان به مدرسه گردد. در اینجا، نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی در رابطهی بین ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه قابل تبیین است.
مدرسه مهمترین مؤسسهي آموزشی است، که بیشتر فعالیتهایش صرف تربیت نسل آینده جامعه ميشود. وقتی دانشآموز خود را به عنوان عضوي از یک گروه یا طبقه اجتماعی طبقهبندي میکند، نوعی حس تعلق به وجود میآید. بر همين اساس درباره اهميت و نقش بارز محيط يادگيري بر افكار و اعمال دانش آموزان ميتوان گفت كه محيط يادگيري و ادراك دانشآموزان از ساختار هدفي كلاس و مباحثي كه معلمان در كلاسهاي درس مطرح ميكنند، بر راهبردهايي كه دانشآموزان در فرايند يادگيري به كار ميبرند، تأثير زيادي دارد. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطهي بين ميان ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی بود. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان رابطهی آماری معناداری وجود دارد. همچنین، بین ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطهی آماری معناداری وجود دارد. از طرفی، بين سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان رابطهی معنادار آماری وجود دارد. به طور کلی، یافتهها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی رابطهی آماری معناداری وجود دارد.
چنانچه نوجوانان در مدارسی حضور داشته باشند که با نیازهای رشدی آنها توجهی نشود، احتمال خیلی کمی وجود دارد که آنان نسبت به مدرسهی خود احساس تعلق داشته باشند. هنگامی این احساس افزایش مییابد که محیط اجتماعی مذکور به نیازهای رشدی دانشآموزان همچون نیاز به خودمختاری، نیاز به بروز توانمندیها و نیاز به مورد حمایت و پذیرش قرار گرفتن توسط گروه همسالان توجه کافی نمیاید. از طرف دیگر، یادگیرندگان در زندگی تحصیلی خود در مدارس و دیگر محیطهای آموزشی، با انواع چالشها، موانع و فشارهای خاص این دوران مواجه میشوند. برخی از یادگیرندگان در برخورد با این موانع و چالشها موفق عمل ميكنند، اما گروهي دیگر در این زمینه ناموفق هستند. بنابراین، مسئولان آموزش و پرورش یک ردیف بودجهای خاص جهت انجام برنامههای شاد، جشنوارهها، اردوهای علمی، فرهنگی و تفریحی، تجلیل از دانشآموزان برتر و ... در نظر گرفته و بر اجرای این برنامهها نظارت کامل نمایند. همچنین، مدیران مدارس جو مناسب با شرایط مدرسه را شناسایی کرده، و با برگزاری جشنوارههای علمی درون مدرسهای و تعامل دانشآموزن پایههای مختلف با یکدیگر و با عوامل مدرسه و ... تلاش کنند. از طرفي، معلمان باید تا جاي ممکن در جهت ایجاد علاقه در دانش آموزان تلاش کنند، به عنوان مثال؛ طراحی و ارائه مطالب درسی به صورت جذاب، استفاده از مواد کمک آموزشی، تدریس هوشمند و ... شور و شوق دانشآموزان را برای حضور در مدرسه و فراگیری دروس بالا ببرند.
بنابراین با توجه به نتایج حاصل از پژوهش پیشنهاد شود که مدیران مدارس جو و محیط مناسب با شرایط مدرسه را شناسایی کرده، و با برگزاری جشنوارههای علمی درون مدرسهای و تعامل دانشآموزن پایههای مختلف با یکدیگر و با عوامل مدرسه و ... تلاش کنند تا احساس تعلق دانشآموزان به مدرسه بیشتر شود. همچنین با طرحريزي و برنامهريزي ارتباطات داخلي در حوزههاي ارتباطات ميان فردي، برقراري ارتباط بين واحدهاي سازماني مدارس مانند واحد مدیریت و معاونین مدارس، واحد مشاوره، شورای معلمان و ... و ايجاد ارتباطات مبتني بر صداقت و اعتماد متقابل بين مديران مدارس و معلمان کمک زیادی به بهبود محیط یادگیری مدرسه نماید.
منابع
- اكبريبورنگ، مهدی؛ رحيميبورنگ، حمید ( 1395). تبيين سرزندگي و انگيزش تحصيلي دانشجويان بر اساس ادراك آنان از محيط يادگيري در دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 16(27)، ص ص 230-22.
- بهرامی، فرید؛ بدری، مریم( 1396). رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، ص ص 212-189.
- توسلینیا، سجاد؛ عظیمی، داریوش؛ صمدیبزچلوئی، علی(1398 ). رابطه بین خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی با میانجی گری احساس تعلق به مدرسه، اولین همایش ملی مدرسه فردا، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی.
- حقايقي، مهدی؛ كارشكي، حمید ( 1394). ساخت و اعتباريابي پرسشنامة ادراك دانش آموزان از محيط يادگيري سازند هگراي اجتماعي، فصلنامه مطالعات اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي، 5(11)، ص ص 118-91.
- دهاز، رامین( 1401). بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری و نگرش به مدرسه با بیگانگی تحصیلی: نقش میانجی مشغولیت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور کرمانشاه.
- سراج، مریم ( 1401). ارائه مدل ساختاری تاثیر ادراک از محیط یادگیری و معلم تنظیمی تحصیلی بر درگیری تحصیلی با میانجی گری هیجان تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه باهنر کرمان.
- صدریدمیرچی، امیر؛ کریمیانپور، غلامرضا؛ جلیلیان، سعید( 1396). پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(5)، ص ص 374-364.
- فخاریان، جواد؛ یعقوبی، امیر؛ ضرغامحاجبی، مهدی؛ محققی، حمید ( 1398). تدوین مدل علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس جوعاطفی خانواده، محیط یادگیری سازندهگرای اجتماعی و درگیری تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، تدریس پژوهی، 7(3)، ص ص 28-1.
- محمدي، آرش( 1396). رابطهي کیفیت زندگی در مدرسه و ادراك از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه محقق اردبيلي.
-میرکمالی، سید محمد؛ هماینی، امیر؛ امیری، مهدی( 1394). بررسی رابطه بین ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانشجویان، مورد مطالعه: دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران، فصلنامه آموزش عالی، 8(31)، ص 76-63.
-Booker, K. (2016). Connection and Commitment: How Sense of Belonging and Classroom Community Influence Degree Persistence for African American Undergraduate Women. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 28(2): 218-229.
-Comerford, J. Batteson, T. and Tormey, R. (2015). Academic Buoyancy in Second Level Schools: Insights from Ireland. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 98-103.
-Gokler, R, Gurgan, U. Tastan, N. (2015). The effect of quality of school life on sense of happiness: A study on University students. Educational research and Reviews, 10 (7): 967- 974.
-Guo, J. (2018). Building bridges to student learning: Perceptions of the learning environment, engagement, and learning outcomes among Chinese undergraduates. Studies in Educational Evaluation. 59: 195-208.
-Ham, S. H. Yang, K. E. Cha, Y. K. (2017). Immigrant integration policy for future generations? A cross-national multilevel analysis of immigrant-background adolescents’ sense of belonging at school. International Journal of Intercultural Relations. 60: 40-50.
-Hoferichter, F. Hirvonen, R. Kiuru, N. (2021). The development of school well-being in secondary school: High academic buoyancy and supportive class- and school climate as buffers. Learning and Instruction. In press.
Li, C. Jiang, S. (2018). Social exclusion, sense of school belonging and mental health of migrant children in China: A structural equation modeling analysis. Children and Youth Services Review. 89: 6-12.
-Li, J., & Xue, E. (2023). Dynamic Interaction between Student Learning Behavior and Learning Environment: Meta-Analysis of Student Engagement and Its Influencing Factors. Behavioral Sciences. 13(1):59.
-Wong, T. K. Y. Parent, A. M. Konishi, C. (2019). Feeling connected: The roles of student-teacher relationships and sense of school belonging on future orientation. International Journal of Educational Research. 94: 150-157.
-York, T. T. Fernandez, F. (2019). The Positive Effects of Service-Learning on Transfer Students' Sense of Belonging: A Multi-Institutional Analysis. Journal of College Student Development. 59(5): 579-597.
Examining the conceptual model between the perception of the learning environment and the feeling of belonging to the school with the mediating role of academic vitality in the elementary school students of Mamsani city.
Abstract
The aim of this research was Examining the conceptual model between the perception of the learning environment and the feeling of belonging to the school with the mediating role of academic vitality in the elementary school students of Mamsani city. . This research was correlational. Statistical society of this research involves all elementary school students of NoorAbad Mamasani city in 2024. The Random claster sampling method was used for sampling. The number of sample 285 was selected. To collect data used Students' perceptions of learning environment Questionnaire (Karshki, 2015), Academic vitality Questionnaire (Hoseinchari and Dehghanzadeh, 2011) and belonging to school Questionnaire (Brey et al, 2004). Validity and reliability of tools were calculated by item analysis and Cronbach's alpha coefficient. The data obtained from questionnaires were analyzed by Pearson correlation and path analysis. The results of this research showed that The Students' perceptions of learning environment have a significant relationship with sense of belonging to school. Also, The Students' perceptions of learning environment have a significant relationship with Academic Buoyancy. On the other hand, The Academic Buoyancy have a significant relationship with sense of belonging to school. Generally, there was significant relationship between Students' perceptions of learning environment and sense of belonging to school with mediating role of Academic Buoyancy.
Key words: perceptions of learning environment, sense of belonging to school, Academic Buoyancy, students.
[1] 1. Li & Xue
[2] . Booker
[3] .Li Jiang
[4] . sense of belonging to school
[5] . Ham and Etal
[6] 6. Wong and Etal
[7] . Academic Buoyancy
[8] . Comerford, Batteson and Tormey
[9] 3. York and Fernandez
[10] .Duijn and Etal