بررسی رابطه بین مصرف رسانه با رفاه واقعی و آرمانی شهروندان
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانکبری شهریسوند 1 , محمدحسین اسدی 2 , امید علی احمدی 3 , علی روشنایی 4
1 - دانشجوي دكتراي تخصصي جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشكده علوم انسانی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامي، آشتیان، ايران
2 - استادیار گروه جامعه شناسی، دانشكده علوم انسانی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامي، آشتیان، ايران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، دانشكده علوم انسانی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامي، آشتیان، ايران
4 - استادیار گروه جامعه شناسی، دانشكده علوم انسانی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامي، آشتیان، ايران
الکلمات المفتاحية: رفاه اجتماعی, مصرف رسانه, رفاه واقعی, رفاه آرمانی. ,
ملخص المقالة :
هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه بین مصرف رسانه با رفاه واقعی و آرمانی است. چارچوب نظری پژوهش حاضر نظریه تلفیقی از چند دیدگاه شامل نظریه «خویشتن و تجربه در جهان رسانه ای» تامپسون و نظریه بوردیو و گیدنز و کارل مانهایم» هستند. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته بر اساس طرح نمونهگیری مدون در بین شهروندان مناطق روستایی و شهری ازنایی انجام یافته است. طرح نمونهگیری پژوهش تلفیقی از نمونه گیری خوشهای و طبقهبندي نامتناسب است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 392 نفر برآورد شد اما جهت اطمینان از افت نمونه تعداد 400 نفر انتخاب شد و به این تعداد پرسشنامه توزیع شد. نتایج نشان میدهد در میان مولفههای (رفاه اقتصادی و معیشتی، بهداشتی و درمانی، کار و اشتغال، آموزشی، آزادیهای فردی، حقوق سیاسی، امنیت، رسانهها و ارتباطات تفریح و سرگرمی) در متغیر رفاه واقعی، بالاترین میانگین به مولفه بهداشتي و درماني و پایین ترین به مولفه امنیت، رسانهها و ارتباطات و درباره رفاه آرمانی، بالاترین میانگین به مولفه اقتصادي و معيشيتي، و پایین ترین به مولفه امنیت، رسانهها و ارتباطات اختصاص یافته است. همچنین نتایج نشان دهنده رابطه معنادار بین سه متغیر مصرف رسانه ای، رفاه آرمانی و رفاه واقعی است. نتایج آزمون رگرسیون تک متغیر نشان دهنده تاثیر رفاه واقعی و مصرف رسانهای بر رفاه آرمانی است. در نهایت نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، 37 درصد از تغییرات رفاه آرمانی شهروندان ازنایی را میتوان از طریق متغیرهای مصرف رسانهای و رفاه واقعی تبیین کرد.
1. باری، نورمن (1380) رفاه اجتماعی، ترجمه سیداکبر میرحسینی و سید مرتضی نوربخش ، تهران: انتشارات سمت.
2. پرویزیان، فرشاد، عرفانی، علیرضا، و ابونوری، اسمعیل (1398). نقش رسانه در شکل گیری انتظارات اقتصادی پویا و مدیریت سبد دارایی ها. مدلسازی اقتصادسنجی, 5(1 (پیاپی 16) ): 11-36.
3. تامپسون، جان (1389). رسانهها و مدرنیته، نظریه ي اجتماعی رسانهها، ترجمه ي مسعود اوحدي، چاپ دوم، تهران: نشر سروش.
4. جغتايي، محمدتقي(1379) سومين همايش جايگاه روستا در فرايند رفاه اجتماعي، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، تهران.
5. جلایی پور، حمیدرضا؛ محمدی، جمال( 1388) نظریه های متخر جامعه شناسی، تهران: نشر نی.
6. دهشیری، محمدرضا(1388). "رسانه و فرهنگ سازی"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 8 ، 179-208.
7. ریتزر، جورج (1383). نظريه جامعه شناسي در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثي، تهران: انتشارات علمي.
8. ساروخانی، باقر (1383) اقناع، غایت ارتباطات، نامه علوم اجتماعی، 1(23 ): 93-115.
9. سورین، ورنر، جی، تانکارد، جیمز، دبلیو (1388) نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران، موسسه انتشارات دانشگاه تهران.
10. شايگان، فريبا(1389) نگرش نسبت به رفاه اجتماعي- اقتصادي و رابطه آن با اعتماد سياسي در شهر تهران، برنامه ريزي رفاه و توسعه اجتماعي، دوره2 ، شماره3 ؛ 145 - 178 .
11. طباطبایی، محمدحسین،(1422 ق) نهایه الحکمه، قم: نشر اسلامی.
12. فراستخواه، مقصود (1393) اصالت با آرمان است یا واقعیت؟ صد ا،شماره21، چهارم بهمن 93، ص 46
13. فرقانی، محمد مهدی(1382). جامعه اطلاعاتی جهانی، گذر از الگوی حاکم، رسانه، شماره 55، 14-24.
14. فیتز پتریک، تنی (۱۳۸۱). نظریه رفاه، (ترجمه هرمز همایون پور)، تهران، نشر گام نور.
15. کازنو، ژان(1373). جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه منوچهر محسنی و باقر ساروخانی، تهران: اطلاعات.
16. گیدنز، آنتونی (1384). پیامدهایمدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
17. لیالی، محمد علی(1392) از وضع موجود تا وضع مطلوب، مجله پرسمان شهریور و مهر ماه 1392 شماره 128-129 .
18. محكي ، علی اصغر(1382) «فن آوری های نوین ارتباطی و امنیت اخلاقی مطالعات امنیت ملی»، فصلنامه علمیکاربردی معاونت اجتماعی ناجا ، پیش شماره 2.
منابع
1. Bannet, F., 2004, Development of social Security, Social Policy Review, University of Bristol, Grear Britain: The Policy Press.
2. Brehm, J.M., 2003, Amenity Migration and Social Change: Expanding the Concept of Community Attachment and its Relationship to Dimensions of Well-being in the Rural West, Doctoral dissertation, Utah State University, Department of Sociology.
3. Diener E.(2013) The remarkable changes in the science of subjective well-being. Perspectives on Psychological Science. 8(6):663-6.
4. Dolan P, Peasgood T, White M.(2008). Do we really know what makes us happy? A review of the economic literatureon the factors associated with subjective well-being. Journal of economic psychology; 29(1):94-122.
5. Easterlin RA (2013). Happiness, growth, and public policy. Economic Inquiry. 51(1):1-5.
6. Fitzpatrick, T. (2001). Welfare Theory: an introduction. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
7. Gainer, M. (2013). Assessing Happiness Inequality in the Welfare State: Self-Reported Happiness and the Rawlsian Difference Principle. Soc Indic Res. Vol. 114, Issue 2, 453-464.
8. Giddens, A., 2006, Sociology, Fifth Edition, Cambridge, Polity Press.
9. Thompson, J.B (1995).Media and Modernity. In Crowley and Mitchell (eds), Communication Theory Today, 27-49.
10. Wilkinson R, Kater P.1991,Income Inequality and population health: A reviw and explanation of the evidence. Social Sience & Medicine, 62, pp 1768-1784.