ارائه مدل عوامل موثر بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش کشور
الموضوعات :سارا قاسمی 1 , حسن فهیم دوین 2 , محمد رضا اسماعیل زاده قندهاری 3
1 - دانشگاه ازاد مشهد
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
3 - گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: جذب حامیان مالی, نگهداری حامیان مالی, حامیان مالی ورزشی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل عوامل موثر بر جذب و نگهداری حامیان مالی ورزش کشور انجام شد. تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و به روش اکتشافی انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان علمی و تجربی در حوزه بازاریابی و حمایت مالی در ورزش می باشند و نمونه تحقیق با استفاده از روش گلوله برفی تعیین شد که در نهایت با مصاحبه با 15 نفر داده ها به اشباع رسید. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه دیماتل فازی بود. با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته از نمونه آماری درخواست شد به سوالات مصاحبه مبنی بر عوامل موثر بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش، پاسخ دهند و به روش گلیزر داده ها تحلیل شد و گویه ها و مولفه ها و ابعاد شناسایی گردید. در ادامه پرسشنامه تحقیق در چارچوب مقایسات فازی تدوین شد و به جامعه آماری مجددا ارائه گردید و روش ترکیبی دیماتل فازی – ساختاری تفسیری مورد استفاده قرار گرفت و داده های تحقیق مورد اولویت بندی قرار گرفتند. جهت تحلیل داده های تحقیق از نرم افزار های مکس کیودا ورژن 6 و اکسل 2023 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش کشور از دیدگاه خبرگان در محور های عوامل مربوط به باشگاه، عوامل مربوط به رویداد، رقابت، شرکت، عوامل مالی و عوامل اداری قرار گرفتند. همچنین سطح اول شامل عوامل مالی، سطح دوم شامل عوامل مربوط به باشگاه و عوامل مربوط به رویداد، سطح سوم رقابت، سطح چهارم عوامل اداری و سطح پنجم عوامل مربوط به شرکت می باشد. تحقیق می توان نتیجه گرفت حامیان مالی بر اساس عوامل مختلفی از جمله اعتماد، ارزشهای مشترک، سودمندی درک شده و روابط متناسب جذب سازمانهای ورزشی میشوند و توسط آنها حفظ میشوند. عوامل داخلی مانند مدیریت، منابع مالی، منابع انسانی، سیستم های بازاریابی، عملیات تولید یا پشتیبانی و تحقیق و توسعه نقش مهمی در شکل دادن به مطلوبیت سازمان های ورزشی برای حامیان بالقوه دارند.
چیت سازان، هستی، و پوربصیر، محسن. (1400). تبیین عوامل موثر بر قصد مشارکت مالی حامیان در پلتفرم های تامین مالی جمعی. توسعه کارآفرینی، 14(4 )، 599-618.
قربانیان رجبی، آسیه، طالب پور، مهدی، مقتینیو، گیوم، بوده، گیوم، و کفاش پور، آذر. (1398). مقایسه تناسب حامیان مالی تیم ملی والیبال ایران. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 8(2 (پیاپی 30) )، 77-87.
باقری، هادی، مرسل، باقر، فهیمی نژاد، علی،. (1398). شناسایی عوامل موثر بر جذب حامیان ورزش قهرمانی (مطالعه موردی: استان خراسان شمالی). مدیریت ورزشی (حرکت)، 11(4 )، 761-785.
موکل، محمدرضا، و علی دوست قهفرخی، ابراهیم. (1399). تدوین الگوی عوامل موثر در جذب حامیان مالی از ورزش دوومیدانی ایران. مدیریت ورزشی (حرکت)، 12(2 )، 309-332.
رضازاده بروجنی، ماه نوش، و اتقیا، ناهید. (1400). مدلسازی جذب حامیان مالی در ورزش قهرمانی هندبال کشور. مدیریت ورزشی (حرکت)، 13(4 )، 1107-1126.
Boronczyk, F., & Breuer, C. (2021). The company you keep: Brand image transfer in concurrent event sponsorship. Journal of Business Research, 124, 739-747.
Breuer, C., Boronczyk, F., & Rumpf, C. (2021). Message personalization and real-time adaptation as next innovations in sport sponsorship management? How run-of-play and team affiliation affect viewer response. Journal of Business Research, 133, 309-316.
Buser, M., Woratschek, H., & Schönberner, J. (2022). ‘Going the extra mile’in resource integration: evolving a concept of sport sponsorship as an engagement platform. European Sport Management Quarterly, 22(4), 548-568.
Chadwick, S., Widdop, P., & Burton, N. (2022). Soft power sports sponsorship–A social network analysis of a new sponsorship form. Journal of Political Marketing, 21(2), 196-217.
Cobbs, J., & Groza, M. D. (2022). Reverse effects of sponsorship: Establishing sport brand equity. Managing Sport and Leisure, 27(6), 614-631.
Cuesta-Valiño, P., Gutiérrez-Rodríguez, P., & Loranca-Valle, C. (2022). Sponsorship image and value creation in E-sports. Journal of Business Research, 145, 198-209.
Demirel, A. (2020). CSR in sport sponsorship consumers' perceptions of a sponsoring brand's CSR. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 21(2), 371-388.
Habitzreuter, A. M., & Koenigstorfer, J. (2021). The impact of environmental CSR-linked sport sponsorship on attitude toward the sponsor depending on regulatory fit. Journal of Business Research, 124, 720-730.
Herold, E., Singh, A., Feodoroff, B., & Breuer, C. (2024). Data-driven message optimization in dynamic sports media: an artificial intelligence approach to predict consumer response. Sport Management Review, 1-24.
Jensen, J. A., Head, D., & Mergy, C. (2020). Investigating sponsor decision-making: The role of schema theory, agency conflicts, and signaling theory in the persistence of naming rights agreements. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 21(3), 467-486.
Jones, C., Pinder, R., & Robinson, G. (2020). Gambling sponsorship and advertising in British football: A critical account. Sport, ethics and philosophy, 14(2), 163-175.
Koronios, K., Dimitropoulos, P., Travlos, A., Douvis, I., & Ratten, V. (2020). Online technologies and sports: A new era for sponsorship. The Journal of High Technology Management Research, 31(1), 100373.
Koronios, K., Ntasis, L., & Dimitropoulos, P. E. (2022). Sponsorship-Linked Marketing: Sport Consumers' Attitudes and Behaviors. International Journal of Innovation and Technology Management, 19(05), 2241008.
Koronios, K., Thrassou, A., Ntasis, L., & Sakka, G. (2022). Participant or spectator? Comprehending the sport sponsorship process from different perspectives. EuroMed Journal of Business.
Lin, H. C., & Bruning, P. F. (2021). Sponsorship in focus: a typology of sponsorship contexts and research agenda. Marketing Intelligence & Planning, 39(2), 213-233.
Maanda, P. M., Abratt, R., & Mingione, M. (2020). The influence of sport sponsorship on brand equity in South Africa. Journal of Promotion Management, 26(6), 812-835.
McCullough, B. P., & Trail, G. T. (2023). Assessing key performance indicators of corporate social responsibility initiatives in sport. European Sport Management Quarterly, 23(1), 82-103.
Morgan, A., Taylor, T., & Adair, D. (2020). Sport event sponsorship management from the sponsee’s perspective. Sport Management Review, 23(5), 838-851.
Nuseir, M. T. (2020). The effects of sponsorship on the promotion of sports events. International Journal of Business Innovation and Research, 22(2), 191-207.
Rose, M., Rose, G. M., Merchant, A., & Orth, U. R. (2021). Sports teams heritage: Measurement and application in sponsorship. Journal of Business Research, 124, 759-769.
Rutter, R., Nadeau, J., Aagerup, U., & Lettice, F. (2020). The Olympic Games and associative sponsorship: Brand personality identity creation, communication and congruence. Internet Research, 30(1), 85-107.
Sanderson, J., & Brown, K. (2020). COVID-19 and youth sports: Psychological, developmental, and economic impacts. International Journal of Sport Communication, 13(3), 313-323.
Schönberner, J., & Woratschek, H. (2023). Sport sponsorship as a booster for customer engagement: The role of activation, authenticity and attitude. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 24(2), 259-277.