تبیین عملکرد اقتصادی تولیدکنندگان گیاهان زینتی با توجه به مدیریت برند و پویایی بازار
الموضوعات : مجله گیاهان زینتیمحسن هاشمی گهر 1 , سید محمد علی طباطبائی میرک آباد 2
1 - گروه حسابداری، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش بازاریابی مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرقدس، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت برند, پویایی بازار, عملکرد اقتصادی, گیاهان زینتی, تقاضا,
ملخص المقالة :
عدم قطعیت و پویایی در بازارهای رقابتی، تولیدکنندگان گیاهان زینتی را مجبور میکند نسبت به رویکردهای خود جهت بهبود عملکرد اقتصادی شرکت تجدید نظر کنند. کلید دستیابی و حفظ عملکرد اقتصادی در اختیار داشتن و توسعه منابع منحصر به فرد است که تقلید از آن توسط سایر شرکتهای دیگر دشوار باشد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین عملکرد اقتصادی تولیدکنندگان گیاهان زینتی با توجه به مدیریت برند و پویایی بازار بود. تحقیق حاضر از نظر هدف یکی از تحقیقات کاربردی بوده و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران بازاریابی، مدیران مالی و کارکنان ارشد شرکتهای تولید کننده گیاهان زینتی در سال 1403 بودند. با استفاده از فرمول کلاین و جکسون برای معادلات ساختاری، نمونه آماری تحقیق به تعداد 125 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شد. با استفاده از معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS3 فرضیههای تحقیق مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آزمون فرضیهها نشان داد مدیریت برند و پویایی بازار بر عملکرد اقتصادی تولید کنندگان گیاهان زینتی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بر اساس این نتایج میتوان بیان داشت ﻣـﺪﻳﺮان ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺣﺎﺻﻞ ﺗﺼـﻤﻴﻢﮔﻴـﺮيﻫـﺎي ﺧـﻮد را در ﻗﺎﻟـﺐ اﻧﺘﺨـﺎب اﺳـﺘﺮاﺗﮋي، در آﻳﻨـﻪ ﻣﻌﻴﺎرﻫـﺎي ﻋﻤﻠﻜﺮدي ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻧﻤﻮد. ﺗﺠﺰﻳﻪ وﺗﺤﻠﻴﻞ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه ﺑﺎ روﻧـﺪ ﮔﺬﺷـﺘﻪ، رﻗﺒﺎ و ﻳﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎزﺧﻮرد ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ را ﺟﻬﺖ ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮي و اﻧﺠﺎم ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫـﺎي آﺗـﻲ ﻓـﺮاﻫﻢ ﻣﻲآورد. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ اﻫﺪاف ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺷـﺮﻛﺖﻫـﺎ در ﻃـﻮل زﻣـﺎن، ﺑﻬﺒـﻮد ﻣﺴـﺘﻤﺮ ﻋﻤلکرد ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻋـﻼوه ﺑـﺮ آن ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﻗﺒﺎ در اﻳﺠﺎد ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺑﻴﻦ اﻋﻀﺎي زﻧﺠﻴﺮه و ﺗﺠﺰﻳـﻪ وﺗﺤﻠﻴـﻞ ﺑـﺎزار و ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎي آن ﭘﻴﺶ دﺳﺘﻲ ﻛﻨﻨﺪ و اﻳﻦ ﻣﻬﻢ را ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋيﻫﺎي ﺑﺎزارﻳـﺎﺑﻲ و ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎي آن اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ.
Acosta, A., Herrero-Crespo, Á. and Agudo, J. 2018. Effect of market orientation, network capability and entrepreneurial orientation on international performance of small and medium enterprises (SMEs). International Business Review, 27(10):11-26.
Afsharfar, M. 2022. Investigating the impact of market orientation and marketing capabilities on financial performance with regard to the role of innovation moderator. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 6(21): 668-690.
Apaolaza Perez de Eulate, U. and Lizarralde Aiastui, A. 2021. Application of the DBR approach to a multi-project manufacturing context. In: Project Management and Engineering Research: AEIPRO 2019 (pp. 131-145). Springer International Publishing.
Aripin, Z., Ichwanudin, W. and Faisal, I. 2024. The effect of marketing duality on performance: Using a response surface approach to overcome empirical barriers. Journal of Jabar Economic Society Networking Forum, 1(3): 49-65.
Aydin, M., Koc, P. and Sahpaz, K. I. 2023. Investigating the EKC hypothesis with nanotechnology, renewable energy consumption, economic growth and ecological footprint in G7 countries: Panel data analyses with structural breaks. Energy Sources, Part B: Economics, Planning, and Policy, 18(1): 2163724.
Bhattarai, Ch., Kwong, C. and Tasavori, M. 2018. Market orientation, market disruptiveness capability and social enterprise performance: An empirical study from the United Kingdom. Journal of Business Research, 96: 47-60.
Blanchard, K., Schewe, C., Nelson, R. and Hiam, A. 2019. Exploring the world of business. USA: Worth Publishers, Inc.
Brodie, R. J., Hollebeek, L. D., Jurić, B. and Ilić, A. 2011. Customer engagement: Conceptual domain, fundamental propositions, and implications for research. Journal of Service Research, 14(3): 252-271.
Dehdar, A. 2022. Investigating the impact of marketing performance and marketing strategy on financial performance in private medical clinics in Isfahan. Research in Accounting and Economic Sciences, 5: 43-50.
Ellitan, L. 2023. The role of experiential marketing, social media marketing and brand trust in increasing repurchase intention. International Journal of Research, 10 (9): 181-191.
Fornell, C. and Larcker, D. 1981. Evaluating structural equation models with unobservable and measuring error. Journal of High Technology Management Reasearch, 18 (1): 39-50.
Garanti, Z. and Kissi, P.S. 2019. The effects of social media brand personality on brand loyalty in the Latvian banking industry. International Journal of Bank Marketing, 4(10): 28-45.
Ho, K. L. P., Adhikari, R., Bonney, L., Teo, D. D. and Miles, M. P. 2023. Applying the community capital framework for social entrepreneurial ecosystem development: Vietnam’s One Commune One Product program. Community Development, 54(3): 382-394.
Hollebeek, L.D., Glynn, M.S. and Brodie, R.J. 2014. Consumer brand engagement in social media: Conceptualization, scale development and validation. Journal of Interactive Marketing, 28(2): 149-165.
Ibrahim, B. and Aljarah, A. 2018. Dataset of relationships among social media marketing activities, brand loyalty, revisit intention. Evidence from the hospitality industry in Northern Cyprus. Data in Brief, 21: 1823-1828.
Isaac, O., Kazaara, A.G. and Kazaara, A.I. 2023. Assessment of the effect of workplace conflict on employees performance and organizational productivity, a case study of Tororo General Hospital. Metropolitan Journal of Business and Economics, 7(3): 279–289.
Javidi, N. and Boroumand, H. 2019. Analyzing the relationship between international marketing strategies and international experience with export performance (Case study: Zohreh Tarshiz Tile Glaze Company). Sixth National Conference on Management and Humanities Research in Iran, Tehran.
Mansourian, R. and Taghinasab, H. 2023. The relationship between marketing agility and economic performance in market turbulence (Case study: Companies active in the automotive and parts manufacturing industry). First National Conference on Emerging Research in Accounting, Finance, Management, and Economics with an Emphasis on Innovation Ecosystem Development, Tehran.
Mirzadeh Vaghefi, S.S. and Jalili, A. 2020. Native plants with ornamental potential for planting in urban green space of Tehran. Flower and Ornamental Plants, 4(2): 131-142.
Ricky, W., Ebert, J. and Starke, A. 2015. Business: 5th Canadian ed. Canada. Pearson Education CanadabInc., Toronto, Ontario.
Santos, V., Ramos, P., Sousa, B., Almeida, N. and Valeri, M. 2022. Factors influencing touristic consumer behaviour. Journal of Organizational Change Management, 35(3): 409-429.
Tamer, H., Elsharnouby Abeer, A. and Mahrous, K. 2017. Customer participation in online co-creation experience: The role of e-service quality. Journal of Research in Interactive Marketing, 9 (4): 313 – 336.
Touni, R., Kim, W.G., Choi, H.M. and Ali, M.A. 2020. Antecedents and an outcome of customer engagement with hotel brand community on Facebook. Journal of Hospitality and Tourism Research, 44(2): 278-299.
Yakubu, M., Agabi, J. D., Alkali, M. and Yusuf, A. A. 2024. Impact of niche marketing strategy on small and medium enterprises (smes) performance in Nasarawa State, Nigeria. FULafia International Journal of Business and Allied Studies, 2(1): 58-72.