بررسي توزیع افعال بر اساس نظرية فرآیندهای فرانقش تجربی زباني هليدي مورد بررسي: (کتاب های داستانی گروه های سنی« الف» تا «د»)
الموضوعات : فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی
اعظم دهقاني احمدآبادي
1
,
آيدا فيروزيان پور اصفهاني
2
,
نسرین قدمگاهی ثاني
3
1 - دانشگاه آزاداسلامي تهران جنوب
2 - English Department, Imam Reza International University, Mashhad, Iran
3 -
الکلمات المفتاحية: ادبيات داستاني کودک و نوجوان, فرانقش تجربي زبان, هلیدی.,
ملخص المقالة :
کودکان در گروه های سنی مختلف، از نظر درک مفاهیم مرتبط با فرآیندهای فرانقش تجربی زبان با یکدیگر متفاوت هستند و در مواردی، در روند درک این مفاهیم، با مشکلات و دشواریهایی روبرو میشوند. از این رو، ضروری می نماید که در داستانها و ادبیات کودکان، به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای آموزش زبان، به میزان درک کودکان از این فرآیندها توجه نشان داده شود و میان میزان این درک و توزیع و ارائۀ انواع مختلف فرآیند در این کتابها، هماهنگی برقرار شود. بر این اساس، پژوهش حاضر کوشیده است تا با در نظر گرفتن ویژگیهای ذهنی کودکان و مراحل رشد شناختی آنان در رده های سنی مختلف، چگونگی توزیع انواع فرآیند را در کتابهای داستانی گروه های سنی مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. تحقیق حاضر که به روش تحلیل محتوا و با هدف تبیین و بررسی چگونگی توزیع فرآیندهای فرانقش تجربی زبان صورت گرفته است، به بررسی منتخبی از کتابهای داستانی کودکان و نوجوانان گروه های سنی «الف» تا «د» می پردازد. نتایج حاصل از این پژوهش، ضمن صحه گذاردن بر پراکندگی نامتناسب و نامنظم فرآیندهای موجود در کتابهای مورد بررسی، نشان میدهند که توزیع افعال مندرج در این کتابها، با رشد ذهنی و شناختی کودکان متناسب نبوده و ادبیات کودکان و نوجوانان در راستای آموزش زبان در قالب داستان، هم-چنان از کاستی هایی مطرح در مقاله برخوردار است.
1- انجم شعاع، نسیبه و کریمیان زاده، اعظم (1395). بررسی تأثیر داستان گویی در درک عمیق کودکان از مفاهیم مربوط به ساعت. ارائه شده در کنفرانس های آموزش ریاضی ایران.
2- ترکمان، منوچهر (1382). مقدمات زبان آموزی، ویژۀ مراکز آموزش قبل از دبستان. تهران: انتشارات مدرسه.
3- حافظی، علیرضا (1380). ادبیات کودک، ادبیات تدریج است: بحثی در روان شناسی مخاطب کودک و نوجوان. پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، 7(26)، 13- 3.
4- خیرآبادی، رضا و خیرآبادی، معصومه (1396). تحلیل روابط معنایی واژگان به کاررفته در ادبیات داستانی کودکان ایرانی. مجله علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، 8 (1)، 44- 23.
5- دبیرمقدم، محمد (1378). زبانشناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی. انتشارات سمت: تهران.
6- دوبو، ماکس. (1383). کودکان تحقیق گر، آموزش چالش گر. ترجمۀ سعید فضایلی هاشمی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
7- کوکبی، مرتضی و چراغی، زهره (1392). بررسی واژگان خوانداری کودکان دبستانی و مقایسۀ آن ها با واژگان نوشتاری آنان. مجلۀ علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، 4(2)، 148- 127.
8- لطف¬آبادی، حسین (1365). روانشناسی رشد زبان. مشهد: نشر معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
9- محمدی، محمد (1378). چهار محور سازندۀ متن ادبی کودکان. پژوهشنامۀ کودکان و نوجوانان، 16، 17- 12.
10- نجفی، آزاده. (1386). بررسی توزیع فرآیندهای فرانقش تجربی زبان در کتاب «بخوانیم»: پایه¬های اول تا پنجم دبستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
11- Butler, C. S. (2003). Structure and Function: A Guide to Three Major Structural-Functional Theories: Part 2: From clause to discourse and beyond (Vol. 64). John Benjamins Publishing.
12- Dale, P. (1972). Language Development, Structure and Function. Copyright by the Dryden press Inc.
13- Halliday. M.A.K. (1994). An Introduction to Functional Grammar. 2nd ed. London: Edward Arnold.
14- Halliday, M.A.K. & Matthiessen, C. (2004). An Introduction to Functional Grammar, 3rd ed. Britain: Arnold.
15- Halliday, M.A.K. & Webster, J. (2006). The Language of Early Child, vol.4 (collected works of M.A.K. Halliday). London: Continuum International Publishing Group.
16- Thompson, Geoffrey. (1997). Introducing Functional Grammar. London: Arnold.