طراحی مدل پیشبینی خودناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناختی با نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی دانشجویان
الموضوعات : Journal of Educational Psychologyهدیه مغاری 1 , محمدرضا متینی صدر 2 , احمد باصری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خودناتوانمندسازی تحصیلی, باورهای فراشناختی, تنظیم هیجان شناختی, دانشجویان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پیشبینی خودناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناختی با نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی دانشجویان انجام شد. نوع پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها تعداد 235 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودناتوانسازی (SHQ) میگدلی و همکاران، 2001)، باورهای فراشناختی (MBQ) ولز و کاتر-هایتن (2004) و تنظیم هیجان شناختی (CERQ) گارانفسکی و همکاران، 2001) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی بر خودناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان اثر مستقیم داشت (001/0p˂). همچنین باورهای فراشناختی بر خودناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان اثر غیرمستقیم داشت (001/0p˂). یافتهها نشان داد که باورهای فراشناختی با نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی پیشبین مناسبی برای خودناتوانمندسازی تحصیلی در دانشجویان است.
