شناسایی عوامل موثر بر موفقیت برندسازی بنگاه¬های اقتصادی کوچک از طریق مشارکت در ورزش
الموضوعات :هانیه امانی سفیدان 1 , احسان اسداللهی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، کارمند وزارت ورزش و جوانان.
2 - دانشیار، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، ایران.
الکلمات المفتاحية: بخش خصوصی, توسعه ورزش, برندسازی, بنگاه اقتصادی.,
ملخص المقالة :
مشارکت بخش خصوصی میتواند به پیشرفت ورزش کمک کند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر موفقیت برندسازی بنگاه¬های اقتصادی کوچک از طریق مشارکت در ورزش بود. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده¬ها کیفی و از حیث روش تحلیل اکتشافی بود. جامعه¬ی آماری این پژوهش خبرگان حوزه کسب و کار، اساتید دانشگاه، صاحبان بنگاههای اقتصادی کوچک و برندهای ورزشی و متخصصان بازاریابی بودند. روش نمونه¬گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و تعداد نمونه بر مبنای اشباع نظری دادهها بود که در نهایت با 16 نفر مصاحبه شد. کدگذاری مصاحبه¬ها به روش تحلیل مضمون انجام شد و برای سطح بندی مولفه¬ها از روش مدل¬سازی ساختاری تفسیری با استفاده از نرم افزار Micmac استفاده شد. تحلیل مصاحبه¬ها در نهایت به 7 کد گزینشی رسید که شامل کسب اعتبار، تعامل اجتماعی، کسب فرصت از طریق ورزش، بازارسازی، ایجاد ارزش مثبت، بهبود رویکرد و اقدامات ترویجی بود. تحلیل ساختاری تفسیری نشان داد که بیشترین میزان تاثیرگذاری مربوط به مولفه¬ تعامل اجتماعی و بیشترین میزان تاثیرپذیری نیز مربوط به مولفه¬ی بازارسازی بود. با استفاده از این نتایج میتوان بخش خصوصی را برای سرمایهگذاری در ورزش و تبلیغات از طریق ورزش ترغیب نمود.