تحلیل محتوا کتاب درسی فارسی پایه دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تاب آوری
الموضوعات : Journal of Educational Psychology
1 -
الکلمات المفتاحية: مؤلفههای تاب آوری, کتاب فارسی, دوم دبستان ,
ملخص المقالة :
آموزش تاب آوری در محیطهای آموزشی موجب موفقیت بالای آنها در مدرسه و سایر موقعیتهای زندگی به رغم مشکلها و آسیبهایی که آنها را تهدید میکند باشد، به عبارتی تاب آوری گنجایش و توان افراد و مقاومت آنها در برابر شرایط استرس آور میباشد بنابراین آموزش تاب آوری از دوران اولیه زندگی ضروری است و کتابهای درسی یکی از منابع اصلی انعکاس این آموزه های میتواند باشد در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفههای تاب آوری در کتاب درسی فارسی دوم ابتدایی تألیف جدید است. . بر این اساس، جامعه آماری تحقیق شامل کتاب فارسی دوم دورهی ابتدایی میباشد که هر کتاب مشتمل بر خواندن و نوشتن است. در پژوهش حاضر هر یک از بخشها مانند عنوان درس، متن درس، شکلها، نقشهها، فعالیت در کلاس، پرسش و گفتوگو در کلاس، بهعنوان نمونههای تحقیق در نظر گرفتهشده است همچنین، به علت محدودیت جامعه آماری بهجای نمونهبرداری از سرشماری استفاده شد و نمونه و جامعه یکسان در نظر گرفتهشده است.نتایج تحلیل محتوا نشان داد که میزان توجه به مؤلفههای تاب آوری از بیشترین مقدار توجه تا کمترین مقدار توجه عبارتاند از: مهار و معنویت، استحکام شخصی، اعتماد به غرایز شخصی، پذیرش عواطف مثبت، تحمل عواطف منفی.
