اثربخشی آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانشآموزان
الموضوعات :فهیمه رضوانی عبدل آباد 1 , دکتر فرشید خسروپور 2 , دکتر حمید ملایی زرندی 3
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامي دانشآموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر رفسنجان در سال تحصیلی 1402 بودند که تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل)، بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و با پرسشنامههای کیفیت زندگی وار و همکاران (1996) و تنظیم هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) شدند. گروه مداخله طی 10 جلسه تحت آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد 90 دقیقهای و به صورت گروهی هفتهای دو بار قرار گرفتند اما در مورد گروه کنترل اقدامی انجام نشد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس و با نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. میزان P کمتر از 05/0 معنیداری در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانشآموزان تاثیر دارد. بنابراین از آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افزایش کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانشآموزان میتوان استفاده کرد. کلید واژهها: تحمل پریشانی هیجانی، پذیرش و تعهد، کیفیت زندگی، تنظیم هیجان، دانشآموزان.
تقی پور، بهزاد، شریفی، سیده فاطمه، برزگران، رقیه، سیدی، سیده نسیم، عبادی واحد، لیلی. (1402). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و بازداریهیجانی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 18(70)، 23-29.
تورانی، فائزه، آقایی، حکیمه، حاجی آقایی، لیلا، صانعی، امین. (1402). مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و مهارت تنظیم هیجان بر گرایش به مد، باورهای غیرمنطقی و همجوشی فکر_عمل در زنان متقاضی جراحی زیبایی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی, 18(70)، 31-39.
صحتی، اسداله، علیوندی وفا، مرضیه، حسینی نسب، داود. (1402). اثربخشی آموزش فنون رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانش آموزان پسر قربانی قلدری. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 18(70)، 143-153.
عابد، یاسمن، ابوالقاسمی، شهنام، خلعتبری، جواد. (1400). اثربخشی درمان تعهد مبتنی بر پذیرش بر امید به زندگی و تحمل پریشانی در مادران کودکان کمتوان جسمی -حرکتی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(2)، 2706-2719.
عقیلی، سید مجتبی، مهقانی قشلاق، زهرا، اصغری، آرزو. (1402). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری، تنظیم هیجان و امید به زندگی دختران آسیب دیده اجتماعی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 18(70)، 187-194.
فولادی، فاطمه، پوراحسان، سمیه. (1401). اثربخشی آموزش گروهی مثبتنگر بر تحملپریشانی و راهبردهای مقابلهای در دختران نوجوان بیسرپرست. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 8(2)، 65-82.
قنبری زرندی، زهرا، فروتن بقا، پریسا، برشان، ادیبه، شریعتی، رقیه. (1402). تاثیر آموزش راهبردهای روانشناسی مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند. سالمندشناسی، ۸ (۳)، ۱۰-۱۹.
نجارپور استادی، سعید، اکبری، بهمن، خلعتبری، جواد، باباپور، جلیل. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی دانشجویان دختر دارای اعتیاد به گوشیهای هوشمند. دستآوردهای روانشناختی، 27(2)، 25-48.
نجات، سحرناز، منتظری، علی، هلاکویی نایینی، کورش، محمد، کاظم، مجدزاده، سیدرضا. (1385). استاندارد سازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF): ترجمه و روان سنجی گونه ایرانی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، ۴ (۴)، ۱-۱۲
Alsaid-Habia, T., McLeish, A. C., & Kraemer, K. M. (2019). Associations between distress tolerance and asthma symptoms and quality of life. Journal of Asthma, 56(10), 1120-1127.
Berdida, D. J. E., & Grande, R. A. N. (2023). Academic stress, COVID‐19 anxiety, and quality of life among nursing students: The mediating role of resilience. International Nursing Review, 70(1), 34-42.
Brandão, T., Brites, R., Hipólito, J., & Nunes, O. (2023). Attachment orientations, emotion goals, and emotion regulation. Personality and Individual Differences, 204 (2), 112-127.
Fattahi, A., Mazini, F., Jaberghaderi, N., Rajabi, F., Derakhshani, M., & Laki, M. (2023). Effectiveness of acceptance and commitment therapy upon distress, emotion regulation, and self-compassion in patients with cardiovascular disease: a randomized clinical trial. Trends in Psychiatry and Psychotherapy, 4 (2), 123-138.
Feraco, T., Resnati, D., Fregonese, D., Spoto, A., & Meneghetti, C. (2023). An integrated model of school students’ academic achievement and life satisfaction. Linking soft skills, extracurricular activities, self-regulated learning, motivation, and emotions. European Journal of Psychology of Education, 38(1), 109-130.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire–development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and individual differences, 41(6), 1045-1053.
Goodarzian, M., Mohammadi, K., & Amirfakhraei, A. (2023). Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Health-Related Locus of Control and Cognitive Regulation of Emotion in Women with Breast Cancer. Women’s Health Bulletin
Hussain, S., & Khan, M. Q. (2023). Student-performulator: Predicting students’ academic performance at secondary and intermediate level using machine learning. Annals of data science, 10(3), 637-655.
Kemani, M. K., Kanstrup, M., Jordan, A., Caes, L., & Gauntlett-Gilbert, J. (2018). Evaluation of an intensive interdisciplinary pain treatment based on acceptance and commitment therapy for adolescents with chronic pain and their parents: A nonrandomized clinical trial. Journal of pediatric psychology, 43(9), 981-994.
Shaw, J. (2022). How exposure to personal distress with and without self-compassion affects emotional distress tolerance: Results from a randomized controlled trial conducted in a sample of university students and a sample of community adults (Master's thesis, University of Waterloo).
Tavakoly Sany, S. B., Aman, N., Jangi, F., Lael-Monfared, E., Tehrani, H., & Jafari, A. (2023). Quality of life and life satisfaction among university students: Exploring, subjective norms, general health, optimism, and attitude as potential mediators. Journal of American College Health, 71(4), 1045-1052.
Timulak, L., Keogh, D., Chigwedere, C., Wilson, C., Ward, F., Hevey, D.,... & Irwin, B. (2018). A comparison of emotion-focused therapy and cognitive-behavioural therapy in the treatment of generalised anxiety disorder: study protocol for a randomised controlled trial. Trials, 19, 1-11.
Yao, H., Chen, S., & Gu, X. (2022). The impact of parenting styles on undergraduate students’ emotion regulation: The mediating role of academic-social student-faculty interaction. Frontiers in Psychology, 13, 972006.