مقایسه هوش کودکان با و بدون اختلال یادگیری خاص 9-8 ساله در شاخصهای کلی آزمون وکسلر پنج
الموضوعات : Educational Psychologyمنیره پیرمحمدی 1 , مهران سلیمانی 2 , بهزاد شالچی 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
3 - دانشیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری و کارگروه توسعه دانش روانپزشکی و روانشناسی متناسب با فرهنگ کشور، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: بهره هوشی, اختلال یادگیری, شاخصهای کلی, وکسلر پنج,
ملخص المقالة :
اختلالات یادگیری خاص از شایعترین اختلالات در مدرسه است که میتواند بر سطح توانمندی هوشی کودکان اثرگذار باشد، بر این اساس هدف از انجام مطالعه حاضر مقایسه هوش کودکان 9-8 ساله با و بدون اختلال یادگیری خاص در شاخصهای کلی بر اساس Wechsler-5 بود. پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری مطالعه حاضر را تمامی دانشآموزان پایه دوم و سوم مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری و دانشآموزان مدارس عادی ناحیه یک شهر ارومیه در زمستان 1398 شامل میشد. تعداد 70 نفر از دانشآموزان پایه دوم و سوم دبستان شهر ارومیه (35 نفر دانشآموز بدون اختلال و 35 نفر مبتلا به اختلال یادگیری خاص) با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند و آزمون وکسلر ویرایش پنجم (2014) بر روی آنها اجرا شد. دادهها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و با نرمافزار SPSS19 تجزیهوتحلیل شد. سطح معناداری نیز ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد در شاخصهای سرعت پردازش (001/0=P) و شاخص حافظه فعال (001/0=P) بین دو گروه با اختلال یادگیری خاص و بدون اختلال تفاوت معنیدار وجود داشت؛ با توجه به میانگین نمرات، در این سه شاخص نمرات تراز در گروه دانشآموزان بدون اختلال بالاتر بود. همچنین، در شاخصهای درک کلامی (025/0=P)، استدلال سیالی (439/0=P) و شاخص بصری-فضایی (072/0=P) بین دو گروه تفاوت معنیدار مشاهده نشد. با توجه به نتایج بهدست آمده دانشآموزان بدون اختلال وضعیت بهتری نسبت به دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در شاخصهای کلی هوش داشتند؛ لذا با تکیه بر نتایج بهدست آمده میتوان از طریق انجام آموزشهای ویژه مبتنی بر ارتقای هوش و توانمندیهای شناختی، وضعیت دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص را در این شاخصها ارتقا داد.
