واکاوی ابعاد و مؤلفههای الگوی مدیریت بالندگی حرفهای معلّمان
الموضوعات :جبار رضایی 1 , سپیده جعفری 2 , فرانک امیدیان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی دزفول ، دزفول ، ایران
الکلمات المفتاحية: بالندگی حرفهای, معلمان, رویکرد فراترکیب,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی ابعاد و مولفه های الگوی مدیریت بالندگی حرفهای معلمان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت دادهها و سبک تحلیل در گروه تحقیقات کیفی قرار گرفته و به روش فراترکیب بود. روش جمع آوری دادهها در این پژوهش مبتنی بر اطلاعات اسنادی است. دادههای پژوهش با استفاده از روش فراترکیب جمع آوری و تحلیل شدند به منظور جمع آوری دادههای مرتبط با پژوهش که کلیه مطالعات صورت گرفته در زمینه بالندگی حرفهای معلمان و سپس استخراج و شناسایی مؤلفههای مؤثر بر آن در این مطالعات از روش هفت مرحلهای سندول سکی و باروسو (۲۰۰۷) استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که برای بالندگی حرفهای معلمان حداقل میبایست به 8 بعد اساسی توجه نمود. این ابعاد عبارتند از: تدریس، آموزش، امکانات، ارزشیابی، محتوا، فناوری، تخصص، دوره ضمن خدمت میباشد. در ضمن مولفهها و نیازهای مربوط به هر کدام از این عاملها بررسی شده است که در قالب نیازهای آموزشی و نیازهای غیر آموزشی استخراج گردیده است. بر اساس نتایج می توان گفت بالندگی معلمان دارای ابعاد مختلفی است که از این رو برنامه ریزان نظام آموزش و پرورش می توانند به این ابعاد توجه نمایند و در جهت افزایش و مدیریت بهتر بالندگی معلمان اقدام کنند.
یوسفی روشن، محمدرضا، و لرستانی، قاسم. (۱۳۸۴). طراحی ساختار نظام مستندسازی تجربیات سازمانی مدیران. مدرس علوم انساني، 9(42)، 23-42. https://www.sid.ir/paper/424987/fa
پورگلوی، محمد جواد. (۱۳۹۸). اهمیت و تاثیر استفاده از تجارب معلمان با سابقه در فرایند یاددهی یادگیری و تدریس اثر بخش. در دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی،مشاوره و علوم تربیتی. https://civilica.com/doc/1041238/
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). e-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. John Wiley & Sons.
Clements, D. H., & Sarama, J. (2018). Learning and Teaching Early Math: The Learning Trajectories Approach (2nd ed.). Routledge.
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (2018). Inquiry as Stance: Practitioner Research for the Next Generation. Teachers College Press.
Hattie, J., & Yates, G. C. R. (2019). Visible Learning and the Science of How We Learn. Routledge.
Hiebert, J., & Morris, A. K. (2018). Teaching Mathematics for Understanding: An Analysis of Lessons Submitted by Teachers Seeking National Board Certification. The Elementary School Journal, 118(1), 1-22.
Hiebert, J., Morris, A. K., Berk, D., & Jansen, A. (2007). Preparing teachers to learn from teaching. Journal of Teacher Education, 58(1), 47-61.
Marzano, R. J., Pickering, D. J., & Heflebower, T. (2021). A Handbook for High Reliability Schools: The Next Step in School Reform. Marzano Resources.
McTighe, J., & Wiggins, G. (2013). Essential Questions: Opening Doors to Student Understanding. ASCD. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2019). Too Cool for School? No Way! Learning and Leading with Technology, 38(7), 10-14.
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2020). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
National Council of Teachers of Mathematics. (2010). Principles to Actions: Ensuring Mathematical Success for All. Reston, VA: NCTM.
Noddings, N. (2018). Philosophy of Education. Routledge.
Osterman, K. F., & Kottkamp, R. B. (2004). Reflective practice for educators: Professional development to improve student learning. Corwin Press.
Pellegrino, J. W., Chudowsky, N., & Glaser, R. (2018). Knowing What Students Know: The Science and Design of Educational Assessment. National Academies Press.
Polya, G. (2018). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method (2nd ed.). Princeton University Press.
Puentedura, R. R. (2019). SAMR: A contextualized introduction. In Education technology, change, and theory (pp. 33-48). Springer.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2019). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. Guilford Press.
Smith, P. L., & Ragan, T. J. (2019). Instructional Design. John Wiley & Sons.
Tomlinson, C. A. (2017). How to Differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms. ASCD.