ارائه مدل مدیریتی به منظور ارزیابی اثربخشی تبلیغات نوین بر مخاطب تلویزیونی
الموضوعات : Public administration
مجتبی شهریان
1
,
مهرداد متانی
2
,
علی فلاح
3
,
محمدرضا باقرزاده
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران.
4 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
با گسترش روزافزون تکنولوژی و تغییر رفتار مخاطبان، به خصوص در عرصه رسانههای جمعی و تلویزیون، نیاز به ارزیابی و بهبود اثربخشی تبلیغات نوین بیش از پیش احساس میشود. تبلیغات تلویزیونی نهتنها به تغییر نگرشها و رفتارهای مخاطبان کمک میکند، بلکه در ایجاد ارتباط میان برند و مصرفکننده نیز نقش کلیدی دارد. لذا هدف تحقیق حاضر ارائه مدلی به منظور ارزیابی اثربخشی تبلیغات بر مخاطب تلویزیونی میباشد. جامعه آماری بخش کیفی را خبرگان آشنا به موضوع پژوهش تشکیل دادند که با روش غیر تصادفی و هدفمند تا اشباع نظری پرسشنامه 15 مصاحبهصورت پذیرفت و جامعه آماری بخش کمی شامل 1. مدیران، معاونین و کارشناسان ارشد صداوسیمای استانهای مازندران، گلستان و گیلان و 2. اعضاء هیئتعلمی رشته مدیریت رسانه و مدیریت بازرگانی در دانشگاههای آزاد استان مازندران (14 واحد دانشگاهی) و با جدول مورگان 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک تحلیل محتوای کیفی و معادلات ساختاری استفاده شد و نرمافزار مورداستفاده PLS میباشد. نتایج نشان داد که ابعاد مدل شامل 31 مؤلفه میباشد و نتایج مدلسازی نشان داد که مدل برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به پیچیدگیهای محیط تبلیغات و تنوع مخاطبان، توسعه یک چارچوب منسجم و قابل اجرا که بتواند تمامی جوانب اثربخشی تبلیغات را مورد تحلیل قرار دهد، ضروری به نظر میرسد. این مدل میتواند به مدیران و بازاریابان کمک کند تا با شناخت بهتری از تأثیر تبلیغات، استراتژیهای خود را بهروز کرده و به سمت بهینهسازی نتایج هدایت شوند.
