شکاف نسلی و انتزاع ابعاد تربیت بین نسلی در قلمرو برنامه درسی: یک مطالعه کیفی
الموضوعات :حسین افلاکی فرد 1 , سید ابراهیم میرشاجعفری 2 , زهره سعادتمند 3 , نرگس کشتی آرای 4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
3 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی، واحد خوراسگان، گروه علوم تربیتی، اصفهان، ایران.
4 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, نسل, شکاف نسلی, تربیت بین نسلی,
ملخص المقالة :
یکی از عمدهترین مولفههای اثر گذار در تحولات اجتماعی و فرهنگی دوران معاصر وجود "شکاف نسلی" است. پدیدهای که خود در جریان تغییرات و دگرگونیهای اجتماعی شکل گرفته است. ازجمله این عوامل میتوان خانواده، مدرسه و جامعه را نام برد که نقش خود را به صورت جامعه پذیری ایفا کرده و باعث تحول و شکل گیری شخصیت و نظام ارزشی مسلط بر افکار و اعمال تک تک افراد جامعه در هر سنی میگردند. هدف این مقاله بررسی موضوع شکاف نسلی و انتزاع ابعاد تربیت بین نسلی در قلمرو برنامه درسی بر اساس مطالعه متون و منابع مرتبط و مصاحبه با صاحب نظران جامعه شناسی و برنامه درسی بود. این نوع مطالعه کیفی، تلفیقی از نوع پدیدار شناسی و تحلیل محتوا بود. جامعه آماری شامل متخصصین جامعه شناسی و برنامه درسی بودند و نمونه آماری شامل 15نفر که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه بدون ساختار و همچنین بررسی و مطالعه متون، تحقیقات و نظریههای مرتبط جمع آوری گردید. شیوه تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل محتوا با رویکرد استقرائی بود. دادههای پژوهش شامل متن مصاحبهها و متون مرتبط به صورت واحدهای معنی تقسیم و سپس با فشردهسازی، خلاصه و با شیوه استقرائی طبقات اصلی در هشت بعد: ارزشهای فردی و خانوادگی- اقتصادی- سیاسی و اجتماعی- هنری- علمی و نظری- مذهبی- ملی و جهانی شدن انتزاع شدند که هریک حاوی طبقات فرعی میباشد که به عنوان چارچوب مفهومی پیشنهادی از مولفههای تربیت بین نسلی تدوین گردید. همچنین بررسی تحقیقات و نظریهها و دیدگاههای متخصصین حکایت از وجود پدیده شکاف نسلها دارد.