مقدار تأکید کتاب فارسی عمومی دوره تربیت معلم بر تربیت هنری از دیدگاه دانشجویان مرکز تربیت معلم استان همدان
الموضوعات :محمدرضا یوسف زاده 1 , احمد سلحشوری 2 , مهری میرزایی رافع 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه بو علی همدان
2 - عضو هیات علمی دانشگاه بو علی همدان
3 - دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: تربیت معلم, تربیت هنری, فارسی عمومی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهشبررسی مقدار تأکید کتاب فارسی عمومی دوره تربیت معلم بر تربیت هنری از دیدگاه دانشجویان مرکز تربیت معلم استان همدان است. بر این اساس پرسش اصلی این پژوهش این است که تا چه حد در برنامه درسی فارسی عمومی دوره تربیت معلم بر تربیت هنری توجه شده است؟ روش پژوهش پیمایشیاست. جامعه آماری، این پژوهش عبارتند از تمامی دانشجویان مراکز تربیت معلم استان همدان که درس فارسی عمومی را گذراندهاند و تعداد آنها 107 نفر میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 87 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه سنجش مؤلفههای تربیت هنری است. برای سنجش روایی و پایایی ابزار از روش سنجش روایی محتوی و الفای کرونباخ استفاده شد. روایی پرسشنامه بهوسیله متخصصان قابل قبول گزارش شد و مقدار الفا 832/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون آماری مجذور کا یا خیدو استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کتاب فارسی عمومی بر حس کنجکاوی، نوآوری و خلق آثار هنری به مقدار کم و بر مهارتهای زبانی و بیان خلاق به مقدار خیلی زیاد تأکید دارد.