ارزیابی مدل فعالیت های یاد گیری خلاقیت محور در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان ساوه
الموضوعات :دکتر امیرحسین محمد داودی 1 , منصوره مقیمی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،آموزگار منطقه زرندیه
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, فعالیت های یادگیری, مهارت های شناختی, عاطفی, فراشناختی, مدارس ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، ارزیابی مدل فعالیتهای یادگیری خلاقیت محور در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان ساوه میباشد. این مدل بر سه بعد کلی شناختی، عاطفی و فراشناختی تکیه دارد. جامعهی آماری پژوهش، تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ساوه است، که در سال تحصیلی90 -89 مشغول به تحصیل میباشند. براساس روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای 46 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی (23نفر کنترل ،23 نفر آزمایش) انتخاب شدند. این پژوهش بهصورت شبه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. ابزار پژوهش شامل آزمون تصویری تفکر خلاق تورنس فرم B و مشاهدهی رفتار دانشآموزان بود. پایایی فرم B از راه باز آزمایی در طی دو هفته باضریب پایایی 87/0 تایید شد و پایایی مشاهده از راه میانگین گرفتن بین مشاهدهی سه نفر، با ضریب پایایی 85/0 مورد تایید قرار گرفت و روایی آنها بهوسیله متخصصین تایید شد. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف استاندارد و آزمون کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مهارتهای یادگیری بر مهارتهای شناختی، مهارتهای عاطفی و مهارتهای فراشناختی تاثیر معنیداری داشت. در نهایت تاثیرمعنیداری بین مهارتهای یادگیری وخلاقیت وجود داشت.