ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، امکان سنجی استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامیاز دیدگاه اعضای هیأت علمیمنطقهی 3 بود. تحقیق حاضر، به روش پیمایشی انجام شد. جامعهی مورد مطالعه، کلیهی اعضای هیأت علمی تمام وقت و نیمه وقت 20 واحد دانشگاهی منطقهی سه به تعداد 1523 نفر بودند که براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 نفر اعضای هیأت علمی به روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته 41 گویهای براساس مقیاس لیکرت بود که پس از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن به میزان 0.86 به اجرا درآمد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آنووا و شفه، و کالموگروف- اسمیرنف و کروسکال والیس) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین شرایط و امکانات استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی در واحدهای دانشگاهی مورد تحقیق، تفاوت معناداری وجود دارد. از طرفی تفاوت معناداری میان واحدهای دانشگاهی منطقهی 3 از نظر زمینههای کاربردی نظام آموزش ضمن خدمت مجازی وجود ندارد و عمدتاً در پاسخ دهی به سؤال دوم، آزمودنیها اتفاق نظر داشتند. در پاسخ به سؤال سوم پژوهش، پس از شناسایی موانع استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی، نتیجهگیری شد که تفاوت معناداری میان واحدهای دانشگاهی منطقهی 3 از نظر موانع استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی وجود دارد. در پاسخ به سؤال چهارم پژوهش، پس از شناسایی عوامل تسهیل کنندهی استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی نتیجهگیری شد که تفاوت معناداری میان واحدهای دانشگاهی منطقهی 3 وجود دارد.
المصادر:
Anari Nezhad, A; Mazroughi, R. (2006). The Using ICT in in-service
training in elementary education teachers: New
approach.//www.civilica.com/Paper-CONF003-
CONF003_002.html
Arabmazar Yazdi, M; Azadmanesh, N. (2003). Adult’s electronic
education: Costs & Benefits. Tehran: Farhang Sarey Salmand.
Aydin, Beling; Y, Volkan, T. (2006). Building a Synchronous Virtual
Classroom in a Distance English Language Teacher Training
(DELTT) Program in Turkey. Turkish Online Journal of Distance
Education-TOJDE April 2006 ISSN 1302-6488 Volume: 7
Number: 2 Article: 1. P 9-20.
Beheshti University. (2009). http://www.ivbs.ir/_layouts/login.asp
Bueno, C. Ruiz; O. Mas Torello, E. Fernandez Lafuente, P. Jurado de
los Santos, A. Navio Gamez, J.M. Sanahuja Gavalday J.Tejada
Fernandez. (2006). Collaborative work in a virtual environment in
higher education: an experience on Teacher Training courses.
Current Developments in Technology-Assisted Education.
Barcelona. P 1427-1431.
Delavar, Ali. (2009). Probability and applied statistics in psychology
& educational sciences. Tehran: Roshd.
Dias. P, Gomes. M. J, Dias. A. A. (2005). In-service training: elearning
as a new and promising approach. Interactive educational
multimedia. Number 11. October 2005. P 89-
103.http://www.ub.es/multimedia/iem
Dodero. G, D. Ratcheva, E. Stefanova, M. Miranowicz, C. Vertan, V.
Musankovene. (2007). The virtual training center: a support tool
for teacher’s community. Technology-enhanced learning. Bci 2007,
Sofia, Bulgaria.
Fathi Vajargah, Kourosh. (2005). In-service training for staff. Tehran:
Samt.
Finland government. (2004). E-learning in Higher Education in
Finland. Institutional environment guideline descriptions of
national environments. ELene-TT WP3 Institutional Environment–
FINLAND, FVU.
http://www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2005/Universities%20200
4.pdf
Ghaffarian, Sahar. (2009). Virtual education, Challenges & Solvents.
Section of studies & manpower education. IAU Falavarjan Branch.
Hatami, H. (2009). Evaluation of efficiency in-service training of
manpower studies section in promotion management, faculties &
staff IAU. Quarterly Journal of New Approach in Educational
Management. IAU Marvdasht Branch. Vol. 2, No. 5, p 77-100.
Hussain, I. (2007). A study of students attitude towards virtual
education in Pakistan. Turkish online journal of distance educationTOJDE.
April 2007, ISSN 1302-6488, Volume: 8, Number: 2
article 6. P 69-79.
Islamic Azad University, Rasht Branch. (2008). The calendar of shortterm
education. Rasht: IAU Publication.
Jamshidian, M; Rezaei, A. (1998). In-service training & Manpower
efficiency.http://research.ui.ac.ir/mainpage/03magallat/0majaleh_e
nsani/M.Gamshidiyan_A.Rezaei.pdf
Kettunen, J. (2005). Implementation of strategies in continuing
education. International journal of educational management. Vole
19. No 3. 207-217. www.emeraldinsight.com/0951-354x.htm
Kineo open source. (2009). Virtual classrooms: an overview.
http://www.dimdim.com/products/dimdim integrations.html
Martines, Erland. J. (1997). The feasibility of the use of
telecommunicated courses in latin American universities. Doctorate
thesis, Missouri-Rolla University.
Mirbaha, F. (2004). Virtual universities. Tehran: ICT center.
Nasiri, F; Fathi Vajargah, K. (2005). Feasibility study of
establishment of virtual in-service training system in ministry of
education. Quarterly Journal of Educational Innovations. Vol. 4,
No. 11, p 105-123.
Park, Byungho. (2003). Faculty Adoption and Utilization of WebAssisted
Instruction (WAI) in Higher Education: Structural
Equation Modeling (SEM). Unpublished Doctoral Dissertation.
Florida state university.
Raoufi, M, H, & Tarikhi Ghouchani, O. (2005). The impact in-service
education on efficiency & effectiveness in principal’s school.
http://www.aftab.ir/articles/science/c14c1226220388_e_learning_p
1.php
Rutkauskiene, D; A. Targamadze, E. Butkeviciene, and G.
Rutkauskas. (2007). Lithuanian Virtual University as a Construct
for Implementation of Lifelong Learning. From Proceeding:
Computers and Advanced Technology in education.
http://www.actapress.com/Content_Of_Proceeding.aspx?Proceedin
gID=463
Sadri Tabatabaei, M, R. (2001). Feasibility of using distance
education for mosque cultural-artistic societies’ managements.
Unpublished Master's Dissertation, Beheshti University. Tehran,
Iran.
Sarmad, Gh; Dehnavi, Z. (2007). The impact of using in-service
training methods on promotion the teaching-learning process in
IAU students. Quarterly Journal of Educational Management. IAU
Garmsar Branch. Vol. 1, No. 1, p 63-80.
Stephenson, Neil; Deborah J. Willis. (1994). Internet In-Service
Training at the University of New Mexico General Library. The
Reference Librarian, Volume 19, Issue 41 & 42 June 1994, pages
211 – 224.
Talebzadeh, Mohsen; Husseini, Seyed Ali. (2007). Distance
education: The new approach in Iranian education. Quarterly
Journal of Educational Innovations. Vol. 6, No. 19, p 73-92.
Tavakoli, Arvin. (2008). Virtual plans in in-service training. Institute
of Iranian
futurists.http://www.ayandeh.com/page1.php?news_id=4800
Wilhelm, lance. Alan. (2003). Virtual learning from the Iowa high
school student perspective. Doctoral thesis, Iowa state university