مقدمهای برای ایجاد ساختارهای میان رشتهای در آموزش عالی
الموضوعات :
نادر شهامت
1
1 - استادیار گروه علوم تربیتی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
تاريخ الإرسال : 10 الإثنين , ربيع الأول, 1437
تاريخ التأكيد : 10 الإثنين , ربيع الأول, 1437
تاريخ الإصدار : 10 الأحد , صفر, 1437
الکلمات المفتاحية:
ساختار,
آموزش عالی,
میان رشتهای,
مدل,
ملخص المقالة :
در دهههای اخیر الگوهای سازمانی آموزش عالی بیش از گذشته توسعه یافتهاند. تنوع و تعدد در ساختارها و الگوهای سازمانی آموزش نشان دهنده گرایش اجتماعی در حوزه سیاستها، رویکردها، فرایندها و شیوههای آموزش عالی است. در این فرایند، نهادهای آموزشی و علمی جدید شکل گرفتهاند و با گسترش سازمانها و شبکههای آموزشی و علمی، انحصارگرایی دانشگاه مدرن در ارائه آموزشهای عالی به چالش افتاده است. میان رشته ای و فعالیتهای مرتبط با آن یکی از متغیرهای اصلی بشمار میروند که در چند دهه اخیر ساختارهای سازمانی آموزش عالی را با تغییر و تحول روبرو کردهاند. در این راستا دانشکدهها و دانشگاهها به شکلی فزاینده به ارائه برنامههای «میان رشتهای» به عنوان شاخص ظرفیتشان برای آماده ساختن نسلی از متفکران و متخصصان با ویژگیهای همچون: تفکر انتقادی، مشارکت، رهبری مشارکتی و پژوهش میان رشتهای میپردازند. در فرایند شکل گیری و بسط این پدیده، بنیادهای معرفتی و روشی آموزش و نوع ارتباط و تعامل میان زیرسیستمهای آموزشی به دلیل ماهیت و خصلت درونی آنها بیشتر با تغییرات و دگرگونی مواجه شدهاند. پذیرش الگوهای رفتاری آموزشهای میان رشتهای؛ آموزشی، پژوهشی، سایه، دورگه و نامرئی در درون ساختارهای سازمان یافته دانش (رشتهها) نمود و مثال این گزاره است.
المصادر:
Archibald, D. C.( 2009). Timing Is (Almost) Everything : A Campus –Wide Movement on Hold . In T . Augsburg and S. Henry (eds.), The Politics of Interdisciplinary Studies : Essays on Transformation/s in American Undergraduate Programs, Jefferson, N. C.: McFarland,.
Augsburg, T., and Henry, S. (eds.), 2009. The Politics of Interdisciplinary Studies: Essays on Transformations in American Undergraduate Programs. Jefferson, N. c.: McFarland.
Balasubramanyam .H. (2009). Interdisciplinary Learning and Teaching in Higher Education: Theory and practice.
Becher, T.(1994), The significance of disciplinary differences , Studies in Higher Education , 19 (2) , pp. 151-161.
Becher, T. and Trowler, P. (2001). Academic tribes and territories: Intellectual inquiry and the cluture of disciplines (2nd ed), Buckingham, UK: open university press.
Braxton, J., and Hargens, L. (1996), Variation among academic disciplines: Analytical framewords and research, In J. C. smart (Ed) . Higher Education : Hand book of theory and research (1-46), New York : Agathon press.
Burton, L. (2001) Interdisciplinary curriculum: Retrospect and prospect Music .Educators Journal . 87 (march), pp. 17-21.
Brubacher, J.S (1997), On the philosophy of H.E., jossey – Bass, London.
Chrysostomou, S. (2004) Interdisciplinary in the new curriculum in Greece : a foucs on music education Arts .Education policy Review . vol. 105, No, may Jane , pp.23-
Etzkowitz, H. and L. Leydesdorff, (2000), The dynamics of innovation : From national system and Mode 2 to a Triple Helix of university – industry – government relations. Research policy 29: 109- 123.
Fakten, Fragen, Der (1998) Minister fur wissenchaft und Forschung des Landes Nordrhein– Westfalen (H g.): Hochschule, Thesen: Dusseldorf.
Gaff , J erry G. (1997). Tensions between tradition and Innovation Gaff and Ratcliff, Handbook.
Ghnassia, V, J. And Marcia, B .S. (2002). Interdisciplinary and the public sphere, The Journal of General Education, V. 5 , No . 3, 2002, pp. 153 – 172.
Gibbons , M. (1994). The New production of Knowledge : The Dynamics of Science and Research in Societies . Sage publications Ltd., London.
Holley, K. A. 2009. Understanding Interdisciplinary Challenges and Opportunities in Higher Education. ASHE Higher. Education Report, vol. 35, No. 2. San Francisco: Jossey Bass,.
Klein, J. T. (2010), Creating interdisciplinary campus cultures: a model for strength and sustainability, Jossey – Bass publication. San Francisco.
Klein, J. T., and Newell, W. H., 1997. Advancing Interdisciplinary Studies. In J. G Gaff and J. L. Ratcliff (eds.), Handbook of the Undergraduate Curriculum: A Comprehensive Guide to purposes, Structures, Practices, and Change. San Francisco: Jossey – Bass.
Nicole . R,C (2008). Enseignment universitaire et Interdisciplinarite : un cadre pour analyser , agir et evaluer.
Minnich, E. ( 1995). Liberal Learning and the Arts of connection for the New Academy,Washington, D. c: Association of American colleges and universities.
Mitchman, c. (2003) toward an STS Experiment with . Interdisciplinary, Bulletin of science, Technology, society, 23(6), 473-478.
Mehr Mohammadi, M. (2008), "An Analysis of the policy of decentralization of curricula in higher education in Iran: necessities and opportunities,"Iranian Journal of Higher Education, First Year, Issue 3.(in Persian).
Schneider, c. G and Robert S. (1998). Contemporary understandings of Liberal Education, WASHINGTON, D. C.: Association oF American colleges and universities.
Sowell. E .J. (1996) Curriculum: Integration Introduction, New Jersey: Engliwood Clifts.
Thelin, j. (2004). A history of American higher education. Baltimore: johns Hopkins University Press.
Wang, G (2000). Introduction In A. Goonasekera and J. Seraes , The new Communication Landscape, London: Routledge.