تحلیل مسیر روابط لنگرهای مسیر شغلی با عملکرد مدیران
الموضوعات :حسین غلامی 1 , پیمان یارمحمدزاده 2
1 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
الکلمات المفتاحية: عملکرد مدیران, لنگرهای مسیر شغلی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی روابط بین لنگرهای مسیر شغلی با عملکرد و تحلیل مسیر این روابط در بین مدیران مدارس شهر سنندج در سال تحصیلی 92-91 بوده است. این پژوهش به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری عبارت بود از کلیه مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهر سنندج. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد و تعداد 133 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد لنگرهای مسیر شغلی شاین و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران بود. پایایی این پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرانباخ به ترتیب 82/0 و 91/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Amos، از روش همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین لنگرهای مسیر شغلی و عملکرد مدیران و از تحلیل مسیر برای تعیین اثرات مستقیم و غیر مستقیم لنگرها بر روی عملکرد مدیران استفاده شد. نتایج نشان داد که روابط معنیدار ضعیف و متوسطی میان لنگرهای فنی- کارکردی، شایستگی مدیریتی، امنیت- ثبات، استقلال- خودمختاری، خلاقیت کارآفرینی و چالشهای محض با عملکرد مدیران وجود دارد. همچنین لنگرهای استقلال- خودمختاری(98/0=β)، خلاقیت کارآفرینی(68/0=β) و امنیت- ثبات (40/0=β) تأثیر مستقیمی بر روی عملکرد مدیران مدارس دارند.
Allagheband, Ali. (2009). Preliminaries of Educational Management. Tehran: Ravvan. (In Persian).
Ammirtash, Ali Mohhamad, Mozzaffari, Seyed Ammir Ahmad, Mehri, Kazzem and Gennani, Hammid. (2011). Comparison the organizational commitment and Career Anchors between faculty members of Physical Education and Non-Physical Education in Islamic Azad Universitys of Iran. Meta Side Management, 5(17), 111-130. (In Persian).
Baker, W. E. (1978). Certain dimension of job content and their relationship to job satisfaction. Published DPS, Pace University.
Bester, C.L. and Mouton. T. (2006). Differences Regarding Jop Satisfaction and Jop Involvement of Psychologists with Different Dominant Career Anchors. Journal of Management Development, 29(3), 50- 55.
Bohairani, Abbas. (2009). The relationship between organizational culture and performance of High school administrators of Tehran from the perspective of Teachers. M.A Thesis, Shahhid Behheshti University. (In Persian).
Cochran, W. G. (1977). Sampling Techniques. (3th Ed). New York: John Wiley & Sons, Inc.
Fathi Vaggargah, Zahra. (2000). Investigating the Strategic management problems in the field of education of Exceptional Children. Research Project, Research Deputy of Exceptional Organization of Iran. (In Persian).
Feghhi Farrahmand, N. (2002). Actively Management of the Organization. Tabriz: Foruzesh. (In Persian).
Fireston, W.A. (1996). '' Image of teaching and proposed for reform: A comparison of ideas from cognitive and organizational research''. Educational Administration Quarterly, 32, pp. 229- 235.
Garcia, P. (2004). "effects job security on employess treatment".journal Academy of management, 32, 261-271.
Ghalavandi, H., Rajjaeepor, S., Molavi, H. and Sharif, S. M. (2010). The relationship between quality of work life and career anchors with organizational performance of faculty members in Tabriz, Ardabil and Orumieh university. Psychology of Tabriz University, 5(19), pp. 107-134. (In Persian).
Ghasemi, V. (2010). Structural Equation Modeling in Social Research using Amos Graphics. Tehran: Jameshenasan. (In Persian).
Kharazian, Zohre. (2007). The Relationship between Quality of Work Life and Performance of Women Managers in Tehran Girls High Schoo. M.A Thesis, Tehran University. (In Persian).
Klapwijk, R and Rommes, E. (2009). Career anchors revisited: Implications for career development in the 21st century. Academic Journal, 10( 4), pp. 1- 90.
Mahdiun, Roh Allah. (2008). The Relationship between Organizational Citizenship Behavior of Administrator and their Performance in Boys High School in the City of Karaj. M.A Thesis, Tehran University. (In Persian).
Melissa, H. (2008). Relationship of job security with function of employees.journal of organizational Behavior,32, 323-334.
Moghimi, S. M. (2008). Organization and Management: Research approach.Tehran: Termeh. (In Persian).
Musakhani, M., Hamidi, N. and Najafi, Z. (2010). Prioritize the Factors Affecting on Performance of the Managers of Education using Multiple Decision Techniques (Hierarchical Analysis and Linear Allocation Breda).Educational Innovations,9(34), pp.127-156.(In Persian).
Rezaeian, A. (1993). career management. Knowledg of management, 23, 58-68. (In Persian).
Robbins, E. P. (2001). Organizational Behavior (concepts, theories and applications). (translated by Parsaeian, Ali and Errabi, Saied Mohhamad). Tehran: Office of Cultural Research.
Hoon Tan, H. and Choo Quek, B. (2001). An Exploratory Study on the Career Anchors of Educators in Singapore. The Journal of Psychology,135 (5), 527-545.
Schein, E. H. (2006). Career Anchors Self Asessment. Copyright by Johnwiley & Sons, Inc. Printed in the United of America, 3th.E.d.
Schein, E. H. (1996). Career Anchors Revisited Implications for career development in the 21st century, Academy of Management Executive, 10( 40), pp. 80- 88.
Shahrzad, S. Z. and Allavi, S. B. (2010). Career orientation and Internal reference of software programmers. Journal of Management Sciences in Iran, 4(16), 55-84.
Zakerfard, M., Orizi Samani, H. R. and Nouri, A. (2008). Relationship between Career Anchors and organizational performance in series of male and female employees in research and development departments of industrial enterprises. Proceedings of the First Biennial Congress of Industrial and Organizational Psychology. Esfahan Univercity, pp. 59-60. (In Persian).