ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان اجرای ویژگیهای سازمان بوروکراسی و تمایلات دیوانسالارانهی مدیران مدارس شهر تهران بوده است. روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف، تحقیق کاربردی و از لحاظ نحوهی گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی مقطعی میباشد. جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیهی مدیران مدارس مقطع راهنمایی و دبیرستان پسرانهی شهر تهران بوده که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 154 نفر بهعنوان گروه نمونه انتخاب و دادههای مورد نیاز بهوسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته جمعآوری گردید. روایی ابزار مورد استفاده، با استفاده از روایی محتوا و نظر متخصصین و پایابی ابزار نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمده است. نتایج تحلیل دادههای جمعآوری شده، حاکی از آن است که ویژگیهای سازمان بوروکراسی در حد متوسط اجرا میشود و میزان تمایلات دیوان-سالارانهی مدیران در حد زیاد میباشد و بین ویژگیهای شخصی مدیران(سن، سابقهی کاری، سابقهی مدیریت و ... ) با تمایلات دیوانسالارانه رابطهی معنیداری وجود ندارد. از نتایج این تحقیق میتوان در اصلاح و بهبود ساختار سازمانی نظام آموزشی استفاده کرد.
المصادر:
Adler, P.S.& Borys, B.(1996). Two types of bureaucracy: Enabling and
coercive, Administrative Science Quarterly, Vol. 41, pp.61–89.
Alageband, A. (2005). Basic educational management. Tehran: Ravan
press.
Alageband, A. (2008). Theoretical foundations and principles
of educational management. Tehran: Ravan press.
Alimardani, M.; Ghahramani, M.; Abolgasemi, M. (2010). Survey the
relationship between organizational structure and organizational
entrepreneurship(Shahid Beheshti University), Quarterly Journal of
new approaches in educational administration, 1, 129-142.
Appelbaum, E.& Batt, R. (1994). The New American Workplace:
Transforming Work Systems in the United States. ILR Press, Ithaca,
NY.
Barati Marmarani, A.; Torani, S.; Zahiri, M. (2006). Designing
organization structure of Entrepreneurship centers at the country
medical Universities, Health Management Journal, 50, 23-41.
Blau, P.M. (1996). Bureaucracy in modern society. New York: Random
House.
Bothe, J. (2001). School Bureaucracy and Student Performance at the
local level. Public Administration review,61.
Conger, J.A.& Kanungo, R.N. (1988). The empowerment process:
Integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13,
471–482.
Daneshfard, K. (2007). Relationship between Bourocracy Model and
Universities Health management. Modern thought in educational
sciences, 54, 41-86.
Faraji Armaki, A. (1998). Cultural barriers of using Max Weber's
theory of bureaucracy in Iraneducationaladministration with using Tehr
an's educational principals viewpoints in the academic year 77-78.
Master Degree Dissertation, Tehran University.
Farbodi, Y. (1989). Recognition of Social disease of bureaucracy.
Management Knowledge, 4. 62-70.
Gholshan, M. R. (1986). Disease of bureaucracy. Research journal, 1, 15-
22.
Gizir, S. & H. Simsek (2005). Communication in an academic
context. Higher Education, 50: 197-221.
Hall, R.(1987).Organizational structures, processes, and outcomes,
Fourth edition, Prentice-Hall, Inc.
Irannazad Parizi, M. & Sasan Gohar, P. (1994). Organization and
management: from theory to practice. Tehran: Iran Banking press.
Kia, M. (1994). Management theories and organization models. Tehran:
Governmental management training center.
Kordnaeij, A.; Ahmadpour Darbani, M. ; Shams, S. (2005). Designing
the center's organizational structure and entrepreneurship centers in
the country. Human Sciences MODARES, 2, 119-153.
Naderi, R. (1998). Evaluation of principal's bureaucratic tendencies and
professional trends of teachers and their relationship with Saggez
schools effectiveness in the academic year 76-75. Unpublished Master
degree dissertation, Tehran university.
Naeli, A. (translator). (1991). Educational management and
organizational behavior, By Mark Hansen. Ahvaz: Shahid Chamran
University press.
Nelson, D.L & Campbell Quick(2008). Organization behavior, 5th
edition, Thomson, South Western.
Safi, A. (1987). Bureaucracy theory and It's implication on education
organization. Education Journal. 3, 7-17.
Sarmad, Z.; Bazargan, A. & Hejazi, E. (2003). Research methods in
educational sciences. Tehran: Agah Press.
Shirazi, A. (1993). Educational management. Mashhad: Academic jihad
press.
Song, Y. (2008). Bureaucracy versus high performance: Work
reorganization in the 1990s, The Journal of Socio- Economics, 37, pp.
1825–1845, Available at: www.elsevier.com/locate/econbase
Stefen, R. (2008). Does bureaucracy kill individual initiative? The impact
of structure on organizational citizenship behavior in the hospitality
industry. International Journal of Hospitality Management, 27, pp.179–
186. Available at: www.elsevier.com/locate/ijhosman.
Wagoner, R; Metcalfe, S & Olaore,I(2005).Physical reality and academic
quality :part –time faculty and the challenge to organizational culture at
community college ,community collegian. Journal of research and
practice, the university of Arizona, USA, 29, P.25-44.