الگوی روابط بین قابلیت یادگیری سازمانی و هوش سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه
الموضوعات :
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، باشگاه پژوهشگران جوان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش سازمانی, یادگیری سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, کارکنان دانشگاه,
ملخص المقالة :
این پژوهش به بررسی «الگوی روابط بین قابلیت یادگیری سازمانی و هوش سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)» پرداخته است. روش پژوهش همبستگی علّی مدل معادلات ساختاری است. جامعه مورد مطالعه، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) به تعداد 321 نفر بودند که با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان (1970) تعداد 176 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامههای قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007)، هوش سازمانی آلبرخت (2003) و رفتار شهروندی سازمانی کرنودل (2007) بودند. نتایج پژوهش نشان داد بین قابلیت یادگیری سازمانی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی و همچنین بین هوش سازمانی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. نتایج مدلسازی معادله ساختاری نشان داد که قابلیت یادگیری سازمانی بر هوش سازمانی اثر مستقیم و بر رفتار شهروندی سازمانی اثر غیر مستقیم داشته است.