بررسی شاخصهای ارزشیابی عملکرد مدیران شهر اصفهان از دیدگاه مدیران و معلمان
الموضوعات :اعظم بهرامی 1 , غلامرضا احمدی 2 , زهره سعادتمند 3 , زهره عباسی 4
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان
2 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، گروه علوم تربیتی، خوراسگان، اصفهان
3 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، گروه علوم تربیتی، خوراسگان، اصفهان
4 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، مدرس مراکز آموزش عالی
الکلمات المفتاحية: مدیریت آموزشی, ارزشیابی, شاخصهای ارزشیابی, مهارتهای اداری مالی, مهارتهای مدیریتی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی نظام ارزشیابی مدیران مدارس از دید مدیران و معلمان با تاکید بر مهارتهای مدیریتی و فرا مدیریتی، اداری و مالی در شهر اصفهان با روش توصیفی و پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مدیران و معلمان نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان (13625 نفر) تشکیل دادند. نمونه مورد نظر در این پژوهش120 نفر از معلمان،60 نفر از مدیران بودند که به صورت خوشهای از مناطق 5 گانه آموزشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ارزشیابی فعلی، حاوی 18 پرسش که بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت طرح ریزی گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که اعتبار پرسشنامه مدیران87/0و معلمان94/0 برآورد گردید. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین، درصد فرآوانی و انحراف معیار) و در سطح استنباطی (آزمون t در یک گروه، آزمون تحلیل واریانس و تحلیل عاملی) مورد بررسی واقع شد. یافتهها نشان داد میزان توجه به توان مدیر در مهارتهای اداری و مالی، مدیریتی و فرامدیریتی در فرم ارزشیابی بیش از سطح متوسط بوده است. همچنین مقایسه نظرات مدیران و معلمان بر حسب اطلاعات جمعیت شناختی که براساس آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) صورت گرفت نشان داد که بین دیدگاه مدیران و معلمان در رابطه با فرم ارزشیابی تفاوت معنادار وجود ندارد.