مقایسه ی تاثیر داستان های فلسفی ایرانی، غیرایرانی و داستان های عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه ی اول ابتدایی
الموضوعات :
فرشید قاسمی
1
,
زهرا زارع
2
,
شهربانو حقیقت
3
1 - دکترای برنامه ریزی درسی ،اداره کل آموزش و پرورش فارس
2 - کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
3 - دکترای تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش،مرکز تربیت معلم شهید باهنر شیراز
الکلمات المفتاحية: تفکر فلسفی کودک, داستانهای فلسفی, داستانهای عادی, رشد تفکر فلسفی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر داستانهای فلسفی ایرانی، غیرایرانی و داستانهای عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی شهر شیراز اجرا شده است. در این پژوهش از روش تحقیق نیمه-آزمایشی استفاده شده است، با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای 54 دانشآموز پسر و 41 دانشآموز دختر از ناحیه یک آموزش وپرورش شیراز انتخاب و در گروههای داستانهای فلسفی ایرانی، غیرایرانی و داستانهای عادی، با توجه به جنسیت تقسیم شدند(6گروه). ابتدا پیش آزمون تفکر فلسفی فیلیپ کم روی گروهها اجرا شد، سپس گروهها به مدت 10 هفته تحت آموزشهای لازم قرار گرفتند و در انتها پس آزمون بر روی آنها اجرا شد. نتایج حاصل از این تحقیق با استفاده از روش نمره-ی افزوده، آزمونt، تحلیل واریانس و آزمون تعاقبی شفه نشان داد که فرضیهی اول پژوهش مبنی بر تاثیر داستانهای فلسفی ایرانی بر رشد تفکر فلسفی دانشآموزان اول ابتدایی تایید شد (07/2 = t ، 04/0 P)، فرضیهی دوم پژوهش مبنی بر تاثیر داستانهای فلسفه غیرایرانی بر رشد تفکر فلسفی دانشآموزان پایه اول تایید نشد. نتایج فرضیهی سوم نشان داد که دانشآموزانی که با کتابهای فلسفی ایرانی آموزش دیدهاند، نسبت به دانشآموزانی که کتابهای فلسفی غیرایرانی یا عادی را مورد استفاده قرار داده، از میانگین بالاتری در تفکر فلسفی برخوردارند. فرضیه چهارم پژوهش، میانگین بالاتر تفکر فلسفی پسران را در مقایسه با دختران در داستانهای فلسفی ایرانی نشان داد و بالاخره در فرضیهی آخر، تفاوت معنیداری بین پسران و دختران که داستانهای غیرایرانی را استفاده کرده بودند، دیده نشد.