تاثیر پیشسازماندهنده ی مقایسهای بر پیشرفت درس ریاضی اول دبیرستان
الموضوعات :ابوالفضل عرفانی نژاد 1 , معصومه خجسته 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ـ دبیر آموزش و پرورش قم
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد ریاضی محض، دبیر ریاضی ناحیه 1 قم
الکلمات المفتاحية: پیش سازمان دهنده, پیش سازمان دهنده مقایسهای, پیشرفت تحصیلی, ریاضی اول دبیرستان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، تأثیر پیشسازماندهنده مقایسهای بر پیشرفت درس ریاضی اول دبیرستان بوده است. برای این منظور نمونهای به حجم 63 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانهای ناحیه 1 شهر قم در سال تحصیلی 89-88 به صورت تصادفی در قالب 2 کلاس انتخاب شدند، که روش نمونه گیری خوشهای بوده و نوع طرح پژوهش نیمه تجربی است، که حجم نمونه بهوسیله فرمول کوکران 63 دانشآموز برآورد گردید، که در دو گروه کنترل (31 نفر) گروه آزمایش (32 نفر) تقسیم شدند، ابتدا گروهها از نظر بهره هوش در پیشرفت درس ریاضی همسان سازی شدند. از 2 گروه، پیش آزمون که پرسشهای هماهنگ محقق ساخته بود، گرفته شد. که تفاوت معنیداری وجود نداشت. برای سنجش تأثیر متغیر وابسته، طرح درس بر اساس پیشسازماندهنده مقایسهای، برای آموزش گروه آزمایش، برای 8 جلسه تدریس90 دقیقهای ریاضی اول تدوین شد. و گروه کنترل به شیوه سنتی و معمولی تدریس گردید. سپس از هر دو گروه پسآزمون (بهوسیله آزمون محقق ساخته) گرفته شد. نتایج استخراج شده از نرمافزار Spssو t-test نشان داد، بین عملکرد دو گروه در سطح کمتر از 05/0 تفاوت معنیداری وجود دارد، یعنی تدریس به روش پیش سازمان دهنده مقایسهای در پیشرفت درس ریاضی اول دبیرستان تاثیر زیاد داشته است.