بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استان تهران
الموضوعات :
زینب مؤذن
1
(کارشناسی ارشد رشته آموزش کشاورزی،دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی)
حمید موحد محمدی
2
(دانشیار دانشگاه تهران)
احمد رضوانفر
3
(دانشیار دانشگاه تهران)
مهدیه السادات میرترابی
4
(کارشناسی ارشد رشته ترویج کشاورزی،دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران)
الکلمات المفتاحية: عملکرد شغلی, آموزشگران, هنرستانهای کشاورزی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استان تهران انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. افراد تحت پژوهش آن شامل آموزشگران (تخصصی، عمومی) هنرستانهای کشاورزی استان تهران بود (91=N) که با استفاده از نمونهگیری تصادفی با انتساب متناسب و آمارهی کوکران 49 نفر از آنان به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند و پرسشنامهها متناسب با تعداد آموزشگران هنرستانهای کشاورزی توزیع شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن براساس نظر پنج نفر از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و تربیت مدرس تأیید و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به تفکیک مؤلفههای تحقیق 94/0 - 82/0 محاسبه گردید. نتایج حاکی از آن است که عملکرد شغلی 75 درصد از آموزشگران متوسط و بالا بود. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که بین مهارت حرفهای، رضایت شغلی و ویژگیهای حرفهای آموزشگران با میزان عملکرد شغلی آنان رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد (p<0.01) در حالی که بین سن و عملکرد شغلی آموزشگران رابطهی منفی و معنیداری دیده شده است (p<0.05). یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون مبین آن است که متغیرهای میزان ویژگیهای حرفهای، رضایت شغلی و مهارت حرفهای آموزشگران تبیین کنندهی 3/81 درصد از تغییرات متغیر وابستهی تحقیق میباشند. بنابراین، بهبود مهارتها و ویژگیهای حرفهای آموزشگران و فراهم نمودن شرایط لازم به منظور افزایش رضایت شغلی آنها از عوامل تأثیرگذار در ارتقای سطح عملکرد شغلی آنها و به تبع آن، بهبود فرآیند یادگیری فراگیران است.