تاثیر مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر خودکارآمدی، باورهای ناکارآمد حرفهای و باور به مهارتهای دانش آموزان
الموضوعات :داریوش جلالی 1 , اصغر آقایی 2 , فرحناز نظری 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران
3 - کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: مشاوره شغلی, روش یادگیری کرومبولتز, خودکارآمدی, باورهای نا کارآمد حرفهای, باور به مهارتها,
ملخص المقالة :
این پژوهش، با هدف بررسی تاثیر مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر خودکارآمدی، باورهای ناکارآمد حرفهای و باور به مهارتهای دانشآموزان سال اول دبیرستان به مرحله اجرا درآمد. روش پژوهش، روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون همراه با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان سال اول دبیرستان در استان چهار محال و بختیاری در سال تحصیلی90-89 با حجم نمونه34120 نفر بودند که به صورت تصادفی چندمرحلهای از بین آنها تعداد64 دانشآموز دختر و پسر انتخاب و در2 گروه آزمایش (32=n) و کنترل (32=n) گمارده شدند. هر دو گروه آزمایش و کنترل طی سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری3 ماهه پرسشنامههای خودکارآمدی، باورهای ناکارآمد حرفهای و باور به مهارتها را تکمیل کردند. ضمناً گروه آزمایش طی 9 جلسهی 90 دقیقهای مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز را دریافت کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد، ارائه مشاوره شغلی به روش یادگیری کرومبولتز در مقایسه با گروه کنترل موجب افزایش میانگین نمرات خودکارآمدی و کاهش میانگین نمرات باورهای ناکارآمد حرفهای شده است (01/0P <). همچنین از بین 6 حیطه باور به مهارتها نیز حیطههای واقعگرا و جستجوگر در اثر ارائه مشاوره شغلی تفاوت معنادار پیدا کردند (05/0P <). در ضمن، نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که پس از گذشت 3 ماه، تاثیر مشاوره شغلی گروهی بر بهبود میانگین نمرات خودکارآمدی و باورهای ناکارآمد حرفهای پایدار بوده است (01/0P <).