رابطه کمالگرایی، جهتگزینی هدف و عملکرد تحصیلی با فرسودگی تحصیلی
الموضوعات :عادل زاهد بابلان 1 , روشنک پوربهرام 2 , سمیرا رحمانی جوانمرد 3
1 - دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
2 - کارشناسی ارشد روان شناسی
3 - کارشناسی ارشد روان شناسی، مدرس دانشگاه پیام نور الشتر
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, کمالگرایی, جهتگزینی هدف, عملکرد تحصیلی, فرسودگی تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه کمالگرایی، جهتگزینی هدف و عملکرد تحصیلی با فرسودگی تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری، دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1390 به تعداد 8000 نفر بود. از میان این تعداد نمونهای به حجم110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی برسو، کمالگرایی تری– شورت و جهتگزینی هدف پیشرفت الیوت و مک گریگوری جمعآوری شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان میدهد کمالگرایی، جهتگزینی هدف تسلط و عملکرد تحصیلی پیشبین معنیدار فرسودگی تحصیلی است. عملکرد تحصیلی، جهتگزینی هدف تسلط و کمالگرایی مثبت به طور منفی و معنیدار و کمالگرایی منفی به طور مثبت معنیدار پیشبین فرسودگی تحصیلی است.