ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت با استفاده از نظریهی هرزبرگ از دو جنبهی انگیزشی و بهداشتی در مورد تمامی اعضای هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت به اجرا درآمد. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. نظر به تعداد محدود اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد مطالعه (184 نفر)، همهی افراد تحت پوشش قرار گرفتند و نمونه گیری صورت نگرفت. از این تعداد 145 نفر به تکمیل پرسشنامههای دریافتی مبادرت کردند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامهی توصیف رضایت شغلی ویسوکی وکروم (JDI) با تأکید بر ابعاد کار، سرپرستان، همکاران، ارتقاء و پرداختها استفاده شد. در تأمین اعتبار محتوایی این پرسشنامه ضمن انطباق محتوای آن با شاخصهای مورد نظر هرزبرگ در مقولهی رضایت شغلی در ابعاد مورد مطالعه و استفاده از منابع (اعم از کتاب و گزارشهای پژوهشی) موجود، از دیدگاههای 9 نفر از اساتید حوزهی مدیریت آموزشی استفاده شد. پایایی ابزار مورد استفاده با کاربرد ضریب پایایی آلفای کرونباخ برای هر یک از ابعاد کار (90/0)؛ سرپرستان (95/0)؛ همکاران (94/0)؛ ارتقاء (93/0) و پرداخت (89/0) و برای کل پرسشنامه (96/0) برآورد گردید. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی و استنباطی آزمون مربع تی، هات لینگز و آزمون تی برای گروههای مستقل جهت مقایسههای دو گروهی استفاده شد. نتایج بدست آمده بیانگر آنند که دو عامل مفید و ارزشمند بودن کار و محترمانه بودن و دو عامل احساس موفقیت و نیازمند به خلاقیت در بعد انگیزش به ترتیب بالاترین و پایین ترین مقدار رضایت اعضای هیئت علمی را به خود اختصاص داده اند. در مقوله عوامل بهداشتی بیشترین رضایت به خوب بودن و شیفته کار بودن و پایینترین رضایت به مناسب بودن شرایط و پیچیدگی کار تعلق گرفته است. در مقایسهی رضایت شغلی دو گروه زن و مرد در پنج عامل کار، مدیریت، همکاران، ارتقاء و پرداخت، مردان از رضایت بیشتری نسبت به زنان برخوردار بوده اند. این نتایج در سطح (P<.05) معنادار بودند.
المصادر:
Alaghe Band, A. (2003). Theoretical Foundations and Principles of
Educational Management, Psychology Press, Tehran.
Arasteh, H. R. ( 1993). Job satisfaction of faculty educated abroad in Iran,
Research and Planning in Higher Education, No. 27 and 28.
Bailey, J. G. (1994). Influences on researchers commitment Higher
education management ,6(2).
Dailey, A. L, Jeffress, C. (1983). Burnout Prevention and intervention :
Rationale andinstitutional strategies ,Journal of the college university personnal
association , 34 (1).
Davis, K and Storm, M. (1992). Human behavior at work, translated by
Mohammad Ali Toosi, Tehran: State Management Training Center.
Diener, T. (1984). " CollegFaculty & jib Satisfaction " paper presented at the
American Educational Research Association (New Orleans , La , April 23-
27(1984) , ED , 248820.
Dua, J.K. (1994). "Job Stressors and their effects on physical health , and job
satisfaction in a university Journal of educational Administration.
Fien, M. (1974): Job Enrichment: A Reevaluation sloan management
Review, n. 15. Spring.
Foster, L.L. (1976). The relationship Between University Faculty satisfaction
with reward and attitudes toward collective bargaining ; Doctoral dissertation,
university of Wisconsin – Madison.
Gappa, J.M. (2000). "The new faculty majority: somewhat satisfied but not
eligible for tenure " New directions for institutional research, 27, 1.
Herzberg, F, Mausner, & Synderman, B. (1959). the Motivation to work,
New York: Wiley.
Hrsy, P., and Blanchard, K. (1997). Organizational behavior management,
translation Kabiri Ghasem, Tehran: University of Jihad.
Kerlin, s.p and dunlap, D. M. (1993). For Richer, For poorer: Faculty Morale
in periods of austerity and Retenchment, Journal of Higher education, 6 a(3).
Lacy, F. J.; & Sheehan, B. A. (1997). "job satisfaction among academic staff
an international perspective " Higher education , 27(2).
Locke, E, A: and other S. ( 1983). Job satisfaction: andRole clarity among
university and college faculty, Review of Higher edueation. 6 (4).
Mallam, U.A. (1994). "National research study on factors influencing
faculty turnover at selected Nigerian colleges of technology / polytechnics "
Higher Education , 27(2).
Oshaghemi, T . (1996) " Job satisfaction on UK academics " Educational
management and administration ;24 (4).
Seldin, P. (1987). "Research findings on causes of academic stress" New
directions for teaching and learning, n. 29.
Robbins, S, P. (1996). Organizational behavior, translated by Mohammad
Ali Parsayyan and Araby, Tehran: Institute for Trade Studies and Research
(Volume I).
Spuck, D.W. (1974). " Reward structures in public schools ", Education
administration quality ,10(1).
Taylor, J.c. & white, V.J. (1991). "Faculty attitudes towards teaching in
the distance education mode; an exploratory investigation ", Research in
distance education, 3(3).
Toosi, MR,. & Saebi, Susan. (2002). Public Personnel Management and
Human Resources, Public Administration Training Centre, Tehran.
Zandi Pour-e-T.&, Yadegary, H. (2007). The Source of job control and
job satisfaction in employees over the University of Al-Zahra, quarterly
Journal of psychological studies, Second Year, No. 43.