بررسی مقایسه ای رابطه بین کیفیت زندگی با عزت نفس، کانون کنترل، استرس و سرمایه اجتماعی فرزندان شاهد و ایثارگر فارس
الموضوعات :
علیرضا قاسمی زاد
1
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون)
حسین برنجیان تبریزی
2
(مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون)
محمد رضا عابدی
3
(مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون)
ام البنین برزیده
4
(مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون)
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی, عزت نفس, استرس, کانون کنترل, سرمایه اجتماعی و فرزندان شاهد و ایثارگر,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این تحقیق بررسی سطح کیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثارگر ومقایسه ی آن با دانش آموزان عادی جامعه و هم چنین شناخت رابطه و تأثیرمتغیرهایی چون استرس، سرمایه اجتماعی، عزت نفس و کانون کنترل درکیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثارگر بود. براساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 296 دانش آموزانتخاب شد که از میان این تعداد 248 دانش آموز عادی و 46 دانش آموزشاهد وایثارگر از بین دبیرستان های شیراز، کازرون و مرودشت بودند. از روش های آلفای کرانباخ برای پایایی و تحلیل ماده و نظر متخصصان برای محاسبه روایی پرسشنامه های پژوهش استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که میزان کیفیت زندگی دانش آموزان خانواد ههای شهدا و ایثارگردرحد متوسط قراردارد؛ یعنی 15 درصد / 62 درصداین افراد از کیفیت زندگی متوسطی برخوردارهستند و تنها 6 / حدود 2 ازکیفیت زندگی پایینی برخوردارهستند. آزمون تی برای گروه های مستقل نشان داد بین کیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شهدا وایثارگر و دانش آموزان عادی تفاوت معنی داری وجود ندارد .ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای کیفیت زندگی، عزت نفس، کانون کنترل و سرمایه اجتماعی همبستگی مثبت و معنی دار؛ و بین متغیرهای کیفیت زندگی واسترس و کمتر معنی دار بودند. p< / رابطه منفی و معنی دار وجود دارد.همگی این روابط در سطح 05 رگرسیون چند متغیره نشان داد که ازمیان متغیرهای عزت نفس، کانون کنترل ، سرمایه اجتماعی واسترس، کانون کنترل با بتای ( 36 /) سهم بیشتری درمقدارکیفیت زن دگی دانش آموزان خانواده های شاهد و ایثارگردارد.یعنی در سطح اطمینان 95 درصد؛ هرمقدارکانون کنترل درونی ترباشد افراد کیفیت زندگی بالاتری دارند.