تبیین روابط چندگانه میان قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاههای منتخب اصفهان
الموضوعات :عباس رجائی آذرخوارانی 1 , سعید رجائی پور 2 , رضا هویدا 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان
2 - دانشیار مدیریت آموزش عالی، دانشگاه اصفهان
3 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: اعضای هیئت علمی, قابلیت جذب دانش, بهبود کیفیت علمی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی روابط چندگانه میان قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاههای منتخب اصفهان بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاههای اصفهان (593 نفر)، علوم پزشکی اصفهان (643 نفر) و آزاد اسلامی واحد خوراسگان (236 نفر) در سال تحصیلی 92-1391جمعاً به تعداد 1472 نفر میباشد. که با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای تصادفی متناسب با حجم، تعداد 177 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه قابلیت جذب دانش منبیوا و همکاران (2003) با 10 سؤال و پرسشنامه بهبود کیفیت علمی براساس مدل برنامه بهبود کیفیت علمی (2012) با 30 سؤال با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامهها به صورت محتوایی، صوری و سازه مورد تأیید قرار گرفت و ضرایب پایایی آنها با استفاده از میزان آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 95/0 محاسبه گردید. در این پژوهش دادهها با استفاده از نرم افزارهای آماری 16SPSS و 18Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که بین قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین بین مؤلفههای قابلیت جذب دانش (توانایی کارکنان و انگیزش کارکنان) با تمام مؤلفههای بهبود کیفیت علمی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری نشان داد که قابلیت جذب دانش تأثیر مثبت و معناداری بر بهبود کیفیت علمی دارد.
Adler, J.H. (1965). Absorptive capacity: The concept and its determinants . Washington: Brookings Institution.
Bishop, K ., D’Este, P., & Neely, A .(2011). Gaining from interactions with universities: Multiple methods for nurturing absorptive capacity. Research Policy , 40 , 30-40 .
Bogue, E. G. (1992). The evidence for quality: Strengthening the tests of academic and administrative effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass.
Cohen, M.W., & Levinthal, D.A. (1989). Innovation and learning: The two faces of R&D. Economic Journal, 99 , 569-596.
Cohen, W.M., & Levinthal, D.A. (1990). Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35(1), 128-52.
Cohen, W.M., & Levinthal, D.A. (1994). Fortune favors the prepared firm. Management Journal, 40(2), 227-248.
Duff, C. J. (2006). An examination in service-learning program at a comprehensiveuniversity through the lenses of program theory and institutional theory. Doctorate dissertation , University of Central Florida.
Ghasemi , V .(2010) . Structural equation modeling in social researches using amos graphics . Tehran : Jameeshenasan (in Persian).
Higher Learning Commission. (2003). Handbook of accreditation. Chicago: Author.
Hosseini , M ., & Hajipour , B . (2009). Investigating the relationship among intersubjectivity, absorptive capacity, innovation and flexibility : A study of Iranian pharmaceutical Firms. Management Research in Iran , 12(4) , 155-176 (in Persian).
Hovaida , R .(2007). A study of relationship between learning organization indices and academic quality improvement in public university of Isfahan province. Doctorate dissertation , University of Isfahan (in Persian).
Lane, P. J., Koka, B., & Pathak, S. (2006). The reification of absorptive capacity: A critical review and rejuvenation of the construct. Academy of Management Review, 31, 833-863.
Liao, S., Wu,C., Hu, D., & Tsui, K.(2010). Relationships between knowledge acquisition, absorptive capacity and innovation capability: An empirical study on Taiwan's financial and manufacturing industries. Journal of Information Science, 36(1), 19-35.
Minbaeva, D., Pedersen, T., Bjorkman, I., Fey, C., & Park, H. (2003). MNC knowledge transfer, subsidiary absorptive capacity and HRM. Journal of International Business Studies, 34, 586-599.
Nazri, M.N.M ., Nor, N.M ., & Daud , N.M .(2011). The relationship between students’ absorptive capacity and motivation on knowledge transfer in Malaysian community colleges. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(8) ,1217-1223.
Neefe , D.O .(2001). Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating in traditional and non-traditional (Academic Quality Improvement Project) accreditation processes . Master's dissertation , University of Wisconsin – Stout .
Nugraheni , W., Rahab , I ., & Sunarko , B . (2012). The role formal mechanism on knowledge sharing and innovation capability development process. International Review of Social Sciences and Humanities , 3(2) , 21-27 .
Rothaermel, F., & Thursby, M (2005).University–incubator firm knowledge flows: Assessing their impact on incubator firm performance . Research Policy, 34, 20-305.
Salimi , Q ., Azin , R ., pakizeh , A ., Mahdiyeh , O . (2010). Towards a knowledge management approach in the engineering educational settings: Technical & engineering college of Persian Gulf University; as Case Study . Iranian Journal of Engineering Education , 12(45), 125-136 .
Soadatmand , M . (2008). A study of the relationship between socialintelligence and capacity of absorbing knowledge in girls secondary school. Master's dissertation , Ferdowsi University of Mashhad (in Persian).
Sohrabi Yurtchi, B ., Raeesi Vanani, I ., & Shafia , S .(2010). An applied model for measuring the knowledge sharing capability ( An evaluation of Public Universities in Tehran). Information Sciences & Technology , 26 (1) , 5-28 (in Persian).
Spangehl, S. (2000). Academicqualityimprovementproject. Chicago,IL:North Central Association.
The Higher Learning Commission. (2012). Academicqualityimprovementproject (AQIP). [On-Line].Available Internet: http://www.aqip.org .
Zahra, S. A., & George, G. (2002). Absorptive capacity: A review, reconceptualization and extension. Academy of Management Review, 27(2), 185-203.