نقش کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد مدیران
الموضوعات :
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی واحد دماوند.
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, کارت امتیازی متوازن, موسسات آموزش عالی,
ملخص المقالة :
مدل کارت امتیازی متوازن [1]یا مدل ارزیابی متوازن، روشی برای تبدیل استراتژی به عمل میباشد، به بیان دیگر، این مدل روشی جهت عملیاتی ساختن آرمان، ماموریت و استراتژیهای سازمانها بوده و چشم انداز آینده شرکت حوزه اصلی بررسیهای مدل ارزیابی متوازن می باشد. کارت امتیازی متوازن صرفا نقش کنترلی نداشته است و معیارهای آن برای توصیف عملکرد گذشته بکار نمیروند بلکه این معیارها ابزاری جهت تبیین استراتژی سازمان است که با هماهنگی فعالیتها در سطوح گوناگون سازمان، دستیابی به هدف های سازمانی را امکان پذیر میسازد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد مدیران موسسات آموزش عالی شهرستان بوشهر بوده است. عملکرد مدیران مؤسسات آموزش عالی از چهار جنبه شاخصهای مالی، حفظ و بقای مشتریان، فرایندهای داخلی و فرایند رشد و یادگیری مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش 136 نفر از رئیسان، معاونان و مدیران گروههای آموزشی موسسات آموزش عالی بودهاند که 115 نفر به گونه تصادفی به عنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردهاند. دادههای بدست آمده نیز با استفاده از نرم افزار SPSS و روش آماری میانگین و ANOVA مورد تحلیل قرار گرفت. از چهار فرضیه مطرح شده، مشخص شد که استفاده از کارت امتیازی متوازن، سبب بهبود عملکرد مدیران در حفظ شاخصهای مالی سازمان، حفظ و بقاء مشتریان سازمان و فرایندهای داخلی سازمان می شود، ولی استفاده از کارت امتیازی متوازن در رشد فرایند یادگیری سازمان تأثیری نداشته است.
Ahn, H., (2001), Applying the Balanced Scorecard Concept: An Experience Report. Journal of Long Range Planning.
- Alirezaee, M. R. ( 2004), System Efficiency Using DEA and balanced scorecard, The secend of Performance Management Conference.
- Amini, M. T., (2009), Evaluation of service quality in the public sector, Period 3, No.1.
- Atashpor, H. Noorbakhsh, M. (2008), The performance evaluation using balanced pattern scores, Folad Journal, Pige 16-18,
-Blackmon, V., (2008), Strategic planning and organizational performance an investigation using the balanced scorecard in non-profit organization, Capella University.
- Blokdijk, G. ( 2008), Balanced scorecard 100 success secrets , 100 most asked questions on approach , development,management ,performance and strategy , Emereo pty Ltd .
- Cobbold, I., & Lawrie, G. (2002), The development of the balanced scorecard as a strategic management tool, presented at PMA Conference, Boston, USA.
- Creelman, J., & Makhijani, N., (2008), How heading organizations successfully implement corporate strategy with the balanced scorecard, The OTI Thought leadership Series 1, 1 – 16.
- Franke, N. (2008), measuring public service assessment and accountability to us and other, journal of planning education and research, 499-50.
- Hacan, Ch., Konopaske, R. & Bernardin, J. (2006), Predicting assessment GENTER performance with 360-degree Top-down and customer-based competency assessment, Human resourse management, VOL 45No3. Pp357-390.
- Ebne Rasool, A., & Nasrolla KHani, J.,(2004) Evaluate the performance of IT projects, Journal of educational policy, No. 149.
- Kaplan R. S., & Norton D. P., (1996), Using the balanced scorecard as a strategic management system, Harvard Business Review, January-February.
- Kaplan R. S., & Norton, D. P. (2000), Using the balanced scorecard as a strategic management system, Harvard Business Review, January-February.
- Kaplan, R., & Norton, D., (2007), Execution premium, Harvard business schools press.
- Kaplan, R. S. & David, P. N. ,(2008) , Translating Strategy in to Action: The Balanced Scorecard ; Translated by Molmasi, Ramin and Jamile Seify, First Edition, Tehran, Published by Iran’s Commercial Studies and Research Institude (in Persian).
- Longenecker, C.O., & Fink, L.S., (1989), Creative Effective Performance Appraisals, Business Horizons: 18-23.
- Michel, J.L., (1995), Performance measurement and performance management, Production Economics 41:23-35.
- Neely, A.D. & Adams, C.A. (2000), perspective on performance: the performance prism, centre for business performace, Cranfield School of management, UK.
- Rahimi, Gh. (2006), Performance measurement and continuous improvement of the organization, Scientific Journal, 2006, No. 138.
- Shokri Noshnagh, M. ( 2007) Balanced scorecard approach to performance evaluation, Monthly quality control, No. 28.
- Wongrassamee, J.E.L. & Simmons, P.D. G. (2003). Performance measurement tools: the Balanced Scorecard and the EFQM Excellence Model. Measuring Business Excellence, Vol. 7 Iss: 1, pp.14 – 29.