بررسی راهکارهای کیفیت بخشی به دوره¬های آموزش ضمن خدمت معلمان و کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان
الموضوعات :مریم افضل خانی 1 , سمیه نجابت 2
1 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گروه علوم تربیتی، گرمسار، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیرت اموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
الکلمات المفتاحية: راهکارهای کیفیت بخشی, آموزش ضمن خدمت, کارکنان و معلمان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کیفیت بخشی به دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان و معلمان اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان در سال90-1389 بوده است. پژوهش به شیوه توصیفی پیمایشی انجام شده است و به لحاظ هدف در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش، تمامی معلمان، کارکنان و کارشناسان اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان، به ترتیب مشتمل بر 1438معلم، 264 کارمند و30 نفر کارشناس بودند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 306 نفر معلم و 148 نفر کارمند برآورد گردید و نمونه گیری به روش طبقهای تصادفی انجام گرفته است. هر30 نفر کارشناس نیز به روش سرشماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دوروش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. در روش میدانی دو پرسشنامه محقق ساخته شماره (1) و (2) در مقیاس پنج درجهای لیکرت (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلیکم) تنظیم گردید، که هشت شاخص کیفیت بخشی شامل: مدل فرایند آموزش، کیفیت مدرسین، کیفیت تجهیزات آموزشی، برگزاری دورهها به صورت مجازی، برگزاری دورهها به صورت متوالی، مشارکت معلمین در برنامهریزیها و هدفگذاریها، مدیریت اجرایی دورهها و کیفیت فراگیران را مورد اندازهگیری قرار داده است. دادههای گرد آوری شده از راه نرم افزار spss و با استفاده از فرمول t تک نمونهای مورد آزمون و تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد از نظر پاسخگویان، فرایندآموزش، کیفیت مدرسین، کیفیت امکانات، کیفیت فراگیران دورههای آموزشی، برگزاری دورهها به صورت متوالی و آموزش از راه دور، مشارکت معلمان در برنامه ریزیها و هدفگذاریها و مدیریت اجرایی دورهها در بهبود کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت نقش داشته و همچنین از نظر معلمان و کارکنان، برگزاری دورهها به صورت مجازی در بهبود کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت نقشی نداشته است.