الگوی ساختاری عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با رفتارهای انحرافی دبیران شهر اصفهان
الموضوعات :محمدعلی نادی 1 , فاطمه اسلامی هرندی 2
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‎شناسی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: عدالت سازمانی, رضایت شغلی, تعهد سازمانی, رفتارهای انحرافی, معادلههای ساختاری,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف الگویابی مدل معادلههای ساختاری روابط بین عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با رفتارهای انحرافی دبیران شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش پژوهش علی- همبستگی و جامعه آماری آن تمام دبیران مرد و زن شهر اصفهان به تعداد 4604 نفر بود. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای که در آن نسبت سهمی شرکت کنندگان نیز در نظر گرفته شده بود و با استفاده از جدول کوهن 357 نفر (150 نفر مرد و 207 نفر زن ) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عدالت سازمانی (مورمن و نیهوف، 1996)، رضایت شغلی(اسمیت و همکاران، 1969)، تعهد سازمانی(آلن و مایر،1990) و رفتارهای انحرافی (بنت و رابینسون ،2000) است که روایی سازه آنها با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی هر کدام بر حسب آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 82/0، 86/0 و 76/0 بدست آمد. در راستای بررسی فرضیههای پژوهش دادههای بدست آمده برای تحلیل به صفحات دادههای خام نرم افزار بسته آماری علوم اجتماعی منتقل شد و برای برازش مدل معادلههای ساختاری از نرم افزار اموس استفاده شد. یافتههای بدست آمده از تحلیل آماری نشان داد که عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی به گونه مستقیم و غیر مستقیم بر رفتارهای انحرافی تأثیر دارند. عدالت سازمانی نیز تأثیر مستقیم و غیر مستقیم بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی دارد. نتایج مدل یابی معادله ساختاری نیز نشان داد که رضایت شغلی بیشترین تأثیر را بر رفتارهای انحرافی دارد. همچنین، مدل علی طراحی شده در پژوهش بر اساس الگوی معادلههای ساختاری برازش گردید. شاخص نیکویی برازش (GIF) 905/0، شاخص برازش تطبیقی مقصد(PGIF) 696/0 و جذر واریانس (RSMEA) 802/0 بدست آمد. بنابراین، مدل دارای برازش نسبتا خوبی بوده است. در مجموع تمام شاخص ها مدل پیشنهادی پژوهش را تأیید کردند.
- Abu Elanain, & H. M. (2010). Testing the direct and indirect relationship between Organizational justice and work outcoms in a non – western context of the UAE. Journal of management Development, 1: 5-270.
Allen, N. J. & Meyer, J.P. (1990). The measurement and antecedents of affective,continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1-18.
- Applebaum, Sh, Laconi G. D. & Matousek, A. (2007). Positive and negative deviant workplace behaviors: causes, impacts and solutions. Corporance Governonce, 5: 586-598.
- Arshadi, N. Piryayi, S. & Zare, R . (2012). Moderating role of personality traits in the relationship between perceived ostracism in the workplace and workplace deviant behaviors. Technology Journal, 3: 221-230. ( in persian).
- Bennet, R.J. & Robinson, S.L. (2000). Development of a measure of workplace deviance. Journal of Applied Phsychology, 3: 349-360.
- Clay-Warner, J. Reynolds, J. & Roman, P. (2005). Organizational justice and job satisfaction: A test three competing model. Social Justice Research, vol, 18, No, 4: 391-401.
- Cohen, L.L. Manion, L. & Morrison. (2000). Research methods in education by Routledge Falmer, 5 th edition.
- Craw M. S. Lee, C.B. & Joo, J. J. (2012). Organizational justice and organizational commitment among South Korean Police officers: An investigation of job satisfaction as a mediator.Policing: an International Journal of Police Strategies & Management, 2: 402-423.
- Dehghanian, H. Saboor, A. & Hojati, R. (2013). Examine the relationship between organizational justice and organizational commitment in Tehran corporate insurance. Journal of Insurance, 2: 153-180. (in persian).
- Everton, W.J. Jolton, J. A. & Mastrangelo, P.M. (2007). Be nice and fair or else: understanding reasons for employees deviant Behaviors. Journal of management Development, 2: 117- 131.
- Fathi, R. Delavar fard, S. Tabashir, R. Ansari, Gh. & Afroghi, T. (2012). Examine the relationship between organizational commitment and job satisfaction dimensions among personnel participating in the operation of oil and gas Gachsaran. Accounting and Management Conference, September 14, Shiraz, Iran. (in persian).
- Fatima, A. Zahidzqubal, M. & Imram, R. (2013). organizational Commitment and counterproductive work behavior: role of employee empoverment. Proceeding of the Sixth International Conference on Management Science and Engineering Management, 185: 665-679.
- Flint, D. Haley, L. M. McNally, J.J. (2013). Individual and organizational determinants of turnover intent. Personnel Review, 5: 552-572.
- F.U.W. Deshpande, S. P. (2013). The impact of caring climat, job satisfaction and organizational commitment of job performance of employee in China insurance company. Journal Bus Ethics. 1-11.
- Galperin, B. L. Burke, R. J. (2006). Uncovering the relationship between workaholism and workplace destructive and constructive deviance: An exploratory study. International Journal of Human Resourses anagement, 2: 331-347.
- Golparvar, M. & Nadi, M.A. (2011). The Role of mediator organizational loyalty in the relationship between work ethic, with deviant behaviors in workplace. Ethical Issues in Science and Technology,1: 43-53. (in persian).
- Haque, M. Arshad, M. Chowdhurg, M.A. & Ali, M. (2010). Effect of organizational justice over affective commitment and the role of marital status. Lecture in university Chittagong.Bangladesh
- Hoang, T.G. (2012). Reconceptualizing organizational commitment using the theory of reasoned action: Testing antecedents of mutipule organizational behaviors. PhD Thesis, Portland state university.
- Kanchana, P.N. (2012). Job satisfaction as predictor of organizational commitment. Engineering and Technology.Tiruchirappalli, India, 767-773.
- Mc Cain, Sh.Ch. Tsai, H. & Bellion, N. (2010). Organizational justice, employees`ethical behavior, job satisfaction in the Casino industry.International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7:992-1009.
- MC Cardle, G.J. (2007). Organizational justice and workplace deviance: The role of organizational structure, powerlessness, and information salience. PhD Thesis, University of Central Florida Orlando, Florida
- Meyer, J. P. Allen, N. (1991). Three component of organizational commitment.Human Resource Management Review, 1.
- Mulki, J.P. Jaramilo, F. & Locander, W.B. (2006). Emotional exhaustion and organizational deviance: can the right job and a leader style make a difference. Journal of Business Research, 59:1222- 1230.
- Omar, F. Halim, F. W. Zainah, A. Z. Farhadi, H. Nasir, R. & Khairudin, R. (2011). Stress and job satisfaction antecedents of workplace deviant behavior. World Applied Sciences Journal, 12:46-51.
- ONeill, T. A. Lewis, R. J. & Carswell, J. J. (2011). Employee personality, justice perceptions, and prediction of work place deviance. Personality and Individual Differencess, 51:595-600.
- Onuoha, J.I. & Ezeribe, S.N. (2011). Managerial attitudes and workplace deviance: A psychological perspective. ABSU Journal of Arts, Management, Education Low and Social Sciences, 1: 149-161.
- Robbinson, S.L. & Bennett, R.J. (1995). A typology of deviant workplace behavior: multidimensional scaling study. Academy of Management Journal, 38: 552-572.
- Rojojan, P.T. (2009). Deviant workplace behavior in organizations: Antecedents, influences, and remedies. M.S Thesis, Wein university.
- Rutherford, B. Boles, J. Hamwi, G. A. Madupalli, R. & Rutherford, L. (2009). The role of the seven dimensions of job satisfaction in sales person`s attitudes and behaviors. Journal of Business Research, 62: 1146-1151.
- Salmani, D. & Radmand, M. (2009). Examine the role of organization and management on deviant work behavior,Journal Public Administration, 3: 51-68. (in persian).
- Shapiara-Lishchinsky, O. Even-Zohra, Sh. (2011). Withdrawel behaviors syndrome: An Ethical perspective. Journal of Business Ethics, 103: 429-451.
- Shapiara-Lishchinsky, O. (2012). Teachers withdrawal behaviors: integrating theory and findings. Journal of Educational Administration, 3: 307-326.
- Smith, P.C. Kendall, L.M. & Hulin, C. L. (1969). Measurcment of satisfaction in work and retirement. Chicago: Rand Monully.VOL 12.PP 116.
-Suliman, A. & Al khathairi, M. (2013). Organizational justice, commitment, and performance in developing countries the case of the U A E.Emploee Relations, 1: 98-115.
- X.U.W. (2009). The study of the relationship between of organizational justice and job satisfaction on Y-Generation in Chinese IT industry. The 1 st International Coference of Information science and Engineering, 1:4601-4604.
- Yassin, A. (2013). Deviant behavior at work place.M S Thesis University Utara, Malaysia.
- Zehir, C. Muceldili, B. & Zehir, S. (2012). The moderating effect of Ethical climate on the relationship betweenjob satisfaction and organizational commitment: Evidence in Turkey. Proceedia- Social and behavioral sciences, 58: 734-743.
- Zoghbi-Manrique, P. Tacoronte, D.V. & Ting Ding, J. M. (2012). Procedural justice and work place deviance. Decisions Organizational, 1: 381-393.
- Zribi, H. & Souai, S. (2013). Deviant behaviors in response to organizational justice: Mediator test for psychological contract breach the case of Tunisia. Journal Business Studies Quarterly, 4: 1-25.
_||_