ارزیابی فرایند یادگیری گروهی در دانشجویان براساس مدل نَپ
الموضوعات :
امیرحسین محمد داودی
1
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه)
فائزه حجتی
2
(دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه)
الکلمات المفتاحية: یادگیری گروهی, فرایندهای فرا شناختی و اثربخشی گروه,
ملخص المقالة :
این مطالعه قصد دارد تا با ارزیابی مدل مفهومی یادگیری گروهی «نَپ» فرایندهای اجتماعی شناختی اثرگذار بر اثربخشی گروه و یادگیری گروهی دانشجویان را مورد بررسی و روش ارتباط این عوامل را آزمون نماید. در این مطالعه از روش پژوهش توصیفی- همبستگی استفاده شد. کلیهی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ساوه به عنوان جامعهی آماری و نمونهای به حجم 191 نفر با روش نمونهگیری هدفمند- قضاوتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامهی محققساخته شامل 5 متغیر اصلی ساختار و زمینه گروه، باورهای گروه، رفتارهای یادگیری گروهی، فراشناخت و اثربخشی گروه به همراه زیر مولفههای آنها بود که آلفای کرونباخ هریک از این متغیرها به ترتیب عبارتند از: 72/0، 78/0، 70/0، 71/0، 72/0. نتایج تحلیل رگرسیون وجود رابطهی مثبت و معنیدار بین متغیرها را بهصورت دو به دو تأیید و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره وجود رابطه تعاملی بین متغیرها را بهصورت جزئی مورد تأیید قرار داد. سپس برازش مدل با نرم افزار لیزرل ارزیابی شد که نتایج برازش کل مدل را تأیید نکرد. همچنین، نتایج تحلیل مسیر یک مدل نوین را پیشنهاد کرد که نشان میدهد برای موفقیت یادگیری گروهی و اثربخشی گروه باید باورها و فراشناخت گروه مورد ملاحظه و توجه قرار گیرد.