حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی
الموضوعات :
احمد سلحشوری
1
(استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان)
الکلمات المفتاحية: تربیت دینی, تربیت معنوی, تربیت اخلاقی, حدود و ثغور,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بیان حدود و ثغور بین سه مفهوم تربیت اخلاقی، معنوی و دینی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است و برای واکاوی حد و مرز بین این سه مفهوم در ابتدا به بررسی مفاهیم اخلاق، معنویت و دین پرداخته میشود. سپس رابطهی بین این سه مفهوم مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. در این پژوهش دو پرسش اساسی مطرح است؛ یکی این که حدود و ثغور سه مفهوم تربیت اخلاقی، معنوی و دینی کجاست و آیا تربیت معنوی زیر مجموعهی تربیت دینی است یا تربیت دینی زیر مجموعهی تربیت معنوی است، جایگاه تربیت اخلاقی کجاست؟ و پرسش دوم این که اگر تربیت معنوی زیر مجموعهی تربیت دینی باشد، این چالش ایجاد میشود که چرا برخی افراد غیر دینی کارهایی خارق العاده انجام میدهند که نشان دهندهی نیروی فرا طبیعی است؟ مهمترین یافتههای این پژوهش حاکی از این است که با این که بین این سه مفهوم رابطه-ای تنگاتنگ وجود دارد، اما میتوان گفت که غایت تربیت اخلاقی، تربیت معنوی است و غایت تربیت معنوی، تربیت دینی است. از سوی دیگر، دو نوع معنویت وجود دارد: 1- معنویت غیر دینی که تا حدی میتواند به قدرتهای روح از راه کنترل، تهذیب نفس و کم کردن نقش محسوسات که پایینترین مرحلهی تربیت است (حداکثر به عالم ملکوت)، دسترسی یابد و 2- معنویت دینی و بویژه معنویت در دیدگاه اسلام است که اگر فرد طبق راهکارهای آن عمل کند، میتواند به کمال و فعلیت قدرتهای روح و عوالم دیگر مانند عالم جبروت و عالم اسماء الهی برسد.