بررسی رابطه ی بین تیپ های شخصیتی و بهداشت روانی آموزگاران باادراک ازجو سازمانی مدارس ابتدایی ناحیه ی یک شیراز
الموضوعات :عباس قلتاش 1 , مسلم صالحی 2 , مریم خادم کشاورز 3
1 - نویسنده
2 - نویسنده
3 - نویسنده
الکلمات المفتاحية: جو سازمانی, تیپ های شخصیتی, بهداشت روانی, آموزگاران,
ملخص المقالة :
هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه ی تیپ های شخصیتی و بهداشت روانی آموزگاران با جو سازمانی مدارس ابتدایی ناحیه ی یک شیراز بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است . جامعه ی آماری در این پژوهش شامل تمامی آموزگاران ناحیه ی یک شهر ش یراز 1119 زن و 301 مرد) بوده اند. جهت انتخاب نمونه ی آماری در این پژوهش از روش ) نمونه گیری طبقه ای تصادفی استفاده شد که با مراجعه به جدول مورگان نمونه ی مناسب شامل 210 زن و 100 مرد ) نفر مورد مطالعه قرار گرفت ند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ی ) 310 شخصیت آیزنک، پرسشنامه ی بهداشت روانی کلدبرگ و پرسشنامه ی جو سازمانی هاپلین و و رگرسیون t کرافت بوده است . داده های جمع آوری شده با ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون چند گانه مورد تحلیل قرار گرفتند که مهم ترین نتایج عبارت بودند از این که : بین تیپ های شخصیتی (درونگرا و برونگرا ) با ادراک از جو سازمانی رابطه ای معنی دار وجود ندارد . بین ابعاد بهداشت روانی (علایم جسمانی و افسردگی ) با ادراک از جو سازمانی مدارس رابطه ای معنی دار وجود دارد. بین تیپ های شخصیتی آموزگاران زن و مرد تفاوتی معنی دار وجود دارد.